رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لیست سودده ترین و زیان‌ده ترین شرکت ها اعلام شد

19:39 - 08 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۳۷۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل سازمان حسابرسی اسامی سودده ترین و زیان ده ترین شرکت ها در سال ۹۸ را اعلام کرد.

خبرگزاری میزان- موسی بزرگ اصل در نشست خبری در خصوص حواشی پرونده فولاد مبارکه گفت: در مورد این موضوع سازمان حسابرسی نباید پاسخگو باشد، بلکه پاسخگویی آن بر عهده تحقیق و تفحص مجلس است و سازمان حسابرسی فقط حسابرس این شرکت بوده است.

وی افزود: بخشی از ۹۲ هزار میلیارد تومان از دید بازرس قانونی تخلف نیست و عدد اصلی ۵۲ هزار میلیارد تومان است و دلیل آن نیز تفاوت قیمت مصوب با قیمت بازار است و ملاک حسابرسی قیمت مصوب است نه قیمت بازار.

بزرگ اصل با بیان اینکه رانت رخ داده است گفت: هر جایی که قیمت مصوب وجود دارد رانت ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان حسابرسی گفت: برخی از مطالب ذکر شده در گزارش مجلس به نقل از گزارش سازمان حسابرسی بوده است به طوریکه فروش به شرکت‌های زیرمجموعه یا تخصیص بودجه مسئولیت اجتماعی به باشگاه فولاد مبارکه ذاتا تخلف نیست.

وی افزود: فساد ۹۲ هزار میلیارد تومانی مطلقا وجود ندارد و گزارش مجلس هم حرفی از فساد نزده، بلکه صحبت از تخلف است.

بزرگ اصل گفت: شرکت فولاد ۸۰۰ میلیارد تومان سود سهامدار حقوقی را پرداخت نکرده است که تخلف محسوب می‌شود اما فسادزا نیست.

مدیرعامل سازمان حسابرسی در خصوص بدهی دولت به بانک های دولتی گفت: عددی که بانک ها اعلام کردند ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و عدد اعلام شده از سوی سازمان حسابرسی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تومان تا پایان سال ۹۸ بوده است و دلیل اصلی این تفاوت نحوه محاسبه سود است.

وی با اشاره به بالا بودن میزان عدم رعایت قوانین در شرکت‌ها گفت: در سه سال اخیر سازمان حسابرسی از ۶۸۰ شرکت مورد بررسی، ۱۳۰ شرکت را به مراجع قضایی معرفی کرده است.

بزرگ اصل گفت: موضوع صرفا فساد نیست و در این میان برخی از شرکت‌ها ماده ۲۹ قانون برنامه ششم که مربوط به اطلاعات حقوق مدیران خود بوده را منتشر نکردند.

مدیرعامل سازمان حسابرسی گفت: ۲۰ شرکت دولتی بیش از ۹۰ درصد سود و زیان شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند که در این میان شرکت بازرگانی دولتی با ۲۱ هزار میلیارد تومان، شرکت برق حرارتی کمتر از ۲۱ هزار میلیارد تومان، شرکت توانیر ۹ هزار میلیارد تومان، بانک ملی با ۶ هزار میلیارد تومان، شرکت ملی گاز ۵.۸ هزار میلیارد تومان، هما ۳.۵ هزار میلیارد تومان، منابع آب ایران ۸۰۰ میلیارد تومان زیان ده ترین شرکت‌های دولتی هستند

وی افزود: سودده ترین شرکت ها نیز به ترتیب ایمیدرو با ۳۰ هزار میلیارد تومان، پالایش و پخش با ۲۲ هزار میلیارد تومان، آب و فاضلاب با ۱۶ هزار میلیارد تومان، ملی صنایع پتروشیمی ایران با ۱۴ هزار میلیارد تومان، بنادر و دریانوردی با ۴هزار میلیارد تومان سود ده‌ترین شرکت‌های دولتی محسوب می شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *