رصد مستمر واحدهای صنفی عرضه کننده گیاهان دارویی

2:30 - 06 تير 1395
کد خبر: ۱۹۰۲۰۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حمیدیان گفت: اتحادیه و سازمانهای بازرسی، صنعت،معدن و تجارت مکلف هستند بازرسی های مربوطه را در حوزه عرضه کننده گیاهان دارویی انجام و با متخلفان برخوردهای قانونی را در حوزه تخلفات صنفی لحاظ کنند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمد علی حمیدیان در نشست ارتقا آگاهی های حقوقی و بهداشتی صنف عرضه کنندگان داروهای گیاهی با تشریح اهمیت حوزه سلامت و ضرورت توجه به بهداشت همگانی اظهار داشت: حوزه سلامت یکی از حوزه های خاص است که هم در قانون مجازات اسلامی و در هم در حوزه بهداشت جهانی به آن توجه احتمام ویژه ای شده است.
 
معاون رئیس کل دادگستری در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد: عرضه کنندگان گیاهان دارویی و داروهای گیاهی تا حد بسیار زیادی به طور مستقیم با سلامت عمومی جامعه ارتباط دارند و بعضا برخی شکایت های واصله و اقدامات همچون عرضه داروهای گیاهی خارج از شبکه پیامدهای ناخوشیاندی را هم برای عرضه کنندگان و هم برای مصرف کنندگان و بهداشت عمومی به همراه داشته است.
 
وی با تشریح ضرورت اخذ پروانه های کاربردی به منظور آغاز و ادامه فعالیت این صنف خاص افزود: پروانه صنفی این صنف خاص با توجه به اهمیت خاصی که بهداشت عمومی در جامعه ایفا می کند باید با نظارت و قوانین ویژه ای داده شود و اتحادیه و سازمانهای بازرسی، صنعت،معدن و تجارت مکلف هستند بازرسی های مربوطه را در این حوزه را انجام و با متخلفان برخوردهای قانونی را در حوزه تخلفات صنفی لحاظ نمایند.
 
وی گفت: اگر برخی جرائم همچون عرضه گیاهان دارویی خارج از شبکه و ارائه داروهای ممنوعه در پوشش لاغری، جنسی و یا ترک و سوء مصرف مواد مخدر صورت پذیرد و بعضا داروهای تقلبی قطعا این صنف جنبه مجرمانه داشته و در مراجعه قضایی با قاطعیت با متخلفان و مجرمان برخورد می شود.
 
حمیدیان با تبیین مواد قانونی مندرج در قانون اصلاحی مواد مخدر در سال  89خاطر نشان کرد: قانون گذار به صراحت به مواد ممنوعه مترتب بر جرم تاکید داشته و افزوده هر گونه عرضه برگ خشخاش، شاهدانه، کوکا و مواردی از این دست جنبه مجرمانه داشته و عرضه کنندگان  آن مشمول مجازات اسلامی در این حوزه قرار میگیرند.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان عنوان کرد: باید تفاوت بارزی را بین گیاهان دارویی و داروهای گیاهی قائل شویم زیرا گیاهان دارویی گیاهانی هستند طبیعی دارای ویژگی های مثبت برای درمان و کم شدن برخی آلام و دردها در حالی که  داروهای گیاهی داروهای صنعتی هستند که از ترکیب برخی گیاهان دارویی ایجاد می شوند که این حوزه در حوزه تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و قضا و دارو و داروخانه ها قرار می گیرد و عرضه کنندگان گیاهان دارویی قادر به فعالیت در این حوزه نیستند.
 
وی در پایان با تاکید بر تنوع و تکثر مواد مخدر موجود در جامعه و تبدیل الگوی مصرف از سنتی به صنعتی، گفت: متاسفانه مواد مخدر جدید با رویکرد شیمیایی و به صورت صنعتی پیامدهای زیادی هم در حوزه اجتماعی و هم در حوزه بهداشت جامعه پیامدهای بدی را در پی خواهد داشت.
 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *