هیچگونه شواهدی مبنی بر ضربه و درگیری فیزیکی در مرحومه «مهسا امینی» وجود ندارد

12:37 - 16 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۷۳۲۰
استاد بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آنچه که در مورد مهسا امینی وجود دارد اینکه ما هیچگونه شواهدی از این که این فرد مورد تروما، ضربه، درگیری فیزیکی، سقوط از ارتفاع و موارد غیره مطرح باشد؛ نه در بررسی‌های میدانی و مشاهده‌ای که از تصاویر دوربین‌ها وجود دارد و نه در گزارش‌های کالبدشکافی، سم‌شناسی و پاتولوژی وجود ندارد.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: محمدکریم شهرزاد، استاد بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نتایج کسب شده در پزشکی قانونی در خصوص مرحومه مهسا امینی، بیان داشت: خانم جوان 23 ساله‌ای در محیط نامأنوس بدون اراده به زمین می‌افتد و عملیات احیای قلبی انجام می‌شود و متأسفانه فوت می‌کند.

وی افزود:‌ در اینجا سه سوال اساسی را باید پاسخ دهیم. اول اینکه چه حادثه اورژانسی و غیرمنتظره ای ممکن است برای این فرد پیش آمده باشد؛ از قبیل تروما، ضربه مغزی، شکستن استخوان، خونریزی احشایی و خونریزی داخل مغز.

استاد بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: به هر حال پزشکی علم تجربی است و هر حرفی را که می‌زنیم باید مبتنی بر شواهد باشد؛ شواهد بالینی، میدانی، آزمایشگاهی، پاتولوژی، کالبدشکافی و مشاوره‌ای که مجموعه متخصصان پزشکی با هم انجام می‌دهند.

شهرزاد افزود: آنچه که در مورد این بیمار وجود دارد اینکه ما هیچگونه شواهدی از این که این فرد مورد تروما، ضربه، درگیری فیزیکی، سقوط از ارتفاع و موارد غیره مطرح باشد نه در بررسی‌های میدانی و مشاهده‌ای که از تصاویر دوربین‌ها وجود دارد و نه در گزارش‌های کالبدشکافی، سم‌شناسی و پاتولوژی در جلسه مفصلی که در 9 مهر در جمع همکاران بوده است، وجود ندارد.

وی متذکر شد:‌ حال این سوال است که به چه علت منجر به فوت شده که در اینجا طبیعتا منطق پزشکی حکم می‌کند که سوابق، شرایط بیماری زمینه‌ای و داروهایی که مصرف می‌کرده را بررسی کنیم و فاکتورهای خطر مورد بررسی قرار گیرد. آنچه که از پرونده بیمار اثبات شده و غیرقابل انکار است؛ از عمل جراحی، سوابقی که از مصرف داروها وجود دارد این است که این بیمار یک تومور خوش‌خیم داخل کرانیوفارنژیوما داخل جمجمه داشته که در بیمارستان میلاد مورد جراحی واقع شده است.

وی گفت:‌ کرانیوفارنژیوما در میدان بیماری‌های غدد و نورولوژی از بیماری‌های پرچالشی است که بیماری مزمنی بوده و بررسی و درمان آن چند تخصصی است؛ چرا که ضایعات وصله‌ای در جای جای داخل جمجمه است. در هر گوشه‌ای از مغز ما وظیفه خاصی انجام می‌شود و اگر با ضایعات درگیر شود ما در این بیماری با تابلوهای بالینی بسیار متنوعی مواجه خواهیم شد.

استاد بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ این بیماری پیکی در بچه‌ها و یک پیک از نظر شیوع در بزرگسالان دارد. در مغز ارگانی به نام هایپوتالاموس داریم که ارتباط سیستم عصبی و سیستم ایندوکلین را برقرار می‌کند و غده هیپوفیز به عنوان یک غده اساسی است که بعضی‌ها آن را به عنوان رهبر ارکستر تشبیه می‌کنند وجود دارد؛ چرا که غدد زیادی در تحت فرمان او قرار دارد و ارتباط هایپوفیز و هایپوتالاموس از طریق ساقه مغزی برقرار می‌شود.

شهرزاد گفت: شرح عمل این بیمار نشان می‌دهد این ضایعه به صورت پاراسلار و سوپراسلار؛ یعنی اطراف زین ترکی و در بالای هیپوتالاموس به صورت گسترده درگیر بوده؛ به طوری که مقداری از این ضایعه را باقی گذاشته است. سه دسته علائم در این بیماری داریم که یکی آثار فشاری است که این در هر جایی که فشار وارد کند مشخص شده  است. شواهدی که در پرونده بیمار داریم و استعلاماتی که از مراکز متعدد شده و همچنین اظهاراتی که از پدر مرحومه سوال کرده‌ایم نشان می‌دهد این بیمار دچار مشکلات متعدد هورمونی بوده؛ هم در هایپوفیز قدامی و هم هایپوفیز خلفی.

وی بیان داشت: برای اینکه این بیمار داروهای لووتیروکسین، هورمونی جنسی استروژن و پروژسترون مصرف می‌کرده است، حال این سوال مطرح است که چه ارتباطی بین وضعیتی که برای بیمار وجود آمده و بیماری زمینه‌ای آن وجود دارد. ما اطلاعات دقیقی که این بیمار این داروها را به چه میزان مصرف می‌کرده، آیا در این چند روز مسافرت مصرف کرده یا خیر و غیره نداریم. همچنین بین محورهایی که تحت فرمان هاپیوفیز هستند، آنچه از همه مهمتر است این محور هایپوتالاموس، هایپوفیز و آدرنال است؛ چرا که غده فوق‌کلیه هورمونی ترشح می‌کند که این هورمون آثار بسیار گسترده‌ای دارد که از جمله در تثبیت فشارخون بوده و بسیار مهم است.

استاد بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بنده اطلاع ندارم که آیا به این بیمار آموزش‌های لازم در رابطه با تغییر دز دارو در شرایط خاص داده شده یا خیر. حتی در برخی مراکز بیمارانی که نارسایی غده فوق‌کلیوی چه اولیه و چه ثانویه دارند اگر در شرایط خاص قرار گرفتند نه فقط باید داروها را قطع نکنند، بلکه باید دز اضافی نیز مصرف کنند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *