"کارشناس روسی": راهبرد واشنگتن دشمنی مسکو و اروپا است

7:20 - 15 تير 1395
کد خبر: ۱۹۳۵۳۵
سرهنگ "آناتولی تسیگانوک" کارشناس برجسته مرکز مطالعات سیاسی - نظامی روسیه گفت: راهبرد واشنگتن دشمنی مسکو و اتحادیه اروپا است و در این میان ناتو که در خدمت شرکت های تسلیحاتی آمریکا قرار دارد با محوریت ضد روسی در منطقه تنش آفرینی می کند.
به گزارش سرویس بین الملل تسیگانوک گفت: تمام برنامه های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا همسو با تنش آفرینی در این قاره می باشد و روسیه به عنوان دشمن تخیلی در کانون توجه ناتو قرار گرفته است.

وی افزود: در شرایط کنونی سیاست بازدارندگی روسیه در دستور کار ناتو قرار دارد و تمام تلاش این پیمان برای جلب توجه اعضای خود به بسیج نیروها با ادعای آمادگی نظامی برای مقابله با تهاجم احتمالی روسیه متمرکز شده است.

کارشناس مرکز مطالعات سیاسی - نظامی روسیه گفت: این رویکرد ناتو از طرف واشنگتن با هدف اصلی فروش هرچه بیشتر تسلیحات شرکت های آمریکایی اجرا می شود و به این ترتیب پنتاگون سیاست نظامیگری در اروپا را دنبال می کند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه بر اثر سیاست های آمریکا بین روسیه و اتحادیه اروپا دو شریک اصلی تجاری و اقتصادی تنش های شدیدی ایجاد شده است و در واقع چنین وضعیتی بخش از برنامه ریزی درازمدت برای دور کردن روسیه از اروپا است.

تسیگانوک گفت: ناتو در این کارزار به عنوان سازمان تامین کننده منافع راهبردی آمریکا اقدام می کند و کشورهای اروپایی فقط دنباله رو واشنگتن هستند که این مساله نارضایتی بسیاری از ملت های اروپایی را برانگیخته است.

وی افزود: مردم اروپا می خواهند، ناتو به منافع اروپایی توجه کند و تامین امنیت این قاره را در صدر سیاست ها و برنامه های خود قرار دهد، اما در عمل و واقعیت برخلاف آن اقدام شده و امنیت اروپا در اولویت این پیمان قرار ندارد.

تسیگانوک گفت: سران ناتو هر روز از خطر مسکو برای کشورهای بالتیک سخن می گویند و با شنیدن ادعاهای آنها چنین تصور می شود که ارتش روسیه برای حمله بزرگ آماده شده است در حالی که اصلا چنین نیست.

وی ادامه داد: حضور ناتو نزدیک مرزهای روسیه امنیت و آرامش را به هم می زند و اگر آنها منطقه را ترک و از برگزاری رزمایش خودداری کنند، تنش های برطرف خواهد شد.

کارشناس روس در همین حال چنین احتمالی را بسیار بعید دانست و گفت: آمریکا سرانجام توانسته بهانه نادرست اما قابل توجیهی برای بازداشتن روسیه و مانع تراشی در زمینه همکاری مسکو و اروپا بیابد و بنا بر این در میان مدت بر تنش ها در منطقه دامن خواهد زد و بعید است که کاخ سفید این سیاست را تغییر دهد.

وی افزود: با توجه به این مسائل، شاهد خواهیم بود که در موارد معین و احساس نیاز آمریکا به روسیه برای نمونه در باره سوریه، واشنگتن برای همکاری با مسکو تلاش خواهد کرد اما در بقیه موارد، تنش آفرینی در دستور کار است.

کارشناس برجسته مرکز مطالعات سیاسی-نظامی روسیه این سیاست را جنون آمیز خواند و افزود: سیاستمداران برخوردار از رویکرد منطقی این روش را دنبال نمی کنند و اگر کشوری به عنوان رقیب یا دشمن در نظر گرفته شود، دست همکاری دراز نمی کنند.

تسیگانوک ادامه داد: اما آمریکا همزمان با دشمنی علیه روسیه و تلاش برای ایجاد تقابل بین مسکو و اتحادیه اروپا، به دلیل مساله سوریه با روسیه همکاری می کند و اتخاذ چنین رویکردی نشانه پایبند نبودن سیاستمداران آمریکایی به اصول بنیادین مناسبات بین المللی می باشد که احترام متقابل و توجه به منافع و مواضع یکدیگر از موارد اساسی و مهم آن است.
 
وی گفت: هدف آمریکا از یک طرف ایجاد خصومت بین کشورهای اروپایی به ویژه همسایگان غربی با روسیه و از دیگر سو همکاری در مواردی مانند سوریه یا مسائل خاورمیانه است.

تسیگانوک گفت: سامانه پدافند موشکی در اروپا نیز با همین هدف و برای برتری بر روسیه مستقر می شود و آمریکا امیدوار است از این طریق سایر کشورهای منطقه را در محور سیاست های ضدروسی خود متحد کند.

کارشناس روس در پایان با بیان اینکه جناح های تندرو در بدنه دولت آمریکا و لابی شرکت های تسلیحاتی تعیین کننده سیاست های واشنگتن در این عرصه هستند، گفت: باراک اوباما دیکته ضدروسی صاحبان صنایع تسلیحاتی آمریکا را اجرا می کند که به نفع این کشور نخواهد بود و فقط شرکت های اسلحه سازی و برخی سرمایه داران منافع سرشار این سیاست ها را تصاحب می کنند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *