رد پای اروپا در اعمال فشار بر پناهجویان در سواحل لیبی

8:27 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۳۰۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آژانس مرزی اتحادیه اروپا در حالی مدعی حمایت از پناهجویان است که همچنان با حمایت از برخی کشورها به اقدامات بی‌رحمانه خود ادامه می‌‎دهد.

خبرگزاری میزان – در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از مرزهای دریایی اروپا، قایق‌های کوچک و پر ازدحام را می‌توان دید که در حال حرکت در وسط دریای مدیترانه هستند در حالی که کشتی گارد ساحلی کشوهای اروپایی و همچنین لیبی، آنها را تعقیب می‌کنند.

به گزارش «الجزیره»، اما آنها موفق نمی‌شوند و گارد ساحلی لیبی در نهایت به قایق می‌رسد؛ و آنچه به احتمال زیاد پس از آن اتفاق خواهد افتاد این است که افراد به زور به لیبی بازگردانده شده و تقریبا در بازداشت و آزار قرار می‌گیرند.

با این وجود اثر انگشت اتحادیه اروپا و آژانس مرزی اروپا (فرانتکس) در سراسر این رویدادها قابل مشاهده است؛ ماموریت دریایی اتحادیه اروپا، گارد ساحلی لیبی را آموزش می‌دهد و ایتالیا نیز حمایت‌‎های همه جانبه‌ای را ارائه می‌دهد.

بررسی ویدئوهای منتشر شده از وضعیت مرزها نشان می‌‎دهد که آژانس مرزی اروپا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین اقدام به ردیابی قایق‌های حامل پناهجویان در آب‌های مدیترانه می‌کند.

به بیان ساده، بدون حمایت مادی، عملیاتی و سیاسی اتحادیه اروپا، این اقدامات لیبی و بسیاری دیگر از رهگیری‌های دریایی امکان‌پذیر نخواهد بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که فرانتکس از منابع گسترده خود برای کمک به رهگیری قایق‌های پناهجویان و مهاجران توسط نیروهای لیبی استفاده می‌کند؛ در چند سال گذشته، فرانتکس قراردادهایی را با شرکت‌های خصوصی امضا کرده تا یک هواپیمای بدون سرنشین و چندین هواپیمای خلبانی خارج از فرودگاه‌های مالت و ایتالیا راه‌اندازی کنند.

هر یک از این هواپیماها منطقه خاصی از مدیترانه مرکزی را رصد می‌کند و شبکه‌ای محکم و در عین حال گسترده از گشت‌های هوایی را تشکیل می‌دهد.

هواپیماهای فرانتکس بیش از دو برابر زمان پرواز خود را بر فراز مدیترانه مرکزی افزایش داده‌اند و این زمان پرواز از هزار و 396 ساعت در سال 2018 به دو هزار و 869 ساعت در سال 2021 رسیده است.

در 30 جولای 2021، پایگاه داده فرانتکس پنج رهگیری را که توسط برنامه نظارت هوایی تسهیل شده بود، ثبت کرد.

تجزیه و تحلیل‌ها از مسیرهای پرواز نشان می‌دهد که پهپادها حداقل سه مورد از آنها را شناسایی کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *