رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اقدامات عملی سازمان قضایی نیروهای مسلح در راستای کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی/ حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان: در دوره تحول و تعالی به دنبال کاهش وقوع جرم هستیم

8:15 - 22 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۱۴۳۰
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: تمام اقدامات و اجرای مجازات‌ها علیه مجرم برای این است که فرد متنبه شود، باید تاثیر مجازات بر افراد مجرم را نیز در نظر بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا پورخاقان در گفت‌وگو با میزان درباره موضوع کاهش جمعیت کیفری در سازمان قضایی نیروهای مسلح، بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح در اجرای بند 5 از اصل 156 قانون اساسی از سال 1376 به بعد، اجرای اصل پیشگیری از وقوع جرم را با جدیت و به صورت مداوم در برنامه های خود قرار داده است.

وی افزود: صیانت از نیروهای مسلح یک وظیفه است، به استناد اصل 172 قانون اساسی، وظیفه اصلی سازمان، رسیدگی قضایی است اما پیشگیری از وقوع جرایم و حوادث با توجه به اصل 156 وظیفه دیگری است که برعهده داریم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: نیروی مسلح هر کشوری نشانه اقتدار آن کشور است و از طرفی با توجه به امکانات و قدرتی که دارد؛ باید نظارت عالی بر عملکرد این نیروها برقرار باشد.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان با بیان اینکه از سال 1376 تا به امروز برنامه‌های مدون پیشگیری از وقوع جرم تحت برنامه‌های 5 ساله با موضوعات مختلف به صورت ریشه‌ای بررسی شده است، اظهار کرد: با تشکیل کارگروه‌هایی در استان‌ها، اقداماتی در این رابطه انجام شده که نتیجه آن برای عملیاتی شدن از طریق ستادکل نیروهای مسلح به محضر فرماندهی معظم کل قوا رسیده و بسیاری از برنامه‌های مدون نیز در حال حاضر عملیاتی شده است.

وی افزود: در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه اعم از کلاس‌های آموزشی و آگاه‌ سازی و برنامه‌های ریشه یابی برای بررسی عوامل وقوع جرم، آمار جرایم در نیروهای مسلح روند کاهشی داشته است.

بیشتربخوانید

تأكيد رئيس سازمان قضايی نيروهای مسلح بر حفظ جنبه تربيتی و اصلاحی زندان/ حجت الاسلام و المسلمين احمد رضا پورخاقان: نوع نگاه به زندانی آزاد شده می‌تواند وی را اصلاح کند

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب سال 1382 علاوه بر مجازات‌های جایگزین حبس، جزای نقدی، تنزیل درجه، محرومیت از ترفیع، پیش بینی شده، تصریح کرد: در کنار حبس در موارد احصا شده، حبس همراه با خدمت نیز پیش بینی شده است.

وی افزود: به عنوان مثال یک نظامی به دلیل ارتکاب برخی از جرایم  به جای محکوم شدن به حبس مطلق در زندان و به دور از اجتماع، برای وی حبس همراه با خدمت صادر می‌شود به طوری که متهم با حضور در یگان محل خدمت خود تا پایان زمان اداری اقدامات روزانه را انجام می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان بیان کرد: در راستای سیاست‌های رئیس قوه قضاییه درخصوص موضوع کاهش جمعیت کیفری و بحث حبس زدایی، تمام برنامه‌های لازم را با قوت و قدرت ادامه دادیم تا بتوانیم در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، تعداد بیشتری از مجازات‌های جایگزین را اجرایی کنیم تا از طرفی نیز بتوانیم پیشگیری از وقوع جرم را تقویت کنیم.

وی افزود: باید به نقطه‌ای برسیم که وقوع جرمی اتفاق نیفتد که در ادامه بخواهیم مجرمی را مجازات کنیم، لذا در سازمان قضایی نیروهای مسلح علاوه بر موضوع پیشگیری به سراغ بحث پیش بینی آسیب‌های پس از وقوع جرم نیز رفته‌ایم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *