سالروز قتل عام شیعیان در زاریا/ سرپیچی نیجریه از هرگونه پاسخگویی

14:57 - 05 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۹۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ارتش نیجریه در سال 2015 با حمله به شیعیان این کشور در منطقه زاریا صدها نفر را قتل عام کرد.

خبرگزاری میزان - مردم نیجریه به تازگی برای گرامیداشت هفتمین سالگرد کشتار «زاریا» در سال 2015 در «ابوجا» و شهرهای بزرگ این کشور به خیابان‌ها رفتند.

معترضان بنرها و پلاکاردهایی که تصاویر شیخ «ابراهیم زکزاکی»، رئیس جنبش شیعیان نیجریه بر روی آنها بود را حمل می‌کردند.

شرکت کنندگان در این مراسم یادبود پیام‌های دیگر مرتبط با کشتار تاریخی «زاریا» حمل می‌کردند.

مروری بر آنچه در قتل عام زاریا گذشت

این جنایت در سال 2015 و در روز‌های ۱۲ تا ۱۴ دسامبر (آذر ۱۳۹۴) در «زاریا» در ایالت «کادونا» روی داد.

یک تحقیق عمومی ارتش نیجریه را به قتل 347 نفر از شیعیان و دفن آنها در یک گور دسته جمعی در شهر شمالی کادونا در اواخر سال 2015 متهم می‌کند.

دو روز خشونت در 12 دسامبر زمانی آغاز شد که نظامیان ارتش نیجریه نمازگزاران شیعه را در یک مراسم مذهبی به بهانه جلوگیری از عبور یک کاروان نظامی هدف حملات وحشیانه خود قرار دادند.

این گزارش 193 صفحه‌ای می‎گوید که ارتش نیجریه از نیروی بیش از حد استفاده کرد؛ در مجموع 349 نفر در جریان این حمله جان خود را از دست دادند.

3 فرزند شیخ زکزاکی نیز در جریان این کشتار به شهادت رسیدند.

تخریب خانه‌های شیعیان، دستگیری و بازداشت شمار زیادی از آنان، زنده زنده سوزاندن غیرنظامیان، نبش قبر، کشتار ۱۹۳ کودک، قتل عام ۲۹۷ زن از جمله ۲۳ باردار و غیره شماری از جنایاتی است که در دسامبر ۲۰۱۵ بر شیعیان نیجریه گذشت.

همچنان عدالت اجرا نشده است

جنبش شیعیان نیجریه بارها خواستار اجرای عدالت برای صدها نفری شده است که توسط ارتش نیجریه در دسامبر 2015 جان خود را از دست دادند.

با این وجود تاکنون هیچگونه پاسخگویی در این زمینه وجود نداشته و نهادهای بین‌المللی نیز در این باره سکوت کرده‌اند.

اندوه بی پایان پس از کشتار زاریا

«صفیه عمر»، همسر یکی از شهدای این حادثه، می‌گوید: ای کاش آخرین سخنان همسرم را قبل از شهادتش می‌شنیدم؛ حتی اجازه دیدن اجسادشان را به ما ندادند؛ همه آنها در یک گور دسته جمعی در مکانی که تا این لحظه برای من ناشناخته بود دفن شده‌اند.

مانند «صفیه عمر»، «میمونه منکیله»، بین 40 تا 45 ساله، داستان غم انگیز خود را از غم مشابه روایت می‌کند؛ به گفته وی، تنها به او ابلاغ شده بود که همسرش در این قتل عام به شهادت رسیده است.

وی می‌گوید: همسرم به همراه سه نفر دیگر در حالی که روی زمین خوابیده بودند هدف تیراندازی نظامیان قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

شیعیان نیجریه به بهانه‌ های مختلف مانند شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز برای آزادی شیخ زکزاکی هدف گلوله ارتش نیجریه قرار می‌گیرند؛ فعالیت جنبش شیعیان نیجریه نیز به بهانه‌های واهی غیرقانونی اعلام شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: نیجریه زاریا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *