بررسی مناسبات مالی گروه‌های تکفیری ـ سلفی/حمایت مالی سیا از گروه‎‎‎های تروریستی

7:46 - 17 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۶۵۹۸
در تمام دهه هشتاد میلادی و حتی سال‎‎‎هایی از دهه نود قرن بیستم میلادی، بانک BCCI عامل سازمان سیا بود. فعالیت‎‎‎های مالی مخفی سیا در حوزه خاورمیانه و افغانستان، بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است که به مصرف تجهیز و ایجاد مبارزان در جنگ افغانستان و عملیات‎‎‎های نیرو‎‎های افراطی تحت هدایت آمریکا در منطقه خلیج‎فارس رسید.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از پنجره، مهم‎ترین عامل سیا در سازماندهی نیرو‎‎ها «اسامه بن‎لادن» بود که از این رو منظور حساب‎‎‎های زیادی با نام‎‎‎های مختلف در BCCI به‎وجود آورده بود.

القاعده که در واقع یک سازمان تروریستی متشکل از وهابیت تندرو بوده و به رهبری شخص بن‎لادن ایجاد شده است، با پول‎‎‎های سازمان سیا از کانال BCCI و سلاح‎‎‎هایی که از اداره اطلاعات ارتش پاکستان دریافت می‎کرد به سازمانی مخوف تبدیل شد؛ سازمانی که به کمک تجربه تشکیلاتی و عملیات‎‎‎های مخفی در همکاری با سیا هر روز ورزیده‎تر می‎شد. وقتی جنگ افغانستان در 1371 پایان یافت، شوروی نیرو‎‎های خود را از این کشور بیرون کشید. جالب اینجاست که در همین سال هم بانک BCCI انحلال یافت. حال دیگر زمان سهم‎خواهی در افغانستان فرا رسیده بود و گروه‎‎‎های مبارز سعی می‎کردند با حمایت‎‎‎های سیاسی خارجی، نقش بیشتری در این کشور ایفا کنند.

اما بعد از رسوایی‎‎‎های بسیار گسترده بانک‎ BCCI هر روز ابعاد جدید‎تری از ارتباط این بانک با گروه‎‎‎های سلفی زیر نظر سیا فاش می‎شد.

واشنگتن پست در همین رابطه در ۲۰۰۲ فاش کرد: «در اواخر دولت کلینتون، ویلیام وچسلر مسئول تحقیق در خصوص دارایی‎‎‎های بن‎لادن در شورای امنیت ملی آمریکا شد، وی در گزارش خود به کنگره گفت که اولین اقدام بن‎لادن ایجاد شبکه پولی بود. بن‎لادن در ابتدا شبکه مالی خود را ایجاد کرد که قصد آن پشتیبانی از مبارزین در جنگ افغانستان بود و با آغاز فعالیت‎‎‎های تروریستی، شبکه به‎وجود آمده پشتیبان القاعده شد و امروز هم مرکز سازماندهی مالی القاعده است.»

در واقع بن‎لادن از همان ساختار مالی به‎کار رفته توسط CIA در بانک BCCI استفاده می‎کند. در دهه ۱۹۸۰، بانک BCCI فعالیت گسترده‎ای در پولشویی درآمد‎‎‎های حاصل از مواد مخدر و معاملات غیر‎قانونی اسلحه داشت. در نهایت این بانک در اثر رسوایی بزرگ مالی منحل شد. اما مقامات آن هیچ‎گاه مورد تعقیب قرار نگرفتند چراکه عوامل اصلی آن از همکاران سازمان سیا بودند و حتی برخی کارکنان این بانک بعد‎‎ها از اعضا القاعده شناخته شدند. بنابر قول مقامات آمریکا، بن‎لادن نیز در این بانک حساب‎‎‎های زیادی داشت. تعداد کمی از عوامل این بانک به زندان رفتند و تحت تعقیب قرار گرفتند و مابقی به خدمت شبکه‎‎‎های مافیایی و تروریستی درآمدند. در واقع می‎توان گفت که این بانک، مادر شبکه‎‎‎های تروریستی در خاورمیانه بوده است که بخش بزرگی از گروه‎‎‎های سلفی و تروریستی را تغذیه کرده است.

در گزارش ۷۰ صفحه‌ای سازمان اطلاعات فرانسه برای مجلس این کشور که واشنگتن پست نسخه‎ای از آن را در اکتبر همان سال به دست آورد، آمده است: «سازماندهی شبکه پولی بن‎لادن، همانند بانک BCCI است که در دهه هشتاد برای فعالیت‎‎‎های غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفت. اغلب همان کارمندان و همان طرف‎‎‎های مورد معامله، تاجران اسلحه، دلالان نفتی، سرمایه‎داران عربستان سعودی و شعبه‎‎‎های بین‎المللی مورد استفاده بن‎لادن هستند. مهم‎ترین عامل در گروه بن‎لادن وجود شبکه پولی وسیع پشت عملیات‎‎‎های تروریستی است. عملا ده‎‎‎ها شرکت و دلالان که با BCCI طرف معامله بودند بعد از انحلال بانک، طرف معامله با بن‎لادن شدند. بسیاری از آن‎‎ها در بانک‎‎‎ها و سازمان‎‎‎های خیریه کار پیدا کردند. دیگر جای تردید نبود که این‎‎ها حامی القاعده هستند.»

مدیر‎ عامل وقت بانک BCCI، «خالد بن‎محفوظ» عربستانی بود که در گزارش کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا «قدرتمند‎ترین بانکدار خاورمیانه» شناخته شد. بعد‎‎ها مشخص شد که وی تبدیل به یکی از تغذیه‎کنندگان اصلی القاعده شده است. بن‎محفوظ که برادر زن بن‎لادن است، به‎دلیل رسوایی مالی این بانک در سال 1995 محکوم به پرداخت ۲۲۵ میلیون دلار شد که البته برای او پول خرد به حساب می‎آمد! بعد از این تاریخ وی مدیر بانک ملی بازرگانی در عربستان سعودی شد. بعد از افتضاحات گسترده، گزارشی از فعالیت‎‎‎های وی تهیه شد و طی تحقیقات مشخص شد که وی میلیون‎‎‎ها دلار به سازمان‎‎‎های خیریه تحت کنترل بن‎لادن کمک کرده است. درحالی‎که مقامات تحقیقاتی اذعان کردند هیچ‎گاه اجازه بازجویی از بن‎محفوظ به آن‎‎ها داده نشده است.

نقش بن‎محفوظ به‎عنوان بزرگ‎ترین سهامدار بانک BCCI بسیار حائز اهمیت است، شبکه بانکی بن‎محفوظ 73 کشور را در برمی‎گرفت و به‎عنوان نیرویی قدرتمند از حیث مالی و سیاسی در واشنگتن، پاریس، ژنو، لندن، هنگ‎کنگ و... به حساب می‎آمد که در اختیار سازمان سیا بوده است. BCCI  پیرو سیاست آمریکا با تمام دیکتاتور‎‎‎های طرفدار غرب رابطه ایجاد کرده بود، همچنین مهره‎‎‎هایی که روزگاری مورد حمایت غرب بودند و در آینده سیاست آمریکا مهره سوخته به حساب آمدند و دور انداخته شدند از جمله صدام و مانوئل نوریگا (دیکتاتور پاناما) و... نیز از جمله بهره‎مندان شبکه مالی این بانک بودند.

جالب اینجاست که مالکان اصلی غول‎‎‎های نفتی عربستان سعودی مانند شرکت‎‎‎های «دلتا اویل» و «نیمیر «پترولیوم» و «کورول پترولیوم» همان خانواده‎‎‎های بن‎محفوظ و العمودی هستند که شریک شرکت‎‎‎های نفتی ایالات متحده در پروژه‎‎‎های عظیم نفتی در جنوب آسیا و منطقه آسیای میانه و قفقاز هستند. رابطه برخی اعضا با نفوذ این خانواده‎‎‎ها با بن‎لادن و القاعده چنان مشهود بود که بعد از ماجرای ساختگی 11 سپتامبر بازجویان مجبور بودند بدان دلیل که کل ماجرا ساختگی به‎نظر نیاید از آن‎‎ها نیز بازجویی کنند.

اما چنین تناقض آشکاری هیچ‎گاه نمی‎تواند با تمام فشار‎‎های دستگاه رسانه‎ای حاکم در آمریکا از نظر‎‎ها دور بماند. یکی از رسانه‎‎‎های معترض روزنامه «بوستن هرالد» بود که در دسامبر ۲۰۰۱، اذعان کرد که با وجود کمک خانواده‎‎‎های ثروتمند خالد بن‎محفوظ و محمدحسین العمودی به سازمان‎‎‎های وابسته به بن‎لادن هنوز هم شرکت‎‎‎های آمریکایی با این دو خانواده‎ روابط تجاری دارند. خزانه‎داری آمریکا 150 شرکت و موسسه خیریه را تنها به‎دلیل مظنون بودن به همکاری با تروریست‎‎‎ها توقیف کرد اما دارایی‎‎‎های این خانواده‎‎‎های سعودی در ایالات متحده هیچ‎گاه مورد تهدید قرار نگرفت. با وجود این گزارش اما این روزنامه به این موضوع اشاره نکرد که اکثر شرکت‎‎‎های مورد معامله به این خانواده‎‎‎ها و خانواده بن‌لادن متعلق به نو‎محافظه‎کاران بوده است و حتی خانواده بوش با آن‎‎ها روابط تجاری خوبی داشت.

وقتی جرج‎ دبلیوبوش در ادعای جنگ با تروریسم می‎گفت: «اگر شما با تروریست‎‎‎ها معامله کرده‎اید، اگر آن‎‎ها را حمایت یا یاری کرده‎اید، شما حق رابطه با آمریکا را ندارید»، به روابط بسیار گسترده خانواده بوش با خانواده بن‌لادن اشاره نکرد. در سال 1979 خانواده بوش شرکت نفتی «آربوستو» (Arbusto) را اداره می‎کردند. آربوستو در اسپانیایی همان بوش در انگلیسی معنا می‎دهد، سالم بن‎لادن، برادر بزرگ‎تر اسامه بن‎لادن که در یک سانحه هوایی مشکوک در تگزاس در 1988 مرد، سرمایه‎گذار بخش انرژی آربوستو بود. شرکت «تگزاس اویل» به‎وسیله جرج بوش تاسیس شد.

حتی وقتی فرمان توقیف دارایی‎‎‎های افراد مشکوک به رابطه با القاعده صادر شد، بوش هیچ‎گاه به این موضوع اشاره نکرد که او با شاهزادگان درگیر در قاچاق اسلحه و صاحب کارتل‎‎‎های مواد مخدر همکاری کرده است.

شیخ محمد بن‎لادن، شیخ خاندان و بنیانگذار امپراتوری مالی و شرکت‎‎‎های ساختمانی بن‎لادن بود. وی در یک سانحه هوایی در 1968 مرد. محمد بن‎لادن از 12 همسر سعودی، سوریه‎ای، لبنانی و اردنی خود 57 پسر و دختر داشت. این حجم از ارتباطات بین‎المللی با خانواده‎‎‎های سرشناس، کمپانی برادران بن‌لادن را به یکی از بزرگ‎ترین کارتل‎‎‎های اقتصادی خاورمیانه تبدیل کرد.
 
در اینجا دوباره نقش خالد بن‎محفوظ عیان‎تر می‎شود زیرا وی یکی از رابط‎‎‎های شبکه مالی القاعده و مقامات کاخ سفید بود. خالد بن‎محفوظ هم با جرج دبلیوبوش و هم بن‎لادن روابط تجاری گرمی داشت و در حال حاظر هم عمارت مجللی در شهر هوستون در ایالت تگزاس آمریکا دارد. در نتیجه این روابط حتی نزدیکان بوش نیز از این نعمت بی‎بهره نبوده‎اند؛ به‎عنوان نمونه «جیمز بث»، سیاستمدار تگزاسی که رفیق گرمابه و گلستان جرج بوش بود وامی به ارزش 1. 4 میلیون دلار در 1990 از بن‎محفوظ گرفت. بن‎محفوظ، جیمز بث و جان کانلی، مدیر اسبق خزانه‎داری ایالات متحده از سرمایه‎گذاران مشترک در مهم‎ترین بانک هوستون بودند. بث همچنین رئیس شرکت هوایی بوده است که در «جزایر کیمن» در نزدیکی کوبا ثبت شده بود. براساس گزارشات منتشر شده مالک اصلی این شرکت بن‎محفوظ بوده است. رابطه بن‎محفوظ با خانواده بن‎لادن به حدی بوده است که وقتی سالم بن‎لادن برادر اسامه بن‎لادن می‎میرد، منافع وی در شرکت هوستون گلف ایرپورت به بن‌محفوظ منتقل می‎شود.

اما ارتباطات مالی گسترده جرج بوش و بن‌محفوظ در بانک BCCI شکل گرفت، بن‎‌محفوظ از سال 1986 تا 1990، 20 درصد از بانک BCCI را در اختیار داشت. البته آن‎‎ها از قبل هم با هم آشنا بودند. بن‎محفوظ سرمایه‎گذار عمده شرکت Carlyle Group بود، شرکتی که در کار سرمایه‎گذاری در صنایع دفاعی آمریکا مشغول بود و در حوزه حزب جمهوری‎خواه قرار داشت. جرج بوش عضو اسبق هیئت مدیره این شرکت بوده است. همچنین «سامی مبارک بارمه» عربستانی الاصل که مدیر بانک تجاری Prime Commercial Bank در پاکستان است هم عضو شرکت تجاری Carlyle Group بوده است، این بانک هم متعلق به بن‎محفوظ است.

روابط تجاری چنین کارتل بزرگی خود نشان‎ دهنده عمق روابط پشت‌پرده القاعده با سیا از ایالات متحده گرفته تا عربستان، پاکستان و افغانستان است. جرج بوش به روشنی از ارتباط مالی و حمایتی بن‎محفوظ از اسامه بن‎لادن مطلع بوده است.

روزنامه یو. اس. ‎ای تودی در 1999 گزارش داد که تنها یک سال بعد از آنکه آمریکا حمله به سفارتخانه‎‎‎های این کشور در آفریقا را به القاعده نسبت داد، بن‎محفوظ و دیگر افراد ثروتمند سعودی هر ساله ده‎‎‎ها میلیون دلار به حساب‎‎‎های بانکی بن‎لادن سرازیر می‎کردند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *