امیرعبداللهیان: ایران بر اراده قاطع خود مبنی بر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید دارد/ آمریکا ثابت کند که به دنبال وقت کشی و بهانه جویی در مذاکرات رفع تحریم‌ها نیست

10:10 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۱۶۱۵
نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – نخستین نشست بين المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در سطح معاونين وزرای خارجه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

«رضا نجفی»، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ضمن خوشامد به حاضران در نشست گفت: این نشست در نتیجه تلاش‌های جمعی متعددی در سال ۲۰۲۱ و زمانی که کشورهای ما دست به دست داده و به ابتکار ونزوئلا این گروه را تشکیل دادند تا استفاده غیرقانونی از یکجانبه گرایی را آشکار کنند، برگزار شد.

وی افزود: صلح جهانی به تهدید افتاده و اقدامات یکجانبه قهرآمیز همچنان انجام می‌شوند؛ ما نیازمند همکاری و چندجانبه گرایی و خواهان ایجاد یک نوع کار گروهی برای دفاع از منشور ملل متحد هستیم؛ امیدواریم نشست امروز مباحث و اقدامات معناداری را از طرف ما تضمین کند.

امیرعبداللهیان: تداوم اقدامات مغایر حقوق بین الملل توسط قدرت‌های غربی در غرب آسیا، صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی را به مخاطره انداخته است

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه نیز ضمن خوشامدگویی به حضار و میهمانان تاکید کرد که برگزاری این نشست در شرایط کنونی می‌تواند بسترهای مناسبی را جهت تقویت همکاری میان اعضای گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد با هدف مقابله با چالش‌های مشترک فراهم سازد.

وی گفت: امروز در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که جامعه جهانی با چالش‌های فزاینده ای در ابعاد منطقه ای و  بین المللی مواجه است؛ علی‌رغم تداوم تلاش‌های جامعه بین المللی جهت رسیدگی و غلبه بر این چالش‌ها، تضعیف بی‌سابقه‌ چندجانبه‌گرایی توسط برخی دولت‌ها، عملا منجر به ناکام ماندن این تلاش‌ها شده است؛ یکجانبه گرایی افسارگسیخته و هژمونی طلبی برخی قدرت‌های جهانی، دوران جدیدی از ناآرامی و بی ثباتی را برای جامعه بین المللی به ارمغان آورده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: توسل بیمارگونه آن‌ها به یکجانبه گرایی از جمله اعمال تحریم‌های غیرقانونی، در مغایرت آشکار با هنجار های حقوق بین المللی و حقوق بشری بوده و عمیقا تعهد این دولت‌ها به اصول منشور ملل متحد از جمله و به ویژه "ارتقاء و احترام به حقوق بشر" را زیر سوال برده است؛ بی تردید اعمال این تحریم‌ها به دلیل ممانعت از دستیابی مردم کشورهای تحت تحریم به حقوق اولیه و بنیادین خود، به مثابه جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت بین المللی کشورهای تحریم کننده را در پی خواهد داشت.

«امیرعبداللهیان» افزود: در این رابطه، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر، در سفر اخیر خود به تهران با صحه گذاردن بر تاثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه بر حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق بشر، حق توسعه و حق سلامت به خصوص در شرایط کرونا، بر خواست خود مبنی بر رفع کامل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تصریح کرده است.

وی تاکید کرد: بی تردید، مقابله موثر و کارآمد با تحریم‌های ظالمانه، مستلزم تقویت همکاری‌های بین المللی و تشریک مساعی کشورهای مستقل بوده و در این راستا گروه دوستان منشور ملل متحد به عنوان بلوک کشورهای مخالف با تحریم، با ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار دارد، می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد و دستیابی به هدف مشترکمان در قبال همه کشورهای تحریم شده ایفا کند.

«امیرعبداللهیان» در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران، بار دیگر بی اعتنایی آن کشور به تعهدات بین المللی خود و نقض آشکار قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد را به منصه ظهور گذاشت؛ آن دولت برخلاف تمام ادعاهایش، با این اقدام خود قانون‌گریزی و زورگوئی را جایگزین اجرای تعهدات حقوقی خود کرد؛ این درحالیست که به گواهی همه‌ ناظران بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر و علی‌رغم بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا، به راهکار حل و فصل صلح آمیز موضوع پرونده‌ی هسته‌ای پایبند بوده و مسیر گفت‌وگو برای حفظ توافقنامه همواره را باز نگه داشته است.

وزیر امور خارجه افزود: مایه‌ تاسف است که دولت کنونی آمریکا، علی‌رغم درخواست صریح جامعه‌ بین‌المللی و باوجود وعده‌ها و ادعاهای قبلی، همچنان مسیر اقدامات خصمانه علیه ملت ایران و تدوام سیاست شکست خورده موسوم به فشار حداکثری را حفظ نموده و به ‌جای جبران اشتباهات دولت قبلی و بازگشت بی‌قید و شرط به اجرای کامل تعهدات خود، برای دستیابی به توافق برعکس مواضع دوگانه و ریاکارانه اتخاذ می‌کند.

وی اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اراده‌ قاطع خود مبنی بر استیفای حق مسلم خویش در استفاده‌ از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در همه‌ ابعاد آن، شامل غنی‌سازی برای مقاصد صلح‌آمیز و با رعایت تعهدات بین‌المللی خود، با حسن‌نیت و بر مبنای برابری و احترام متقابل، به ادامه‌ی مذاکرات برای احیای توافق هسته ای پایبند است؛ تنها هدف چنین مذاکراتی باید تعهد قوی همه‌ طرف‌ها به اجرای کامل تعهداتشان تحت توافقنامه هسته ای باشد؛ اما آمریکا باید ثابت کند که دارای حسن‌نیت و اراده‌ واقعی بوده و درصدد استفاده از مذاکرات برای وقت‌کشی و یافتن بهانه‌ دیگری برای تداوم نقض تعهدات خود و تداوم تحریم‌ها که این‌کشور متاسفانه به شدت به آن معتاد شده است، نیست.

وزیر امور خارجه در مورد شکل جدید مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل نیز تصریح کرد: مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل کماکان از سوی کنشگران بزرگ و با روش‌های نوین ادامه دارد؛ در این رابطه، سوء استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطاتی و فضای مجازی با هدف تضعیف حاکمیت ملی و استقلال سیاسی، ابعاد نگران کننده ای به خود گرفته  است.

وی افزود: تولید، و انتشار اخبار و محتواهای جعلی و اطلاعات غلط و گمراه کننده در فضای مجازی علیه ملت‌ها و دولت‌ها، در مغایرت کامل با اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است؛ اقدامی که یکپارچگی اجتماعی کشورهای مستقل را از طریق فضای مجازی هدف قرار داده و انجام اقدامات تروریستی، خشونت و بی ثبات سازی در جوامع این کشورها را تشویق می‌کند.

از نظر وزیر امور خارجه راهکار مقابله با این چالش، «اقدام مشترک کشورهای مستقل، به خصوص اعضای گروه دوستان منشور با هدف ایجاد سازوکارهای مناسب در چارچوب نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد جهت مقابله با این پدیده است.»

وزیر امور خارجه در مورد جنایت‌های رژیم صهیونیستی و سکوت مجامع بین المللی گفت: بدون تردید، مهم‌ترین ناقض حقوق بین الملل و منشور ملل متحد و نیز عامل درگیری، ویرانی و بی‌ثبات سازی دهه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا، رژیم صهیونیستی و جعلی اسرائیل است؛ اشغال فلسطین و بخش‌هایی از سرزمین‌های دیگر دول عرب و محروم ساختن ملت مظلوم فلسطین از حقوق مسلم و ذاتی خود، نقض و بی توجهی به قطعنامه های صادره از سوی ارگان های مختلف سازمان ملل از جمله اقدامات غیرقانونی است که این رژیم از بدو شکل گیری تا کنون انجام داده است.

وی افزود: متاسفانه، سکوت معنادار نهادهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال جنایات نظام‌مند و غیرانسانی رژیم صهیونیستی، سران این رژیم را در استمرار و تشدید جنایات خود و گسترش دامنه‌ تجاوز و تهدیداتشان به دیگر کشورهای منطقه بیش از پیش گستاخ‌ تر نموده است، به گونه ای که آپارتاید و تبعیض نژادی، پاكسازی قومی، تخریب منازل و کشتار فلسطینیان به رفتار روزانه‌ی رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شده‌است.

«امیرعبداللهیان» تاکید کرد: دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نمی‌توانند و نباید در مقابل رژیمی که همه‌ جنایات و جرائم اصلی بین‌المللی را به صورت مکرر و مستمر مرتکب شده و می‌شود، ساکت بمانند؛ سازمان ملل به ویژه شورای امنیت دارای مسئولیتِ آشکار حقوقی، انسانی و اخلاقی برای مقابله با این جنایات، اجرای قطعنامه‌های خود در مورد مسئله فلسطین و تضمین تحقق کلیه‌ی حقوق مسلم فلسطینی‌ها است.

وی در توضیح رویکرد ایران در قبال مسئله فلسطین گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده، تنها راهِ دستیابی به صلح در فلسطین را علاوه بر مقاومت مردم، برگزاری همه‌پرسی با مشارکت کلیه‌ ساکنان اصلی فلسطین، شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و نیز آوارگان فلسطینی و تشکیل دولت مستقل فلسطین در سراسر سرزمین تاریخی و مادری فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس می‌داند.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: ایجاد یک منطقه‌ قوی در غرب آسیا همواره از  اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ با این حال طی دهه‌های اخیر، مداخلات گسترده و مستمر کنشگران فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه و اشغالگری و اعمال تحریم‌های غیرقانونی از سوی آنان، تحقق این هدف را با چالشی جدی مواجه نموده است.

«امیرعبداللهیان» تصریح کرد: تداوم اقدامات مغایر حقوق بین الملل توسط قدرت‌های غربی در منطقه غرب آسیا از افغانستان تا عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن به تقویت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب انجامیده و صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی را به مخاطره انداخته است؛ با این حال امروزه، خواستِ و اراده ملت‌های منطقه برای تحقق پیشرفت، استقلال، رفع اشغالگری و برخورداری از امنیت، جدی‌تر از همیشه شده و نوید بخش فردایی بهتر برای نسل‌های آینده است، بارور شدن دکترین مقاومت، جلوه بارز عزم ملت‌ها برای تحقق این مهم است.

وی در پایان ضمن ارج نهادن به تلاش‌های کشورهای عضو گروه دوستان منشور ملل متحد در تقویت چندجانبه گرایی و تفوق حقوق بین الملل در مناسبات جهانی، گفت: امیدوارم نشست امروز بتواند افق‌های نوینی را برای تقویت همکاری‌ها و پیشبرد اهداف مشترکمان پیش روی ما قرار دهد.

نماینده زیمبابوه: شاهد خطرات یکجانبه گرایی هستیم

معاون وزارت خارجه زیمبابوه ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت: افتخاری است برای من که در این نشست صحبت کنم؛ در زمانی ما این نشست را برگزار می‌کنیم که در جهان بحران‌های بهم پیوسته و پاندمی کرونا وجود دارد؛ به دلیل این دشواری‌ها، جامعه جهانی نیازمند چندجانبه گرایی است.

وی افزود: شیوع کرونا نابرابری‌های جهانی را نشان داد و اهمیت چند جانبه گرایی را به اثبات رساند؛ این گروه باید به دنبال حفظ منشور بوده تا از کشورها بخواهد که همزیستی مسالمت آمیز و همکاری داشته باشند؛ ما همچنان شاهد خطرات یکجانبه گرایی هستیم؛ ما نیازمند این خطرات در حال افزایش هستیم.

معاون وزیر خارجه روسیه: امیدوارم روسیه میزبان نشست بعدی گروه دوستان باشد

در ادامه معاون وزیر خارجه روسیه: گفت: از ایران به خاطر این فرصت تشکر می‌کنم؛ این نشست رویداد مهمی است که مسائل مشترک را تقویت می‌کند؛ چیزی که جز مشترکات ماست حقوق بین الملل است که نباید تضعیف شود و نباید در راستای منافع غربی قرار بگیرد.

وی افزود: آن‌ها در امور داخلی کشورها دخالت می‌کنند و هدف آن‌ها تضعیف رفاه مردم ماست؛ روسیه با خصومت‌های تاریخی دست به گریبان است؛ مثال‌های عینی از محقق شدن اهداف براساس تلاش‌های گروه دوستان در کشورهای عضو داشتیم؛ ما معتقدیم همکاری‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، به ویژه زمانی که موضع مشترکی اتخاد می‌کنیم.

این دیپلمات روسیه ابراز امیدواری کرد که امیدوارم روسیه میزبان نشست بعدی گروه دوستان باشد.

نماینده الجزایر: وضعیت فعلی جهان همکاری‌های جمعی را ضروری می‌کند

نماینده جمهوری الجزایر در این نشست نیز گفت: ابتدا از جانب هیئت الجزایر از دولت و مردم ایران برای میزبانی و ارائه این فرصت معتنم برای تعمیق همکاری و تحکیم سیستم چند جانبه گرایی در گروه دوستان، تشکر می‌کنم.

وی افزود: این نشست می‌تواند دستاوردهای جهانی داشته باشد؛ درخصوص چالش‌ها اصول منشور سازمان ملل تاکید بر چندجانبه گرایی دارد؛ در واقع نظام‌جهانی با چالش‌های زیادی از جمله نابرابری‌ها و بحران های تعییرات اقلیمی روبرو است؛ پاندمی کرونا در سیستم جهانی بسیاری از نقص‌ها را نشان داده است؛ بحران‌های متعدد می‌تواند منبع تنش باشند؛ این وضعیت بیش از همیشه نیاز فوری جهت همکاری جمعی دارد.

نماینده سوریه: باید به تخلفات از منشور ملل متحد رسیدگی شود

نماینده سوریه در این نشست گفت: در ابتدا بر حمایت از ایران در مواجهه با اقدامات غرب از طریق پروپاگاندای فشرده ای که علیه ایران انجام می‌دهند و دروغ و خشونت و هرج و مرج را تشویق می‌کنند تاکید می‌کنم؛ ما حادثه شیراز را که باعث جان باختن و جراحت بسیاری از افراد بیگناه شد، محکوم کردیم.

وی افزود: سوریه سال‌ها اعمال این کشورهای غربی را چشیده است؛ این نشست مهم است چرا که ما را دور هم جمع کرده تا ارتباط مستقیمی داشته باشیم و تلاش‌های مشترک خود را پیش ببریم.

نماینده سوریه در ادامه تاکید کرد: باید تخلفات در حق منشور ملل متحد رسیدگی شود؛ غرب دنبال این است که اصول سازمان ملل را نقض کند و لازم است ما حضور گروه خود را در مجامع بین المللی تقویت کرده و پیشنهاداتمان اجرایی کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: به همین دلیل باید اعضای گروه خود را گسترش دهیم؛ اقدام مشترک ما این الزام را ایجاب می‌کند تا با تلاش‌های آمریکا و همپیمانانش مقابله کنیم؛ سکوت کامل مجامع بین المللی درباره موضوع بلندی‌های جولان و فلسطین وجود دارد.

نماینده نیکاراگوئه: برای دنیای چندقطبی و برابرتر تلاش می‌کنیم

نماینده نیکاراگوئه در این نشست گفت: این جلسه نمونه ای از نتایج مشخص تلاش‌های همه افراد و کشورهای حاضر است؛ ما برای دنیای چند قطبی و نظم برابرتر و عادلاته تر تلاش می‌کنیم.

وی افزود: احترام به حقوق منشور سازمان ملل بسیار مهم است؛ در شرایطی که بحران‌های متفاوتی وجود دارد، چندجانبه گرایی باید مورد تاکید قرار بگیرد؛ معتقدیم که بیانیه مذکور بر اعتقاد دولت‌ها و ملت‌های ما و بر حفظ استقلال و حاکمیت مقرر شده در منشور سازمان ملل تاکید دارد.

این دیپلمات نیکاراگوئه افزود: تاکید می‌کنیم هر ملتی ضامن صلح است و باید از کشور خود دفاع کند؛ ما بر روابط صلح آمیز بین کشورهای مختلف تاکید می‌کنیم.

نماینده بلاروس: سیاست غرب ابتکار کشورهای مستقل را تضعیف می‌کند

نماینده بلاروس در این نشست تاکید کرد: این گروه باید یک ساختار ایجاد کند و هدف این گروه اکنون بهنگام است؛ ما شاهد تلاش‌های مذبوحانه کشورهای غربی در زمینه حقوق بشر هستیم؛ چنین اعمالی نظام بین الملل را تضعیف می‌کند؛ ما از کشورها می‌خواهیم یک گفت‌وگوی فراگیر بین المللی را تدارک ببینند.

وی افزود: سیاست غرب ابتکار کشورهای مستقل را تضعیف کرد و تاثیر منفی شدیدی در صیانت از حقوق بشر داشت؛ ما اعمال تحریم‌های یکجانبه را شاهد بودیم؛ این تروریسم اقتصادی باعث ناامنی غذایی جهانی می‌شود؛ گروه دوستان این توانایی را دارد تا پیامی را به جهان بدهد.

نماینده بولیوی: بر تعهد قاطع خود بر چندجانبه گرایی تاکید می‌کنیم

در بخشی دیگر نماینده بولیوی گفت: بر تعهد قاطع خود بر چند جانبه گرایی تاکید و اقدامات در چارچوب حاکمیت کشورها را تاکید می‌کنیم؛ تحکیم نظام‌چند جانبه جز دستاوردها بوده است؛ این نظام برای تحقق حقوق بشر صلح و امنیت و توسعه اهمیت دارد.

نماینده چین: اقدامات زورگویانه اهداف و اصول منشور ملل را تضعیف کرده است

نماینده چین اظهار کرد: مراتب قدردانی خود از ایران را برای برگزاری نخستین نشست گروه دوستان اعلام می‌کنم؛ این نشست یک اقدام برای اجرایی سازی نشست سپتامبر بود؛ امروزه در جهان به لحاظ تاریخی شاهد تغییراتی بی سابقه هستیم؛ سلطه و اقدامات زورگویانه در حال گسترش است و اهداف و اصول منشور سازمان ملل را تضعیف کرده است.

گروه دوستان منشور ملل متحد در سال 2021 با هدف حفظ، ارتقاء و دفاع از تفوق و اعتبار منشور سازمان ملل با مشارکت 19 کشور ازجمله کشورمان تشکیل گردید.

اعضای این گروه شامل کشورهای الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، چین، کوبا، کره شمالی، گینه استوائی، اریتره، جمهوری اسلامی ایران، لائوس، نیکاراگوئه، دولت فلسطین، روسیه، سنت وینسنت و گرنادینز، سوریه، ونزوئلا و زیمبابوه هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *