پشت پرده حملات مغرضانه به شهرداری تهران/ تمرکز بر ایجاد دلهره به جای انتشار اخبار امیدبخش

21:05 - 23 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۴۶۳۸
در پی برگزاری دوازدهمین شنبه امید و افتخار، سوژه‌هایی در برخی رسانه‌های داخلی و معاند برجسته شد که به جای پمپاژ اخبار امیدبخش این رویداد، بر نگرانی شهروندان افزود.

خبرگزاری میزان _ 21 آبان‌ماه، دوازدهمین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران با محوریت اقدامات انجام شده در «سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران» برگزار شد. رویدادی مستمر که از اواخر مرداداماه سال جاری و بر اساس مطالبه شهردار تهران، شامل افتتاح پروژه‌های بنیادین در یکی از مجموعه‌های شهرداری تهران می‌شود و هفته جاری از دوازدهمین ایستگاه نیز عبور کرد.

فارغ از اینکه برخی از تحلیل‌گران، برگزاری شنبه‌های امید و افتخار شهرداری تهران را عامل تکاپوی این نهاد خدمت‌رسان در پایتخت می‌دانند، بررسی سوژه‌های منعکس شده از خلال افتتاح پروژه‌های شهری نشان از تلاش برای تخریب اقدامات کادر ششم مدیریت شهری دارد.

بر این اساس، پردازش‌های شیطنت‌آمیز و یا ناشیانه از میان همین سوژه‌ها، اگر با هدف ایجاد اضطراب برای شهروندان و تخریب وجهه مدیران شهری نباشد، بدون تردید با مأموریت ذاتی رسانه‌ها، فاصله دارد.

پرده اول: اظهارات جنجالی و غیرکارشناسی درباره مواد غذایی سوله‌ها

افتتاح 2 سوله مدیریت بحران در ناحیه 3 منطقه 18 و ناحیه 7 منطقه 20 بخشی از پروژه‌های معاونت پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران شهر تهران را تشکیل می‌داد.

پیش از آغاز رویداد هفته جاری شهرداری تهران، یکی از اعضای شورای شهر در اظهارنظری از وجود مواد غذایی فاسد شدنی در سوله‌های مدیریت بحران پایتخت خبر داده بود.

ناصر امانی در این باره اظهار کرد: «تعداد سوله هاى بحران در تهران به اندازه کافى نیست و متاسفانه در همان سوله هاى جدید هم تاریخ مواد غذایى گذشته و فاسد است و به روز نشده است.»

این در حالی است که شهردار تهران در واکنش به این اظهارات و در جریان افتتاح پروژه‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نگهداری مواد غذایی در سوله‌های مدیریت بحران را رد کرد و گفت: «در این سوله‌ها اره، تیشه، موتور برق، و بیل و چادر و مواد امداد اولیه وجود دارد و هیچ‌گونه مواد غذایی در این سوله ها وجود ندارد.»

همچنین، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها و در واکنش به ادعای مطرح شده پیرامون نگه‌داری مواد غذایی فاسد در سوله‌های مدیریت بحران گفت: «مواد غذایی در سوله‌های بحران نگهداری نمی‌شود و بر اساس قانون مدیریت بحران، موضوع تغذیه بر عهده جمعیت هلال احمر است و ما تنها تسهیل‌گری و حمایت می‌کنیم.»

نصیری افزود: «چیزی به عنوان موادغذایی در سوله‌های بحران شهر تهران نگهداری نمی‌کنیم. البته لیستی از اقلام مورد تاکید استانداردی وجود دارد که در سوله‌ها نگهداری می کنیم اما در این لیست اصلا موادغذایی وجود ندارد.»

البته امانی در بخش دیگری از اظهاراتش که کمتر به آن پرداخته شد، این را هم گفت: «خوشبختانه در این دوره سازمان مدیریت بحران به ایمنى توجه بسیار زیادى داشته و به تازگى قرارگاهى هم براى بحث بحران و ایمنى راه‌اندازى کرده که ریاست آن با شهردار است و حرکت بسیار پسندیده‌اى است.»

با این وجود، کلیدواژه مواد غذایی فاسد بخشی از تمرکز مسئولان و اصحاب رسانه در جریان افتتاح پروژه‌های روز شنبه را به سمت و سوی پیگیری این سوژه سوق داد. موضوعی که به گفته متولیان امر مسئولیتش با هلال احمر بوده و در سوله‌های تحت مدیریت شهرداری تهران مواد غذایی وجود ندارد که فاسد شود!

پرده دوم؛ حاشیه‌سازی درباره ساختمان‌های ناایمن

بررسی‌ها نشان می‌دهد، پروژه‌های متعددی در جریان برگزاری دوازدهمین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران معرفی و افتتاح شد. از 2 نیروگاه خورشیدی متصل و منفصل از شبکه و 1 آبگرمکن خورشیدی تا بهره‌برداری از 2 سوله مدیریت بحران؛ از تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل تا اجرای طرح دوام مسجدمحور و نصب 5 لرزه‌نگار درون گمانه‌ای برای مدیریت بهتر وضعیت شهر در مواقع بروز زلزله.

یکی دیگر از اقدامات رویداد اخیر که حاشیه‌اش بر متن امیدوارکننده آن غلبه کرد، سوژه «ساختمان‌های ناایمن» بود.

گفتنی است، تیم‌های ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه از روز شنبه هفته جاری، با محوریت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و با مشارکت 9 دستگاه از دولت و شهرداری آغاز به کار کرده است. تیم‌هایی که بر اساس تصمیم کارگروه  استانی پایش ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه به ریاست شهردار تهران، بازدیدهای میدانی برای بررسی وضعیت ایمنی سازه‌های مرتفع مناطق 22گانه شهر را در پیش گرفتند.

در همین رابطه، شهردار تهران گفت: «در خصوص تیم‌های ارزیابی برای ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه با ۹ دستگاه که ۴ دستگاه آن خارج از شهرداری است، همکاری خواهیم داشت تا غیر از آتش سوزی، سایر مولفه‌های ایمنی‌بخش ساختمان‌ها چک شود و یک شناسنامه ایمنی برای آنها داشته باشیم تا آرامش را برای جامعه ایجاد کنیم. امیدواریم پیام برنامه امروز، پیام ایمنی بخشی، آسایش، آرامش، ایجاد رفاه و دوری از مخاطرات باشد.»

البته انتشار فهرست ساختمان‌های ناایمن به ویژه در کلانشهرها همواره از جذابیت بالایی برخوردار بوده و در سنوات گذشته نیز پیگیری‌هایی برای انتشار فهرست این سازه‌ها وجود داشته است.

بر این اساس، شهردار تهران نیز با پرسش‌های مشابهی مواجه شد و در پاسخ به دلیل عدم انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن تهران اظهار کرد: «لیست اعلام کردن کار اشتباهی است و اگر لیست ارائه کنیم، از فردا کسی در شهر نمی‌ماند. مهم این است که این ساختمان‌ها ایمن شوند. در گذشته به همه چیز به صورت تک‌بعدی نگاه می‌شده و مشکل این ساختمان‌های ناایمن تنها از لحاظ آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفته، اما همه چیز ایمنی آتش نشانی نیست.»

هرچند رسانه‌های معاند با هدف افزایش اضطراب و نگرانی‌های شهروندان صرفاً گزاره "اگر لیست ساختمان‌های ناایمن را ارائه کنیم، کسی در شهر نمی‌ماند" بسنده کردند، واکاوی ماجرای ساختمان‌های ناامین خالی از لطف نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اولاً این سازه‌ها ظرف یک سال اخیر برافراشته نشده‌اند که انتقاد نسبت به دلایل بروز و ظهورشان به کادر ششم مدیریت شهری بازگردد. در ثانی، شناخت مسئله و اقدام عاجل برای بررسی وضعیت ایمنی این سازه‌ها، امیدوارکننده است. اقدامی که از روز شنبه با محوریت شهرداری تهران و همکاری سایر دستگاه‌های مسئول اجرایی شده، اما به جای انعکاس این فعالیت ضروری، ایجاد دلهره و نگرانی برای شهروندان در دستور کار برخی قرار گرفت!

بر اساس آنچه مطرح شد، تمرکز بر پمپاژ اخبار مثبت و نویدبخش یا دستکم برجسته‌سازی همه جوانب یک رویداد وظیفه ذاتی رسانه‌ها به حساب می‌آید.

با این تفاسیر، تمرکز بر گزاره‌های اضطراب‌آفرین و حاشیه‌ساز، تنها امنیت روانی شهروندان را مختل می‌کند و با واقعیت آنچه برای بهبود زندگی شهروندان در حال انجام است، مغایرت دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *