پذیرش فرماندهی ائتلاف عربستان اعتبار "پاکستان" را زیر سؤال می‌برد

9:02 - 02 بهمن 1395
کد خبر: ۲۶۸۹۵۹
سروزیر سابق بلوچستان پاکستان گفت: پذیرفتن فرماندهی ائتلاف نظامی خودساخته عربستان اعتبار پاکستان را زیر سؤال می‌برد و نمی‌توانیم از آسیب‌های چنین اقدامی در امان باشیم.
پذیرش فرماندهی ائتلاف عربستان اعتبار به گزارش سرویس بین الملل نواب غوث بخش باروزئی سروزیر سابق بلوچستان گفت: انتشار خبر پذیرفته شدن رهبری ائتلاف نظامی عربستان توسط راحیل شریف بر محبوبیت وی در پاکستان تأثیر منفی گذاشته است.
 
وی افزود: در حال حاضر شخصیت «راحیل شریف» زیر سؤال رفته است و همه به دیده شک به او می‌نگرند.
 
باروزئی تأکید کرد: راحیل شریف از عربستان برگشته اما هنوز پذیرفته شدن رهبری ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی تأیید یا رد نشده است.
 
سروزیر سابق بلوچستان اظهار داشت: در ماه مارس یا آوریل همه چیز درباره پذیرفته شدن رهبری ائتلاف عربستان توسط فرمانده سابق ارتش پاکستان مشخص می‌شود.
 
وی افزود: در ماه آگوست سال 2015 همزمان با تعیین سفیر جدید عربستان در پاکستان، «نواز شریف» به وسیله طارق فاطمی نماینده ویژه خود به ریاض پیام داد که این کشور به یک فرمانده شجاع مانند راحیل شریف نیاز دارد.  
 
باروزئی تصریح کرد: طارق فاطمی از سفیر عربستان درخواست کرد که برای سپردن فرماندهی ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی که هدف اصلی آن جنگ یمن بود با آل سعود مذاکره کند. سفیر عربستان توانست شاه سلمان را قانع کند که با سپردن سرپرستی ائتلاف نظامی به راحیل شریف با یک تیر چند نشان خواهیم زد.
 
باروزئی گفت: آل سعود از پیشنهاد سپردن فرماندهی ائتلاف نظامی به راحیل شریف استقبال کردند و بعد از مذاکره به صورت شفاهی این پست مهم را به وی سپردند.
 
سروزیر سابق بلوچستان تأکید کرد: راحیل شریف با صحبت شفاهی مقامات عربستان راضی نشد و منتظر قرارداد مکتوب بود البته وی پیشنهاد پیوستن ایران به ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی را به عنوان شرط اصلی پذیرفتن پیشنهاد ریاض مطرح کرد.
 
وی افزود: سپردن رهبری ائتلاف  نظامی عربستان به راحیل شریف چند مزیت برای نواز شریف داشت ابتدا اینکه فشار ارتش بر دولت خود را کاهش داد همچنین توانست امتیازاتی را نیز دریافت کند.
 
باروزئی تأکید کرد: نقشه نواز شریف موفقیت آمیز بود زیرا وی فقط با انتشار خبر پذیرفته شدن رهبری ائتلاف عربستان توسط راحیل شریف به هدف خود رسید.
 
باروزئی گفت: بعید است راحیل شریف رهبری ائتلاف نظامی عربستان را بپذیرد و محبوبیت خود را در پاکستان از دست بدهد.
 
وی افزود: برای پاکستان پذیرفتن رهبری ائتلاف عربستان افتخار نیست بلکه اسلام‌‌آباد باید به این موضوع افتخار کند که همیشه بی‌طرفی خود را بین عربستان و ایران حفظ کرده و حتی در صدد میانجیگری بین این دو کشور اسلامی برآمده است.
 
سروزیر سابق بلوچستان تأکید کرد: اگر راحیل شریف رهبری ائتلاف عربستان را بپذیرد هیچ کس بی‌طرفی پاکستان را نمی‌پذیرد و اسلام‌آباد متهم خواهد شد که از بین دو کشور اسلامی ریاض را برگزیده است.
 
باروزئی اظهار داشت: اگر ایران،سوریه و عراق عضو ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی نباشند این ائتلاف اعتباری ندارد و در نظر همه کشورها مشکوک خواهد بود.
 
وی افزود: امکان ندارد راحیل شریف بدون اجازه ستاد مرکزی ارتش در راولپندی و هماهنگی با وزارت امور خارجه پاکستان فرماندهی ائتلاف نظامی عربستان را بپذیرد.
 
باروزئی تأکید کرد: آمریکا که هنوز تحریم‌های ایران را لغو نکرده و به ظاهر با عربستان دچار مشکل شده نیز در ترغیب برای پذیرفتن ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی توسط راحیل شریف نقش داشته است.
 
باروزئی گفت: تردیدی نیست که آمریکا از دوستان قدیمی عربستان و دشمن ایران است بنابراین اجرای چنین نقشه‌ای به نفع واشنگتن بود.
 
سروزیر سابق بلوچستان گفت: سیاست و تصمیمات کلان کشوری نباید بر اساس تعصبات باشد اما متأسفانه در عربستان اینطور است پس چرا ما باید کورکورانه از چنین شیوه‌ای پیروی کنیم.
 
باروزئی گفت: به هر حال پذیرفتن فرماندهی ائتلاف نظامی خودساخته عربستان اعتبار پاکستان را زیر سوأل می‌برد و نمی‌توانیم از آسیب‌های چنین اقدامی در امان باشیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *