مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور: بررسی دلایل افزایش شکایت از کادر درمان نیازمند کار پژوهشی است

11:06 - 17 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۴۳۸۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مهم ترین نتیجه جلسات آموزشی کارشناسان، افزایش کیفیت و بهره وری جلسات کمیسیون است و به کار بستن نکات مطرح شده در این جلسات موجب اتقان هرچه بیشتر آرای کمیسیون و کاهش تشتت آرا می‌شود.

خبرگزاری میزان - بابک سلحشور بیان کرد: در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصصی که عمده آنان را اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تشکیل می دهند به عنوان کارشناس با سازمان همکاری دارند. ضرورت برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان و پزشکان متخصصی که با کمیسیون ها همکاری دارند از سال 1398 احساس شد و بررسی های میدانی ما نشان داد که علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان پزشکی قانونی، لازم است جلسات آموزشی در خصوص نحوه اداره کردن جلسات کمیسیون، کارشناسی کردن صدمات و خسارات وارده و رعایت دستورالعمل ها به ویژه در پرونده‌های قصور برای کارشناسان خارج از سازمان نیز برگزار شود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و با برنامه ریزی های صورت گرفته، اولین جلسه آموزشی در بهمن ماه سال ۹۸ برای گروه متخصصین زنان و زایمان در تهران برگزار شد که بازتاب و نتایج بسیار خوب و رضایت کارشناسان حاضر در جلسه را به همراه داشت.

سلحشور افزود: در پی ابراز رضایت شرکت کنندگان تصمیم گرفتیم این جلسات را به صورت منظم و مستمر برای کلیه کارشناسان همکار با پزشکی قانونی در تخصص های مختلف برگزار کنیم.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان با بیان اینکه در انتخاب تخصص ها برای برگزاری نشست آموزشی گروه هایی در اولویت قرار می گیرند که دارای بیشترین میزان شکایت در حوزه قصور پزشکی باشند، اظهار کرد: در سال 1398، با توجه به اینکه تخصص زنان و زایمان بیشترین میزان شکایت در موضوع قصور پزشکی را داشت به عنوان گروه اول برای برگزاری دوره های آموزشی انتخاب شد که پس از آن جلسه دوم با حضور متخصصان بیهوشی برگزار شد.

وی ادامه داد: تخصص بیهوشی نیز از جمله رشته های پرچالش در زمینه قصور پزشکی و شکایت است که جلسه ویژه کارشناسان این تخصص نیز با نتایج مثبت و افزایش اطلاعات کارشناسان همراه بود.

سلحشور با اشاره به توقف برگزاری این جلسات در ماه پایانی سال 1398 به دلیل شیوع کرونا افزود: متاسفانه در اوایل اسفند 1398 و پس از برگزاری دو دوره موفق از این سلسله نشست ها، با شیوع ویروس کرونا در کشور مواجه شدیم و به همین دلیل ادامه برپایی این جلسات با توقفی چند ماهه مواجه شد.

وی افزود: در اواسط سال 1399 و با توجه به ادامه یافتن شرایط کرونایی در کشور تصمیم گرفته شد جلسات به صورت مجازی و با اولویت رشته های دارای بیشترین شکایت ادامه پیدا کند که در این دور از جلسات به دلیل امکان استفاده از ویدئوکنفرانس، علاوه بر تهران، کارشناسان سایر استان ها نیز تحت پوشش قرار گرفته و در این دوره ها شرکت کردند.

سلحشور گفت: بر این اساس تا کنون 13 جلسه آموزشی ویژه کارشناسان کمیسیون برگزار شده است که در قالب این جلسات 1372کارشناس در رشته های مختلف تخصصی همچون زنان و زایمان، بیهوشی، اطفال، جراحی های عمومی، عروق، گوش، حلق و بینی، غدد و ... تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی مهم ترین نتیجه جلسات آموزشی کارشناسان را افزایش کیفیت و بهره وری جلسات کمیسیون عنوان کرد و گفت: در این جلسات نکاتی مطرح می شود که برای کارشناسان بسیار مفید وکاربردی است و به کار بستن آن موجب اتقان هرچه بیشتر آرای کمیسیون هاو کاهش تشتت آرا می شود.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از چهار هزار کارشناس در تخصص های مختلف با پزشکی قانونی همکاری دارند، گفت: با توجه به نتایج مثبت این جلسات در نظر داریم دوره های آموزشی کارشناسان را به صورت مستمر ادامه دهیم تا جایی که تمامی کارشناسان کمیسیون تحت آموزش قرار گیرند ضمن آنکه به دنبال افزایش جلسات از نظر شکلی و محتوایی نیز هستیم.

به گفته وی این جلسات به افزایش کیفیت و اظهارنظر کارشناسی در کمیسیون ها بر اساس دستورالعمل های سازمانی، مباحث فقهی و .... کمک کرده و در صورت ادامه دار بودن، در آینده ای نه چندان دور شاهد تغییرات محسوسی در نظرات کارشناسی کمیسیون ها خواهیم بود.

دلیل ارجاع پرونده به کمیسیون بالاتر صرفا تعدد آرا نیست

وی در خصوص دلایل ارجاع پرونده ها به کمیسیون های بالاتر نیز گفت: دلیل درخواست کمیسیون های بالاتر صرفاً نظرات متعدد کارشناسی نیست، چه بسا در مواردی پرونده به کمیسیون ۱۳ نفره هم رسیده ولی نظرات در کمیسیون های مختلف مانند هم بوده است یعنی هر کمیسیون نظر کمیسیون های قبلی را تایید کرده است اما با وجودی که نظرات مثل هم بوده، تشخیص مرجع قضایی پرونده این بود که پرونده برای بررسی مجدد باز هم برای کمیسیون بالاتر فرستاده شود.

سلحشور با تاکید بر اینکه نمی‌توان مرجع قضایی را مجاب کرد که درخواست جلسات کمیسیون نداشته باشد، گفت: مرجع قضایی ممکن است در مورد یک پرونده چندین بار درخواست کمیسیون کند و کاری که در این میان به عهده ماست این است که نظرات خود را بر اساس بررسی های دقیق کارشناسی صادر کنیم، طبعاً نتیجه این بررسی ها این خواهد بود که نظر کمیسیون قبلی تایید شود و تغییری نداشته باشد یا اگر تغییر می کند دلایل آن به طور مشخص برای مرجع قضایی نوشته شود.

وی با اشاره مجدد بر اینکه برگزاری جلسات آموزشی کارشناسان چنین امری را محقق کرده و دقت در بررسی ها و نزدیک شدن دیدگاه ها را افزایش و به تبع آن تعدد آرا را کاهش می دهد، افزود: اگر نظرات کارشناسی در کمیسیون های مختلف تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشد این امر چه بسا بتواند یکی از دلایلی شود تا مرجع قضایی را مجاب کند که پرونده ها را به کمیسیون بالاتر ارجاع ندهد.

به گفته سلحشور آمار شش ماهه سال جاری نشان می دهد که تعداد جلسات کمیسیون‌های 11 نفره نسبت به سال های قبل به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این اتفاق بسیار خوب یکی از نتایج جلسات آموزشی کارشناسان کمیسیون ها است.

بررسی دلایل افزایش شکایت از کادر درمان نیازمند کار پژوهشی است

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان پزشکی قانونی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هدف از جلسات آموزشی کارشناسان ارائه نکات لازم برای کارشناسی ها و جلوگیری از تشتت آرا است، تصریح کرد: برگزاری جلسات با هدف کاهش قصور ابعاد وسیع تری دارد که باید توسط وزارت بهداشت انجام شود. کار پزشکی قانونی جلوگیری از قصور نیست، هرچند که آموزش هایی در قالب آموزه های قانونی و با توجه به ارجاعات به پزشکی قانونی و بر اساس وظایف آموزشی سازمان به گروه های مختلف تخصصی پزشکی وکادر درمان ارائه می کنیم.

وی افزود: کاهش قصور و میزان شکایت از کادر درمان نیاز به اقدامات فرهنگی دارد که در حیطه مسئولیت های وزارت بهداشت است و می توان با افزایش مهارت، برگزاری جلسات و کارگاه های توجیهی و آموزشی برای پزشکان، دعوت از کارشناسان پزشکی قانونی برای بیان نکاتی از پرونده های قصور در این جلسات و ... به کاهش قصور و به تبع آن، شکایات از کادر درمان کمک کرد.

سلحشور با بیان اینکه اصولاً عنوان "کاهش قصور" اصطلاح درستی نیست، تصریح کرد: وقتی بحث قصور پزشکی مطرح می‌شود باید موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا واقعاً قصوری اتفاق افتاده یا خیر؟ اما آنچه در اینجا اهمیت می یابد راه های جلوگیری از شکایت است. یعنی باید این موضوع را بررسی کنیم که چرا شکایت از کادر درمان افزایش یافته و دلایل آن چیست.

وی با تأکید بر اینکه آسیب شناسی در مورد افزایش شکایت از کادر درمان و اقدامات درمانی ضروری است، ادامه داد: گروه‌های محقق و پژوهشگران باید این موضوع را بررسی کنند که چرا شکایت از کادر درمان افزایش پیدا کرده تا آسیب شناسی درستی در این خصوص صورت گیرد و در نهایت به نتیجه مثبتی منتهی شود.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار داشت: به هر حال شکایت از کادر درمان صورت می گیرد و حتی اگر موضوع یک شکایت هم بسیار ساده و کم اهمیت باشد باید شنیده شده و مورد رسیدگی قرار گیرد بنابراین ما نمی توانیم به مردم بگوییم شکایت نکنید اما با انجام این پژوهش و آسیب شناسی می توانیم موارد آن را کاهش دهیم.

وی مهم ترین دلایل افزایش میزان شکایات را بالا رفتن آگاهی های عمومی از مسائل پزشکی، برخی مباحث در حیطه های رفتاری و برخوردی، مباحث اقتصادی و افزایش اقدامات درمانی و تشخیصی در کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش تجهیزات و امکانات و نیز سطح خدمات تشخیصی و درمانی و افزایش قابل توجه اقدامات درمانی و تشخیصی در حوزه پزشکی، احتمال قصور و شکایت هم بیشتر می شود، بنابراین وزارت بهداشت در این زمینه نقش پررنگ تر و مهم تری برعهده دارد.

وی در خصوص نتایج به دست آمده از این جلسات نیز گفت: بعد از برپایی این جلسات و بیان نکات آموزشی، در صورتجلسه هایی که از کمیسیون ها دریافت می کنیم نظرات کارشناسی علمی تر و دقیق تر شده و کیفیت این جلسات افزایش پیدا کرده است.

سلحشور تصریح کرد: موضوع کارشناسی در جلسات کمیسیون متفاوت از کار پزشکی است و از آنجا که بسیاری از پزشکان لزوماً از اصول کارشناسی در کمیسیون ها اطلاع ندارند لذا در این جلسات آموزشی این آموزه ها به آنان ارائه می شود.

به گفته وی در این جلسات به پزشکان آموزش می دهیم که چطور یک پرونده را بررسی کنند، چه مدارک و مستنداتی را نیاز دارند و اینکه باید صرفاً بر اساس مدارک و مستندات اظهار نظر کنند و نه تجربیات و نظرات شخصی، و اینکه در جلسات کمیسیون باید رعایت بی طرفی نسبت به طرفین پرونده مد نظر باشد تا احتمال شائبه برای طرفین پرونده نسبت به سوگیری حرفه ای ایجاد نشود.

بیشتربخوانید

راه اندازی بیمه بدون مقصر در نظام سلامت کشور ضروری است

انتهای پیام/



محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
بنظر بنده تصمیمات ونظرات کمیسیون‌های پزشکی دوراز حقیقت وظالمانه ومغرضانه هست باید اسم کمیسیون پزشکی رو بذارند انجمن وکلای مدافعان کادر درمان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *