نقایص قانونی در کنار مشکلات مدیریتی محیط زیست را در معرض تهدید قرار داده است

10:26 - 06 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۱۹۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
هاشمیان گفت: نقایص قانونی در کنار مشکلات مدیریتی، چالش‌هایی است که محیط زیست کشور را در معرض تهدید قرار داده است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری استان گلستان از عملکرد مسئولان در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انتقاد کرد.

وی در همایش ملی حقوق سبز گفت: یکی از چالش‌های بزرگ در دهه‌های اخیر که بیشترین ضربه‌ها را به محیط زیست وارد کرده است مدیران تصمیم گیر بوده اند که با اجرای طرح‌های ناکارآمد و موافقت‌های اصولی نابجا سبب نابودی محیط زیست شده اند.

 هاشمیان ادامه داد: کوتاهی و سهل انگاری متولیان امور در حفظ زمین‌های کشاورزی موجب کاهش زمین‌های کشاورزی و کاهش تولیدات در این بخش شده است.

این مقام قضایی طرح‌های جنگلداری را یکی دیگر از نمونه‌های مدیریت نادرست در عرصه محیط زیست خواند و گفت: اعطای مجوز و اجرای ناکارآمد طرح‌های جنگلداری که اخیرا کارشناسان به آن پرداخته و می‌گویند اصولی و علمی نبوده نشان می‌دهد در صدور این مجوزها تدابیر لازم مدیریتی نشده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان در ادامه به نقص‌های قانون در عرصه‌های زیست محیطی هم اشاره کرد و گفت: نقایص قانونی در کنار مشکلات مدیریتی، چالش‌هایی است که محیط زیست کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

این مقام قضایی بیان کرد: این همایش می‌تواند مردم و مسئولان به ویژه در سطح ملی را به مشکلات زیست محیطی که به صورت جدی امنیت و زندگی مردم را تهدید می‌کند، حساس کند.

هاشمیان افزود: ایجاد نگرش واحد در موضوعات مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی از دیگر مواردی است که در این همایش به دنبال تحقق آن هستیم تا مردم را از درگیری با چالش‌های زیست محیطی نجات دهند.

رئیس شورای بسیج حقوقدانان گلستان در ادامه سخنان خود به مشکلات زیست محیطی استان گلستان اشاره کرد و گفت: ورود ریزگردها از بیابان‌های ترکمنستان و خشک شدن تدریجی خلیج گرگان چالش‌های زیست محیطی است که اگر برای آن چاره اندیشی نشود خطر جدی برای امنیت این استان است.

هاشمیان ادامه داد: یکی از مشکلاتی که به خوبی با کمک دستگاه قضایی و استاندار و شورای تامین استان پیگیری و جلوی آن گرفته شد انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان بود که اکوسیستم منطقه را بهم ریخته است.

وی تاکید کرد: حل برخی مشکلات زیست محیطی استان گلستان از اراده استان خارج است و نیازمند تصمیم گیری ملی است که این همایش فرصت مناسبی برای طرح این مشکلات و رساندن آن به گوش مسئولان در سطح کشوری است.

رئیس کل دادگستری گلستان با تاکید بر این که نگاه دستگاه قضایی به محیط زیست حمایتی است گفت: در محاکم بدوی و تجدید نظر استان برای تخلف‌ها و جرایم زیست محیطی، مجازات‌هایی در راستای ملزم کردن متخلف به انجام کارهایی در جهت حفظ محیط زیست مانند درخت کاری و مراقبت از نهال ها تا چند سال صادر می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *