فرصت برابر برای تاسیس دفتر خدمات قضایی با برگزاری آزمون

14:48 - 02 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۵۷۴۵
نخستین آزمون سراسری برای صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی در حالی برگزار می‌شود که پیش از این، با احراز بعضی از شرایط که در آیین‌نامه مصوب رئیس قوه قضاییه ذکر شده بود، پذیرش دفاتر صورت می‌گرفت.

حسن روحانی نیا در گفت‌وگو با میزان درباره جزئیات آزمون تاسیس دفتر خدمات قضایی بیان کرد:با توجه به تصویب آیین‌نامه جدید در تاریخ 24 مرداد 1401 توسط رئیس قوه قضاییه، در ماده 47 آیین‌نامه جدید تاکید شده که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه موظف است که هر 2 سال، این آزمون را برگزار کند.

فرصت ثبت نام، تاریخ دریافت کارت ورود به جلسه و برگزاری آزمون در چه زمانی مقرر شده است؟

وی افزود: دفترچه آزمون از 30 آبان ماه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت «سازمان سنجش» و پایگاه اطلاع‌رسانی «کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی» به نشانی www.kdke.ir دفترچه را دانلود کنند و براساس اطلاعات دفترچه، مستندات خود را آماده و در آزمون شرکت کنند. همچنین ثبت نام تا 6 آذرماه ادامه خواهد داشت که از طریق درگاه اطلاع‌رسانی «سازمان سنجش» و پایگاه اطلاع‌رسانی «کانون» انجام می‌شود. داوطلبان می‌توانند از روز سه شنبه 22 آذرماه برای مشاهده و چاپ کارت ورود به جلسه آزمون به سایت «سازمان سنجش» و «کانون» مراجعه کنند و خود آزمون هم در روز پنجشنبه 24 آذرماه 1401 به صورت سراسری در همه مراکز استان‌ها برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون و پذیرش داوطلبان و درنهایت راه‌اندازی یک دفتر چگونه است؟

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: شرکت کنندگان برای دریافت پروانه راه‌اندازی دفتر خدمات الکترونیک قضایی 5 مرحله را پشت سر می‌گذارند. گام اول، شرکت در همین آزمون پیش روست. بعد از آزمون کتبی مصاحبه علمی خواهند داشت و در مرحله سوم، صلاحیت‌های لازم که شامل شرایط عمومی و اختصاصی است احراز می‌شود. در مرحله بعد حفاظت اطلاعات قوه قضاییه که مسئول نظارت بر صلاحیت‌های افراد است، تاییدیه لازم را صادر می کند و در مرحله پنجم، دفاتر بر اساس اولویت راه‌اندازی خواهند شد.

منظور شما از اولویت چیست؟

روحانی نیا بیان کرد: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه آمار ورودی پرونده و تشکیل پرونده در هر حوزه قضایی را دارد. بنابراین به طور طبیعی ممکن است که آمار امسال با آمار سال پیش متفاوت باشد، اما یک میانگین از ورودی و تشکیل پرونده‌ها وجود دارد. بر اساس حدود میانگین درخواست‌ها، دادخواست‌ها و شکواییه‌های مردم مشخص می‌شود که چه تعداد دفتر باید در یک حوزه قضایی ایجاد شود تا مردم بتوانند بدون فوت وقت و انتظار کشیدن از این ظرفیت استفاده کنند. از آنجا که این رویکرد یک استراتژی دو وجهی است دفاتر باید در حد لازم ایجاد شوند و نه بیشتر که امکان ادامه داشتن کسب و کار منطقی برای آنها وجود داشته باشد.

خود آزمون چگونه برگزار می‌شود و چه مبلغی برای شرکت در آزمون در نظر گرفته شده است؟

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: آزمون در 2 مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. درواقع بخش اول شبیه آزمون‌های دیگر است و بخش دوم با دعوت از شرکت‌کنندگان به صورت شفاهی یا همان مصاحبه برگزار می‌شود. آزمون کتبی به صورت چهارگزینه‌ای در همه مراکز استان‌ها برگزار می‌شود و پس از انجام مصاحبه، امتیازی برای مجموع این 2 مرحله ثبت می‌شود. امتیاز به دست‌آمده، داوطلبان را در 2 گروه «پذیرفته شده» و «پذیرفته نشده» طبقه‌بندی می‌کند. به تعبیر روشن تر، کسانی که حداقل 70درصد نمره تراز میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز را احراز کنند، می‌توانند وارد مرحله دوم شوند. پس از مصاحبه و طی مراحل بعدی که گفته شد، پذیرفته‌شدگان در مسیر دریافت پروانه قرار می گیرند. همچنین بر اساس مصوبه موجود، هزینه آزمون 2 میلیون ریال(دویست هزار تومان) است که لازم است از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش کشور واریز شود.

فارغ التحصیلان چه رشته‌هایی می‌توانند در آزمون شرکت کنند؟

روحانی نیا افزود: دارندگان مدرك کارشناسی یا بالاتر در رشته‌هاي مرتبط با حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قضایی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یا دارندگان مدرك سطح 2 یا بالاتر از حوزه‌هاي علمیه که جزئیات آن در دفترچه ثبت نام آزمون ذکر شده، می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

سردفتران هم می‌توانند در آزمون شرکت کنند؟

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: برای شرکت سردفتران در آزمون، هم به لحاظ آیین‌نامه اخیرالتصویب ریاست قوه قضاییه و هم براساس مستندات دفترچه آزمون منعی وجود ندارد.

چه کسانی نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند؟

روحانی نیا تصریح کرد: بر اساس ماده 11 آیین‌نامه اجرایی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، 3 گروه در جایگاه «مدیر» نمی توانند در دفاتر فعالیت کنند. مستخدمان دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، شاغلان به امر تجارت براساس ماده 2 قانون تجارت که به تفصیل «تاجر» را تعریف کرده و همچنین وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری نمی‌توانند به عنوان مدیر در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی فعالیت کنند.

در مورد شرایط سنی هم توضیح می‌فرمایید؟

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: حداقل سن شرکت در آزمون 24 سال تمام شمسی است. البته شرط سنی برای زمان ثبت نام در نظر گرفته شده است. در دفترچه ثبت نام آزمون تصریح شده که برای محاسبه سن، تاریخ فراغت از تحصیل و پایان خدمت وظیفه عمومی، آخرین روز ثبت نام ملاک خواهد بود.

در این آزمون برای ایثارگران سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است ؟

وی افزود: با توجه به تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، به ویژه ماده 59، متقاضیان واجد شرایط بر اساس سهمیه‌های 6گانه که در قانون پیش بینی شده است، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مبنای برگزاری این آزمون چیست؟

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: مبنای برگزاری این آزمون در ابتدا، اصل 158 قانون اساسی و در کنار آن هم آیین‌نامه جدید کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. در اصل 158 قانون اساسی وظایف رئیس قوه قضاییه مشخص شده که در بند یک این اصل «ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری به تناسب مسئولیت‌های اصل 156» ذکر شده است. در بند یکم اصل 156 که شامل وظایف قوه قضاییه است، تصریح شده که رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات از وظایف قوه قضاییه است. بنابراین قوه قضاییه موظف است بر اساس قانون اساسی و قوانین معمول، در اقصی نقاط کشور امکان طرح دعاوی و دادخواست‌ها و شکایات مردم را فراهم کند. بر این اساس، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هم به عنوان یک مجموعه وابسته به دادگستری ایجاد می‌شوند تا درگاهی باشند برای اینکه مردم به راحتی بتوانند مسائل خود را مطرح کنند. ضمن اینکه در ماده 47 آیین‌نامه کانون هم بر برگزاری آزمون تاکید شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آزمون آزمون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *