رئیس کل بانک مرکزی: تطبیق سیاست‌های ارزی و تجاری از وظایف مهم دولت است

10:29 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۵۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با کنترل بازار ارز، گفت: تطبیق و هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری با یکدیگر از وظایف مهم دولت برای کنترل این بازار است.

خبرگزاری میزان _ علی صالح آبادی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در رابطه با ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت، گفت: تا آذر ماه امسال در حدود 33.5 میلیاردلار در سامانه نیما ارز عرضه و خریداری شده که این میزان در مشابه سال گذشته 19.6 میلیارد دلار بوده و در مجموع ۷۱ درصد عرضه و معاملات ارز در سامانه نیما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

رئیس بانک مرکزی افزود: در بازار متشکل ارزی هم 2.1 میلیارد دلار معامله شده که نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش را داشتیم. بنابراین بازارهای رسمی کشور کاملا متعادل است و هیچ کمبودی در این سامانه‌ها وجود ندارد و آن چیزی که در بازار غیررسمی ارز وجود دارد، نسبت به بازار رسمی آن بسیار کوچکتر است.

وی با اشاره به اهمیت ثبات در اقتصاد کلان اعلام کرد: برای مدیریت بازار ارز کشور برنامه‌های متعددی در سطح دولت برای ثبات در سطح اقتصاد کلان و کنترل تورم و نقدینگی در حال انجام است.

صالح‌آبادی مهمترین ابزارهای بانک مرکزی در این خصوص را کنترل نقدینگی و تورم دانست و گفت: علاوه بر این سیاست‌های کنترل جانب عرضه و تقاضا در بازار نیز در حال اجراست.

هماهنگی بین سیاست‌های ارزی و تجاری

صالح‌آبادی هماهنگی بین سیاست‌های ارزی و تجاری را ضروی دانست و تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی که با همکاری وزارت صمت دنبال می‌کنیم هماهنگی سیاست‌های ارزی با سیاست‌های تجاری است و این موضوع حائز اهمیت بسیار است چرا که ما کمبود ارز نداریم و مهم آن است که یک واردکننده ارز مورد نیاز خود را از کشور دیگری تأمین نکند، به گونه‌ای که تراکم ارز در یک جا زیاد شود و در یک جای دیگر ارز مازاد داشته باشیم بنابراین تطبیق سیاست ارزی و تجاری بسیار مهم است که با وزارت صمت این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به موضوع نرخ سود بانکی خاطر نشان کرد: در کشور روسیه زمانی که جنگ اوکراین آغاز شد نرخ ارز در این کشور دچار تلاطماتی شد و بلافاصله بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی خود را یک شبه از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش داد که بعد از آن ثبات ایجاد شد و سپس نرخ ارز مجددا کاهش پیدا کرد. بنابراین موضوع سود نرخ بانکی که موضوع مهمی است، مدت‌ها است توسط بانک مرکزی دنبال می‌شود و اکنون نیز در شورای پول و اعتبار مطرح است و باید از این سیاست پولی که بانک‌های مرکزی در دنیا از آن استفاده می‌کنند در کشور ما نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: موضوع دیگر بحث قانون وضع مالیات بر عایدی سرمایه است که مالیات نقش بسیار مهمی در کاهش فعالیت‌های سوداگرانه دارد چرا که آن‌هایی که سفته‌بازی و سوداگری می‌کنند باید مالیات خاص خودشان را پرداخت کنند که خوشبختانه این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند به ثبات بازارها کمک کند.

لزوم بودجه بندی بدون کسری

صالح آبادی با شاره به موضوع تعیین تکلیف رمز ارزها اعلام کرد: مجلس و دولت باید با هم این موضوع را تعیین تکلیف کنند؛ اکنون نیز در آستانه تدوین بودجه 1402 هستیم بنابراین بسیار مهم است طوری برنامه‌ریزی کنیم که کسری بودجه نداشته باشیم و دولت در این زمینه تلاش خود را کرده و می‌کند و بودجه‌ای که در مجلس تصویب خواهد شد می‌تواند پیام ثبات را به بازار دهد و ما قطعاً با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم بودجه بدون کسری در سال آینده داشته باشیم.

وی با اشاره به تسهیلات تکلیفی بانک‌ها در قانون بودجه تصریح کرد: در این خصوص پیشنهادات خوبی توسط دولت مطرح شده که با همکاری مجلس می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین موضوع حکمرانی ریال از موارد مهمی است که توسط بانک مرکزی دنبال می‌شود. 

صالح‌آبادی در ادامه گفت: نرخ‌ها در سامانه نیما به هیچ وجه دستوری نیست و صادرکنندگان مختلف ارزهای خود را به نرخ‌های مختلف در این سامانه عرضه می‌کنند و خروجی نرخ در وقع میانگین عرضه‌ها و معاملات است ضمن اینکه نرخ نیما نیز در طول زمان و متناسب با شرایط تعدیل شده است.

کمک همه دستگاه‌ها برای تعادل در بازار

وی ادامه داد: آنچه مهم است، کمک و برنامه دولت برای به تعادل رسیدن بازار است که در این مسیر همه دستگاه‌ها باید کمک‌کننده باشند. تاکید رئیس جمهور هم بر این است که تقاضا‌های ارز از سوی وزارتخانه‌های مختلف باید با هماهنگی بانک مرکزی باشد.، لذا بانک مرکزی در بازار ارز باید قدرت بالایی داشته باشد و همه دستگاه‌ها مکلف هستند که همراهی کنند و با بانک مرکزی هماهنگ باشند.

صالح آبادی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای صادرکنندگان غیر نفتی خاطرنشان کرد: تدابیری اندیشیده شد که صادرکنندگان غیرنفتی در بخش‌های خشکبار، صنایع دستی و دانش‌بنیان وضعیت بهتری داشته باشند. براین اساس بانک مرکزی حواله ارزی صادرکنندگان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش بنیان را با ارز اسکناس، مبادله می‌کند و معادل حواله دریافتی، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مالیات بر سود سپرده‌های اشخاص حقوقی موجب سیالیت پول می‌شود و بر بازارها اثر گذار است، گفت: این موضوع باید اصلاح شود و اصلاحیه آن هم توسط دولت به مجلس ارایه شده که از مجلس خواستار تصویب این موضوع با قید فوریت هستیم چرا که به ثبات بازارها کمک خواهد کرد.

وی همچنین در پایان با اشاره به صادرات ریالی تصریح کرد: هر کالایی که صادر می‌شود ارز آن هم باید به اشکال مختلف برگردد و این مهم است که در ازای آن ارز، کالایی هم وارد کشور شود. در مجموع برای ایجاد ثبات در بازار ارز چه در سیاست‌های پولی و چه ثبات اقتصاد کلان و کنترل نقدینگی و تورم برنامه‌های متنوعی داریم که ثبات و ساماندهی بازار ارز را رقم خواهد زد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *