بهره برداری از تیتانیوم کهنوج درآینده ای نزدیک

1:30 - 30 تير 1395
کد خبر: ۱۹۹۴۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن گفت: پروژه کهنوج در سطح بین المللی مطرح و از برکات برجام است که وجود شرکت های معتبر بین المللی دنیا از استرالیا، اروپا و چین در رقابت برای برنده شدن در مناقصه سرباره و کنسانتره این کارخانجات، گواه این موضوع می باشد.
به گزارش گروه اقتصاد، مهدی کرباسیان با اشاره به توسعه عملیات استخراجی معادن گفت: عملیات اکتشافی حین استخراج نیز باید در این معادن توسعه یابد.

وی ادامه داد: هزینه این 2 فاز پروژه 5000 میلیارد ریال است که برای شروع کار اجرایی، طی یک ماه قبل این سازمان مجوز فروش اوراق مشارکت را از شورای اقتصاد به مبلغ 3300 میلیارد ریال دریافت نموده است و مابقی مبلغ طی مدت توسط سازمان تأمین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ایمیدرو تصریح کرد: پیمانکار فاز سرباره انتخاب شده و پیمانکار فاز کنسانتره نیز به زودی اعلام خواهد شد و حداکثر طی چند ماه آینده عملیات اجرایی این فاز ها شروع می شود و این پروژه حتماً تا تولید پیگمنت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: پیگمنت که محصول نهایی پروژه است در مصارف داخلی استفاده و ارزش افزوده آن برای کشور بوده، مابقی آن صادر خواهد شد. بعد از آن نیز باید صنایع پایین دستی برای ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه ایجاد شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز در خصوص این پروژه مهم گفت: گرچه فعالیت های طاقت فرسا برای اجرای این پروژه از 3 سال قبل با پیگیری جدی آغاز شده بود و خوشبختانه پس از 25 سال منجر به گره گشایی از این پروژه شده، اما امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد اجرای فاز های سه گانه این مجتمع عظیم معدنی در جنوب کرمان باشیم.

محمود اسکندری نسب در خصوص فازهای پروژه گفت: کنسانتره با ظرفیت 130 هزار تن، سرباره با ظرفیت 70 هزار تن و پیگمنت با ظرفیت 50 هزار تن، سه فاز اجرایی این پروژه هستند که در نهایت برای 1000 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

شایان ذکر است فلز تیتانیوم در ساخت هواپیما، موشک ها، جت ها، وسایل شیمیایی، وسایل جراحی، وسایل ارتوپدی، لوله های رآکتورها، ماشین های نساجی، وسایل جاحی و موارد بیشمار دیگر کاربرد دارد.

تیتانیوم کهنوج اکنون با ذخیره قطعی 150 میلیون تن و احتمالی 400 میلیون تن، به عنوان بزرگترین معدن تیتانیوم ایران و یکی از مهمترین معادن تیتانیوم خاورمیانه و دنیا شناخته می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *