رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واکنش چین، ژاپن و کره جنوبی به آزمایش موشکی پیونگ یانگ

20:28 - 14 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۶۲۷
توکیو، سئول و پکن به طرح کره شمالی برای پرتاب یک موشک جدید واکنش نشان دادند و آن را اقدامی تنش آفرین عنوان کردند.
به گزارش گروه بین الملل به نقل از رویترز، وزیر دفاع ژاپن روز چهارشنبه گفت که نیروی دریایی این کشور در آماده باش کامل برای سرنگونی هر نوع موشک بالستیک از سوی کره شمالی است که حاکمیت ژاپن را تهدید کند. از سوی دیگر کره جنوبی نیز با محکوم کردن برنامه پرتاب ماهواره کره شمالی، لغو فوری آن را خواستار شد.

«گن ناکاتانی» وزیر دفاع ژاپن در این باره گفت: نیروهای دفاعی ما آماده مقابله با هر خطری هستند. با این حال با توجه به رونمایی کره شمالی از برنامه پرتاب ماهواره به فضا، من ناوشکن های آجیس (Aegis) و سامانه ضد موشکی پیشرفته پاتریوت-3 (PAT-3) را در حالت آماده باش قرار داده ام تا هر نوع موشک بالستیک تهدید آمیز را سرنگون کنند.

کره شمالی اعلام کرده است که ماهواره ای را 8 تا 25 فوریه (19 بهمن تا 6 اسفند) به مدار زمین خواهد فرستاد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه با رد ادعای کره شمالی گفت : واقعیت این است که این کشور قصد پرتاب یک موشک بالستیک را دارد.

از سوی دیگر، کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی با انتشار یک بیانیه و با یادآوری اینکه برنامه پرتاب کره شمالی نقض قطعنامه های سازمان ملل است، خواستار لغو فوری آن شد.

در این بیانیه آمده است: زمانی که اعمال تحریم های شورای امنیت علیه کره شمالی در دست بررسی است، اطلاع رسانی این کشور درباره پرتاب یک موشک دوربرد، چالش مستقیم جامعه جهانی خواهد بود.

در بخش دیگری از این بیانیه، تاکید شده است: ما بشدت هشدار می دهیم که اگر کره شمالی طرح پرتاب موشک دوربرد خود را ادامه دهد، این کشور بهای سختی خواهد پرداخت.

خبرگزاری شین هوا نیز گزارش داد که وزارت خارجه چین از برنامه پرتاب ماهواره کره شمالی ابراز نگرانی کرده است.

«لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه این کشور در واکنش به طرح پرتاب موشک کره شمالی گفته است: پکن امیدوار است کره شمالی خویشتن داری در این زمینه را تمرین و با احتیاط رفتار کند تا از افزایش احتمالی تنش ها جلوگیری شود.

کره شمالی ژانویه گذشته (دی) نیز مدعی شد که نخستین بمب هیدروژنی خود را که به مراتب قوی تر از یک بمب هسته ای است، با موفقیت آزمایش کرده است.

در آن زمان آمریکا، انگلیس و کشورهای منطقه به این آزمایش واکنش منفی نشان دادند و جامعه جهانی از جمله سازمان ملل اعمال تحریم ها و فشار بیشتر علیه این کشور را در دستور کار خود قرار داد.

این کشور از سال 2006 به سبب انجام مکرر آزمایش های هسته ای و موشکی با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و دیگر کشورها روبرو بوده است.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *