رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش پررنگ صنایع فرهنگی در اقتصاد

9:06 - 30 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۲۰۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
جلال پور گفت: اقتصاد صنایع فرهنگی به عنوان منبعی پایان ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روز افزون در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دیده می شود که باید به آن توجه ویژه شود.
نقش پررنگ صنایع فرهنگی در اقتصادبه گزارش محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در صبحانه کاری فعالان بخش خصوصی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: اگر چه تعبیر اقتصاد فرهنگ وهنر در کشور ما چندان متداول نیست اما در دو دهه اخیر این تعبیر در گتمان کشورهای پیشرفته دیده می شود.
 
وی افزود: در واقع اقتصاد صنایع فرهنگی به عنوان منبعی پایان ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روز افزون در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دیده می شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: صنایع سینما رسانه و موسیقی، تاپ و نشر از صنایع بسیار درآمد زا و اشتغال زا به شمار می رود که در صورت سرمایه گذاری مناسب در این بخش فواید بسیاری برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت چرا که به ازای هر شغل در عرصه هنری سه شغل در شاخه وابسته به آن فعال می شود.
 
جلال پور ادامه داد: گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا بالغ بر 2هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این گردش رقمی نزدیک به صفر است.
 
وی به این نکته نیز اشاره کرد که میانگین سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان بین 2تا12 درصد است و سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 رقمی بیش از 820میلیارد دلار است.
 
وی تاکید کرد: نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از بعد ثروت آفرینی نیز قابل بررسی است چرا که ثروت آفرینی میزان ارزش افزوده ودرآمد حاصله از فروش محصولات فرهنگی و هنری مانند تابلوهای هنری و فیلمهای سینمای کنسرت های موسیقی و انیمیشن ها و صنایع دستی بسیار بالا است و صنایع فرهنگی از پرسودترین حوزه های تولید می باشد.
 
وی به این نکته نیز اشاره کرد: که می توان با تسهیل آموزش مجازی زبان فارسی و تاسیس انسیتوهای فارسی در عراق به عنوان پیش نیاز جذب دانشجو اقدام کرد.
 
وی افزود: با توجه به اهمیت صنعت چاپ و لزوم توجه ویژه به آن باید در این بخش و صنعت به صادر کننده تبدیل شویم.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از مغفول ماندن پتانسیل عظیم توریسم فرهنگی گفت: متاسفانه به این بخش تا کنون توجه کافی نشده ضمن اینکه توریسم تاریخی نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در کنار آن می توان تور هخامنشی، تور صفوی، تور اسلام شناسی، تور شیعه شناسی، تور عشایرو تور موسیقی سنتی را گسترش داد.
 
جلال پور تصریح کرد: مقدمات تشکیل فدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر در اتاق در حال انجام است و موافقت اصولی آن صادر شده است.
 
وی در ادامه صحبتهای خود تسهیل امکان حضور بخش خصوص درنمایشگاه های فرهنگی و هنری سایر کشورها را از ملزومات رونق اقتصاد فرهنگ عنوان کرد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *