تعرفه‌گذاری هوشمند برای واردات ماشین‌آلات جهت مدیریت صحیح واردات/ اعطای معافیت به واردات اشتباه است

11:01 - 07 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۰۵۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: رویه مناسب واردات در کنار تولید داخل باید انجام شود تا تولیدکننده داخل ملزم به ارتقای کیفیت شود اما اعطای معافیت به واردات، اشتباه است و باید تعرفه مناسب حفظ شود.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تاثیر حمایت از تولید ماشین آلات داخل در توسعه صنعت اظهار کرد: با توجه به اهمیت کیفیت ماشین آلات، رقابت اصولی با محصولات مشابه خارجی در داخل باید ایجاد شود تا تولیدکنندگان ماشین آلات داخل به سمت و سوی ارتقای کیفیت روند که این موضوع در خودکفایی و توسعه صنعت تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: حمایت از تولیدکنندگان داخل نباید به گونه ای باشد که یک طرفه تنها از تولیدکننده ماشین آلات صنعتی، کشاورزی و خودرو صورت گیرد که صرفا به کمیت می‌پردازند و از کیفیت غافل شد.

محمودزاده با تاکید بر ارتقای کیفیت ماشین آلات داخل بیان کرد: علی رغم تنوع خودروهای تولید داخل، کیفیت محصولات نتوانسته رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد، از این رو میان محصولات خارجی و داخلی باید تعادل برقرار کنیم تا با ارتقای انگیزه تولیدکنندگان ماشین، کیفیت محصولات تولیدی افزایش یابد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی درباره تاثیر تعرفه گذاری موثر بر توسعه ماشین آلات داخل گفت: برخلاف اظهارات برخی کارشناسان، ماشین آلات باید امکان واردات داشته باشند و در بحث ممنوعیت واردات مشکلات ایجاد شده از قبیل اینکه در شرایط فعلی فرسودگی ماشین آلات خدمات رسان همچون راهداری، شهرداری و راه و شهرسازی از جمله چالش های پیش رو کشور است و در صورت عدم تامین توسط نیاز داخل باید از طریق واردات جبران شود اما تعرفه وارداتی متناسب باید از آن‌ها اخذ شود و نباید به واردات معافیت اعطا کرد.

وی ادامه داد: رویه مناسب واردات در کنار تولید داخل باید انجام شود تا تولیدکننده داخل ملزم به ارتقای کیفیت شود اما اعطای معافیت به واردات، اشتباه است و باید تعرفه مناسب حفظ شود. بنابراین باید به صورت هوشمندانه تعرفه‌های وارداتی را اعمال کرد که هم امکان واردات ماشین‌ آلات باکیفیت ایجاد شود، هم امکان رقابت پذیری تولیدکنندگان ماشین آلات داخلی نیز فراهم شود. بنابراین لازم است که در رابطه با واردات با تعرفه گذاری صحیح مدیریت شود

محمودزاده با اشاره به ضرورت ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان تصریح کرد: ارتقای کیفیت تولید داخل، افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان و ایجاد رقابت منصفانه در بر دارد تا به تولید داخل لطمه وارد نشود و از طرفی نباید در واردات بسته شود تا تولیدکننده داخل از تولید با کیفیت غفلت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *