صفر تا صد پرورش بوقلمون با تکیه بر اقتصاد مقاومتی

4:00 - 04 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۵۹۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
فعال بخش اقتصاد مقاومتی سالانه 14 هزار تخم بوقلمون و 700 تن توت فرنگی توليد می‌كند.
به گزارش گروه اقتصاد ، آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده بوقلمون، تأمین‌کننده نیمی از احتیاجات جهانی به گوشت بوقلمون است. این برآورد به وضوح نشانگر این است که هرگونه تغییر و تحول در این صنعت، بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار خواهد بود. سازمان جهانی عرضه و تقاضای فراورده‌های کشاورزی، تولید گوشت بوقلمون در سال 2013 و 2014 را به ترتیب چیزی در حدود 62 / 2 میلیون و 70 / 2 میلیون تن برآورد کرده است. 

خانم روژین پژوهنده یکی از بانوان فعال استان کرمانشاه است که در روستای کنگ به پرورش بوقلمون و اداره گلخانه اشتغال دارد. او کارشناس حقوق قضایی است و درباره ورود به عرصه پرورش بوقلمون می‌گوید: «در اواخر سال سوم دبیرستان بود که مادرم چند عدد بوقلمون خرید و در حیاط خانه نگهداری می‌کرد. بوقلمون‌ها از غذاهای خانگی، ذرت و گندم تغذیه می‌کردند. بعد از مدتی چند جوجه بوقلمون به دنیا آمد و تعدادشان به مرور بیشتر شد. گوشت بوقلمون‌ها لذیذ و خوش خوراک است و به همین دلیل روستائیان و اعضای فامیل آن‌ها را از ما می‌خریدند. متوجه شدم که این عرصه جای کار کردن دارد و یک مزرعه پرورش بوقلمون راه‌اندازی کردم. پرورش بوقلمون را به صورت سنتی و بدون استفاده از دارو انجام می‌دهم.  به همین دلیل بوقلمون‌های من طرفدارهای زیادی دارد. از روش سنتی برای جوجه‌کشی استفاده می‌کنم و سالانه 150 تا 200 بوقلمون تولید می‌کنم.

او می‌افزاید: از بوقلمون‌ها راضی هستم. آرام و مهربانند و راه مزرعه تا چراگاه را زود یاد می‌گیرند. وقتی آن‌ها را برای چرا به باغی می‌برم خودشان برمی‌گردند زیرا راه را زود یاد می‌گیرند. 

بوقلمون‌های من اهلی هستند. بوقلمون وحشی نیز داریم که از بوقلمون‌های اهلی باهوش‌تر اما سبک‌تر هستند. گوشت بوقلمون بعد از گوشت قرقاول لذیذترین گوشت است. درآمدزایی ما با فروش بوقلمون‌های آماده برای کشتار، جوجه بوقلمون‌ها و تخم بوقلمون است. در اسفندماه هر سال بوقلمون‌های مولد تخم‌گذاری می‌کنند و در اواخر اسفند کرچ می‌شوند و در فروردین ماه به دنیا می‌آیند. معمولا 4 ماه طول می‌کشد تا به وزن ایده‌آل 15 تا 25 کیلوگرم برسند. سپس در آخر ماه هشتم به کشتارگاه فرستاده می‌شوند.»

این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان می‌کند: «بوقلمون ماده 80 هزارتومان و بوقلمون نر به قیمت 150 هزارتومان به فروش می‌رسد. قیمت بالاتر نر نسبت به ماده به علت وزن بالاتر و لذیذتر بودن گوشت آن است. هر بوقلمون ماده یک روز درمیان تخم می‌گذارد. در ماه نزدیک به  1200 تخم بوقلمون در مزرعه کوچک من تولید می‌شود. هر جوجه بوقلمون یک روزه 10 هزارتومان و جوجه بوقلمون یک ماهه را 30 هزارتومان می‌فروشیم. هر تخم بوقلمون را هم در بازار به قیمت 5 هزار تومان می‌فروشیم.»

خانم پژوهنده درباره خواص گوشت بوقلمون می‌گوید: «در پرورش بوقلمون گوشتی، از هورمون استفاده نمی‌شود. چرا که آناتومی و ساختار بدنی این پرنده به صورتی است که استفاده از هورمون باعث فلج شدن آن می‌شود. بوقلمون به میزان 65 درصد گوشت سفید و 35 درصد گوشت قرمز داراست. پروتئین و فسفر موجود در گوشت بوقلمون حتی از ماهی و میگو بیشتر است. سرانه مصرف گوشت بوقلمون در ایران فقط 350 گرم است در حالی که سرانه مصرف گوشت بوقلمون در امریکا 7 کیلوگرم است و باید با ترویج و فرهنگ‌سازی سرانه مصرف این گوشت را در کشور بالا ببریم».

او برای علاقه‌مندان به پرورش بوقلمون در مزرعه‌های کوچک توصیه‌هایی دارد: «در درجه اول باید در این زمینه تحقیق کنید و معلومات خود را افزایش دهید. برای این کار می‌توانید به مزرعه‌های فعال در استان خود مراجعه کنید و از نزدیک با نحوه کار آشنا شوند. در هنگام انجام مراحل تأسیس نیز می‌توانید از تسهیلات بانکی استفاده کنید. شناخت بازار و بازاریابی را در برنامه خود قرار دهید. در نهایت به خود ایمان داشته باشید و از شکست نترسید. جوان‌ها نباید به دنبال کار‌های دولتی باشند و باید تلاش کنند تا با برنامه‌ریزی مناسب و بر اساس توانمندی‌های خود به عرصه‌های کارآفرینی وارد شوند. من برای کار خودم انتظار خاصی از دولت ندارم اما باید برای جوانان کلاسهای آموزش اشتغالزایی برگزار شود.» 

این فعال اقتصاد مقاومتی درباره تغذیه بوقلمون‌ها می‌گوید: بوقلمون‌ها باید مطابق رژیمشان غذا بخورند. به آنها حتی می‌شود میوه و سبزیجات هم داد. بوقلمونها برخی از برگها، علف‌های هرز، انگور، کلم و تمامی دانه هایی که انسان‌ها می‌خورند از قبیل دانه زیتون و دانه زغال اخته را هم می‌خورند. بعضی از آنها حتی خوردن تخم‌مرغ‌هایی که بر روی زمین افتاده و ترک خورده‌اند را دوست دارند. بوقلمون‌های وحشی دوست دارند حشرات و حیوانات کوچک را بخورند. 

جوجه بوقلمون‌های زیر ۲ ماه ترجیح می‌دهند از حشرات تغذیه کنند، برخی از آنها غذایی را که شما برایشان از مغازه می‌خرید نمی‌خورند و شما شاید مجبور شوید به آنها جیرجیرک، کرم زمینی و کرم میوه دهید که البته خودشان در شکار این حشرات استاد هستند. در آغاز باید با جوجه بوقلمون شروع کرد. معمولاً جوجه‌ها به قیمت هر عدد 10 هزار تومان خریداری می‌شوند. فضایی را در حیاط خانه تان مهیا و دانه‌ها را هم از مراکز خرید تهیه و کار را شروع کنید.»

خانم پژوهنده درباره کشت گلخانه‌ای اش نیز می‌گوید: در حیاط خانه مان فضایی به اندازه  100 متر مربع را برای کشت توت فرنگی گلخانه‌ای اختصاص داده ام. آبیاری به روش قطره‌ای انجام می‌شود و در سال 750 کیلوگرم توت فرنگی برداشت می‌کنم. من از هیچ ارگانی کمک مالی نگرفتم و روی پای خودم ایستادم.



علی سلیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
0
0
مشاوره برای پرورش بوقلمون فضای نگهداری دارم داخل. باغ
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *