رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خیار تاخیر ثمن

9:27 - 22 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۵۷۶۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خیار تاخیر ثمن، یکی از انواع خیارات قانونی است.

خبرگزاری میزان – قرارداد خرید و فروش که در حقوق به آن عقد بیع می‌گویند، به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. عقد بیع حال و عقد بیع موجل. تفاوت عقد حال و موجل این است که در عقد بیع حال مهلتی برای پرداخت وجود ندارد و فروشنده باید فورا مال به خریدار تحویل دهد، اما در عقد بیع موجل، برای تسلیم مال به خریدار مهلتی وجود دارد که در تحویل باید در آن مدت انجام شود.

اصل در قرارداد بر حال بودن است مگر اینکه ثابت شود برای قرارداد مهلتی تعیین شده است. حال فرض کنید برای قراردادی مهلت تعیین نشده و خریدار هم هزینه خرید خود را پرداخت نمی‌کند. تکلیف فروشنده در این میان چه خواهد بود.

خیار تاخیر ثمن چیست؟

ثمن یعنی هزینه‌ای که بابت خرید چیزی پرداخت می‌شود. خیار تاخیر ثمن یکی از انواع خیارات است که در ماده ۴۰۲ قانون مدنی تعریف شده است. بر اساس این ماده هر وقت مال فروخته شده یک عین خارجی باشد و برای پرداخت هزینه (تادیه ثمن) آن بین طرفین قرارداد مهلتی تعیین نشده باشد و سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد بگذرد و در این مدت نه فروشنده مال را به مشتری تحویل داده باشد و نه مشتری هزینه‌ای به خریدار پرداخت نکرده باشد، فروشنده می‌تواند معامله را فسخ کند؛ بنابراین با توجه به این ماده اگر شرایط اعمال خیار تاخیر ثمن وجود داشته باشد، فروشنده حق فسخ قرارداد را دارد.

شرایط اعمال خیار تاخیر ثمن

۱- قرارداد منعقد شده باید حتما قرارداد خرید و فروش باشد؛ بنابراین این خیار از انواع خیارات مختص عقد بیع است.

۲- مال مورد معامله باید عین خارجی و یا در حکم آن باشد.

۳- قرارداد باید حال باشد.

۴- سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد گذشته باشد و نه مبیع (مال مورد معامله) تسلیم شده باشد و نه ثمن (هزینه) پرداخت شده باشد؛ بنابراین می‌بینیم که خیار تاخیر ثمن مخصوص فروشنده است و برای مشتری این خیار اعمال نمی‌شود. در صورتی که خریدار بتواند ثابت کند که فروشنده به نحوی از انحا، خریدار را ملزم به پرداخت ثمن کرده است، خیار فسخ او ساقط خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *