اقتدار پوشالی سرمربی تیم ملی؛ داستان متفاوت ۱+۵ مغضوب اسکوچیچ

0:05 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۳۵۳۵
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
تناقض در رفتار های سرمربی تیم ملی، روز به روز انتقادات را نسبت به او بیشتر خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - تیم ملی فوتبال ایران هر چقدر از لحاظ ستاره و بازیکنان شاخص وضعیت مطلوبی دارد، از لحاظ مدیریت و پشتیبانی در یکی از سخت ترین دوران خود به سر می‌برد. این بی برنامگی و سردرگمی تمام نشدنی فدراسیون فوتبال، صدای بیشتر ستاره های مطرح تیم ملی را در آورده است. در حالیکه روی کاغذ قرار بود ملی‌پوشان چهارشنبه ۱۱ خرداد مسافر قطر باشند، هنوز که هنوز است چیزی قطعی نشده و هیچ حریفی در قطر انتظار ما را برای رقابت کردن نمی کشد!

روز پنجم خرداد اسامی ۲۵ بازیکن برای حضور در اردوی تیم ملی اعلام شد که ۵ نفر از آنها (سیدحسین حسینی، عارف غلامی، صالح حردانی، مهدی مهدی‌پور و امیرحسین حسین‌زاده) از ترکیب قهرمان فوتبال ایران یعنی استقلال انتخاب شده بودند. با توجه به برگزاری این اردو، زمان دیدار تیم‌های استقلال - نفت مسجدسلیمان و جشن قهرمانی شاگردان فرهاد مجیدی نامشخص بود، اما پس از ۲ روز اعلام شد استقلال روز دوشنبه ۹ خرداد می‌تواند به مصاف نفت مسجدسلیمان برود، اما نمی‌تواند از ۵ بازیکن ملی‌پوش خود بهره ببرد و آنها باید خود را به اردوی تیم ملی معرفی کنند.

پس از کش و قوس‌های مسئولان استقلال و تیم ملی، سرانجام مجیدی تصمیم گرفت در هفته پایانی لیگ برتر از هر ۵ بازیکن ملی‌پوش خود در ترکیبش بهره ببرد، تصمیمی که به مذاق دراگان اسکوچیچ خوش نیامد و او (بخوانید نفرات مهم‌تر!) تصمیم گرفت استقلالی‌ها در این اردوی تیم ملی حضور نداشته باشند و قرار شد ۵ بازیکن دیگر یعنی پیام نیازمند، آرمین سهرابیان، مهدی شیری، سروش رفیعی و سعید صادقی به اردو اضافه شوند. در روزهایی که هیچکس نمی‌داند تکلیف تیم ملی چیست، این تیم به کجا سفر کرده و با چه تیم هایی رقابت خواهد کرد، اسکوچیچ به خاطر حضور بازیکنان در جشن قهرمانی تیمشان که با سختی و خون‌ِدل به دست آمده، آنها را از پوشیدن پیراهن تیم ملی و خدمت به ایران محروم می‌کند.

۵ روز پیش که فهرست تیم ملی اعلام شد عجیب ترین نام در بین ۲۵ نفر، قطعاً محمدحسین کنعانی‌زادگان بود؛ بازیکنی که بدون توجه به شأن و ارزش تیم ملی، اقدامی غیراخلاقی در ساحت تیم ملی انجام داده بود و قرار بود با تنبیه و مجازاتی سنگین روبرو شود، اما کمیته اخلاق در نهایت برای خواباندن اعتراضات او را به محرومیت از 2 بازی دوستانه! محکوم کرد. در حالی که نباید خبری از کنعانی‌زادگان در فهرست تیم ملی می‌شد، اسکوچیچ او را به تیم ملی فراخواند تا به مدافعان شایسته لیگ برتر دهن کجی کرده باشد. البته کنعانی‌زادگان هم دیروز به همراه 5 بازیکن استقلالی مجوز حضور در جمع ملی‌پوشان را نگرفت و از اردو خارج شد، اما به اجبار کمیته اخلاق نه با تصمیم اسکوچیچ.

پیش از این، اسکوچیچ با کمتر دعوت کردن از استقلالی‌ها، بازی دادن به امید نورافکن (مدافع چپ تخصصی) به جای سیاوش یزدانی در پست دفاع وسط، بازی دادن به عارف غلامی (مدافع میانی) در دفاع راست و کمتر فرصت دادن به حسین‌زاده و مهدی‌پور نظر منفی استقلالی‌ها را به خود جلب کرده بود.

اما این تمام ماجرا نیست اسکوچیچ و مسئولان تیم ملی و فدراسیون فوتبال با ادعای حفظ نظم و انضباط اردوی تیم ملی اقدام به خط زدن استقلالی‌ها کردند، اما تصمیمات مشابه آنها حکایت از یک بام و دو هوایی دارد که سوالات فراوانی را به ذهن متبادر می‌کند.

چه تشابه زمانی جالبی، دقیقاً نهم خرداد ماه سال گذشته بود که خبر رسید محمدرضا اخباری برای حضور در دیدار تیم فوتبال تراکتور مقابل ماشین‌سازی تبریز اقدام به ترک اردوی تیم ملی کرده است و پس از این دیدار دوباره به اردوی تیم ملی کشورمان در جزیره کیش اضافه خواهد شد.

این موضوع در همان زمان هم به محل مناقشه باشگاه‌ها و مربیان تبدیل شد و بازخوردهای متفاوتی در رسانه‌ها داشت؛ یکی از رسانه‌ها در آن زمان نوشت این دروازه‌بان به بهانه ترک اردوی تیم ملی برای همراهی تیمش در دربی تبریز از ترکیب خط خواهد خورد چون ترک اردوی تیم ملی از سوی بازیکنان ممنوع است و اگر اخباری تصمیم بگیرد به بهانه همراهی تیمش اردوی تیم ملی را ترک کند از لیست خط خواهد خورد، اما با این وجود وی همراه تیم ملی عازم بحرین شد.

در آن زمان اجازه اسکوچیچ به اخباری برای ترک اردوی تیم ملی تعجب خیلی‌ها را به همراه داشت و مشخص بود ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور پایه‌گذار یک بدعت غلط باشد تا از این پس هر تیم باشگاهی از سرمربی تیم ملی طلب حضور بازیکنش را در مسابقاتش داشته باشد چرا که اسکوچیچ به دروازه‌بان تیم ملی اجازه داد به بهانه همراهی تیمش در دربی تبریز اردوی تیم ملی را ترک کند، اتفاقی که در سال‌های اخیر شاهد آن نبودیم.

بدون شک با این حساب درخواست باشگاه استقلال برای حضور بازیکنانش در جشن قهرمانی چندان بیراه نبود پیش از این چون اسکوچیچ چنین اجازه ای را به محمدرضا اخباری داده بود. اجازه‌ای که در گذشته وجود نداشته و با شروع اردوی تیم ملی بازیکن اردو را ترک نمی‌کردند.

تمام این نمونه‌ها فارغ از ماجرای مغضوب شدن مهدی طارمی در نظر اسکوچیچ و برخوردهای دوگانه سرمربی تیم ملی با اتفاقات مشابه نشان از استیصال و اقتدار پوشالی اسکوچیچ دارد چراکه پذیرفتن این یک بام و دو هوا از سوی علاقمندان به فوتبال در برخورد با موضوعات مشابه پذیرفتی نیست و نه تنها ذره‌ای نشان از اقتدار سرمربی تیم ندارد بلکه بیشتر وی را زیر سوال می‌برد تا بیش از پیش به این واقعیت پی ببریم که نیمکت تیم ملی برای دراگان بزرگتر از آنچیزی است که تصور می‌کنیم.

با این تفاسیر انتقادات نسبت به سرمربی کروات تیم ملی روز به روز بیشتر می‌شود، اما او با سکوت و بله‌قربان گویی‌های خود در قبال بی‌برنامگی فدراسیون، صرفاً به دنبال حفظ جایگاه خود تا آبان ماه و کسب افتخار نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. هر چند تا آن موقع زمانی زیادی مانده و باید دید آیا اسکوچیچ رنگ جام‌جهانی را خواهد دید یا نه.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *