بسیج، حضور داوطلبانه و سازمان یافته آحاد مردم است

23:50 - 05 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۳۱۰۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- بسیج به معنی حضور داوطلبانه و سازمان یافته آحاد مردم در همه عرصه‌هاست، از این رو ماهیتی مردمی داشته و همه اقشار را شامل می‌شود و بر پشتیبانی و مشارکت همگانی مردم استوار بوده و نسبت به نیازها و دغدغه‌های آنها حساس است.
به گزارش گروه اجتماعی ،قاسم حبیب‌زاده، جانشین رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی به مناسبت روز بسیج مستضعفین، یادداشتی را در اختیار خبرگزاری قرار داده اس.:

بنا بر این گزارش در متن این یادداشت آمده است:بسیج به معنی حضور داوطلبانه و سازمان یافته آحاد مردم در همه عرصه‌هاست، از این رو ماهیتی مردمی داشته و همه اقشار و مردم را شامل می‌شود و بر پشتیبانی و مشارکت همگانی مردم استوار است و نسبت به نیازها و دغدغه‌های مردم حساس و پیگیر مطالبات بر حق مردمی است.

از طرفی با دین محوری، ولایت پذیری و تکلیف گرایی، حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران را رسالت خود دانسته و از هیچ کوششی در این راه دریغ نمی ورزد. «بسیج» دارای ‌ساختار، روش‌ها و نظاماتی است که برای آحاد جامعه قابل درک است و ورود به بسیج و فعالیت در آن، بدون بروکراسی و با سهولت و روان انجام می‌شود؛ در فعالیت‌ها، روابط و مناسبات اخلاقی و ‌عاطفی جایگزین روش‌های دستوری و بخشنامه‌ای است. بسیج برای تحقق رسالت خویش،‌ از سازمانی بالنده،‌ پویا، منعطف، چابک و فراگیر، جوان گرا، نواندیش، دانش محور و آینده نگر برخوردار است.

این مجموعه توانسته است با ترکیب دو عنصر حضور مردمی و جاری کردن آموزه‌های اسلامی در جامعه، در توانمند سازی و افزایش قدرت نظام اسلامی تاثیر شگرفی برجای گذارد به گونه‌ای که نظام اسلامی در مقابل تمام هجمه‌ها و تهدیداتی که به وجود می‌آید عمده اتکای آن به نیرو و امکاناتی است که با سازوکار بسیج فراهم می‌شود.

تشکیل بسیج موجب شد، تهدیدات به وجود آمده توسط معاندین داخلی در اوایل انقلاب و دشمنان بیرونی(در طی دوران دفاع مقدس) برطرف شود. در آن دوران حدوداً 10 ساله، حضور بسیج، معطوف به فعالیت در عرصه دفاعی و نظامی بوده است. در حقیقت، دهه اول عمر بسیج، دهه تولید فرهنگ و تفکر بسیجی بود که در مدت دفاع مقدس هشت ساله تکوین یافت.

در پایان جنگ تحمیلی برخی گمان می‌کردند بسیج، با توجه به خاستگاه‌اش که مولود اقتضائات سال‌های جنگ تحمیلی بوده و با تکیه بر همین، بقای آن را در شرایط پس از دفاع مقدس امری دشوار و چه بسا دور از ذهن می­‌دانستند. آینده ­نگری امام راحل و مقام معظم رهبری باعث شد در حالی که کیفیت بقای بسیج طی سال‌های پس از دفاع مقدس نه تنها ناظر به نقش دفاعی آن در عرصه پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی‌ باشد، بلکه با تعمیم فعالیت آن به عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سازندگی، ابعاد دیگری را در برگرفته است.

بسیج به عنوان یک تفکر فراگیر و گسترده، نقش شایانی در حفاظت و ساخت آینده انقلاب و قدرت درونی آن دارد که مبنای آن تفکرات و آموزه‌­های اسلامی است. بر همین اساس است که بسیج به عنوان یک تفکر، به عنوان یک رویکرد، به عنوان یک فرهنگ و از همه مهمتر به عنوان یک زیرساخت باید پویا، زنده و حرکتی بلاتوقف به سمت ایجاد تمدن درخشان اسلامی داشته باشد.

بسیج سازوکاری است که مردم را به عنوان نیروی انسانی جوشنده و بی‌بدیلی که می‌تواند بر هر مشکلی فائق آید، به میدان می‌آورد و امکانات بالفعل و بالقوه کشور را در راستای تحقق اهداف نظام اسلامی به کار می‌گیرد. به سخن بهتر: « بسیج یعنی آمادگی برای اقدام وسیع در برنامه‌ریزی کارهای بزرگی که برای پیشرفت کشور و بقاء انقلاب و نظام لازم است»(رهبر معظم انقلاب اسلامی:18 خرداد82)

بسیج که متشکل از نیروهای داوطلب مردمی‌، مؤمن، بصیر، خردمند، فداکار، غیرتمند، پرتلاش و عدالت خواه است، با آمادگی حضور در صحنه‌های مورد نیاز کشور و با سازمان یافتگی در همه اقشار، صنوف و متخصصین جامعه، پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و عمق‌بخشی به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را در حوزه‌ها و زمینه‌های زیر، در دستور کار دارد:

الف) فرهنگی: بسیج در این حوزه جهت ترویج باورها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی در جامعه و دفاع در برابر تهاجم فکری و فرهنگی دشمن و به چالش کشیدن مبانی فکری، فرهنگی و اعتقادی آن، با ارتقای بینش فکری و اعتقادی بسیجیان و ترویج فضایل اخلاقی و معنوی در بین آنان و عموم جامعه تلاش کرده و فعالیت‌های متنوعی را در این حوزه برای سنین و اقشار مختلف انجام می‌دهد. رهبر فرزانه انقلاب معتقدند:« فرهنگ بسیجی است که می‌تواند بر همه‌ی تحولات این کشور فایق بیاید و حرکت این کشور را تضمین کند»7/آذر/84

ب) اجتماعی: تقویت انسجام اجتماعی، کمک به برقراری نظم و تحکیم انضباط اجتماعی، بهسازی هنجارها و کمک در پیش‌گیری از بروز مسائل و معضلات عمومی و امر به معروف و نهی از منکر از جمله کارکردهای بسیج در حوزه اجتماعی است. این کارکردها در امتزاج با رویکرد جهادی، مقوم زیرساخت‌های اجتماعی و رافع معضلات آن خواهد بود.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر همین مبنا می فرمایند«روحیه‌ بسیجی یک روحیه‌‌ای است که اگر در هر نقطه‌‌آی و در هر قشری به‌وجود بیاید، در آن‌جا فعالیت و نشاط و حرکت و حیات را مضاعف و چند برابر می‌کند؛ این معنای بسیج است»7/آذر/84)

ج) سیاسی: ارتقای مشارکت سیاسی مردم، تحکیم رابطه امت و امامت (ولایت مطلقه فقیه)، تحکیم همبستگی، انسجام و وفاق ملی و مقابله با جریانات سیاسی انحرافی و وابسته به بیگانه، با هدایت، روشنگری و تعمیق بینش و بصیرت سیاسی و انقلابی بسیجیان و حضور آگاهانه و هوشمندانه آنان در صحنه های دفاع از انقلاب و نظام، پایش تحولات محیطی و مهندسی ادراکات اجتماعی، فعالیت‌هایی است که بسیج در حوزه سیاسی انجام می‌دهد. این فعالیت‌ها علاوه بر بستر سازی برای فعالیت‌های سالم سیاسی جهت دهنده ظرفیت‌های مردمی در حمایت از نظام اسلامی خواهد بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت از این کارکرد بسیج دفاع کرده اند:« بسیج سیاسی است، اما سیاست‌زده نیست، سیاسی‌کار نیست، جناحی نیست«.

د) دفاعی: در بسیج فعالیت‌های متنوعی در حوزه دفاعی صورت می‌گیرد که شامل: تحکیم و تثبیت قدرت دفاعی بازدارنده، موثر و پایان ناپذیر با الگوی دفاع مردمی، کمک به دستگاه‌های ذیربط در برقراری امنیت پایدار و کاهش اثرات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و انسانی، ارتقای آمادگی‌های رزمی و دفاعی بسیجیان برای مقابله با تهدیدات احتمالی، ایجاد سازوکارهای لازم در رده‌های مقاومت بسیج برای تقویت استقامت و پایداری مردمی،‌ دفاع از کوی و برزن و انجام نهضت مقاومت خود اتکاء،‌ تامین نیروهای رزمنده بسیجی یگان‌های رزمی و‌ کمک در انجام عملیات پدافند غیر عامل، است.

ماندگارترین عرصه خلق حماسه توسط بسیج،‌ دفاع هشت ساله جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دشمن متجاوز است. نقش ممتاز بسیج در فتوحات رزمندگان اسلام مایه عزت و افتخار ملت ایران و نظام اسلامی است. از این رو بسیج ظرفیت راهبردی کشور در تأمین دفاع فراگیر، چند لایه و پایان ناپذیر مردمی است. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «اگر حضور بسیج مستضعفین در هشت سال دفاع مقدس نبود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود.»4/آبان/88)

ه) امنیتی ـ اطلاعاتی: اشراف اطلاعاتی و کمک به توسعه امنیت پایدار در داخل کشور،‌ مطالعه،‌ شناسایی و مقابله اطلاعاتی و امنیتی با آسیب‌ها و تهدیدات امنیت داخلی و مشارکت در پیشگیری، مهار و کنترل و مقابله با بحران های داخلی با راه اندازی و اداره شبکه اطلاعات مردمی در رده ها و اقشار بسیج، طراحی و اجرای عملیات روانی و تعامل و همکاری سازمان یافته نیروهای بسیجی با دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور، از عمده‌ترین فعالیت‌های بسیج در این حوزه است.

این امر موجب گستردگی چتر امنیتی کشور شده و علی رغم هزینه های فراوانی که دشمنان این ملت برای ناامن سازی کشور می نمایند، جمهوری اسلامی به فضل الهی امن ترین کشور منطقه است. رهبر فرزانه انقلاب تاکید دارند: «تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد.»/4آذر/88

و) سازندگی: مشارکت سازمان یافته نیروهای بسیجی در سازندگی و آبادانی کشور، خدمت رسانی و محرومیت زدایی و ایجاد زمینه‌های اشتغال جوانان، کمک به کارآمد سازی و رفع خلاء های کارکردی دولت و نهادهای اجرایی و توسعه و ترویج فرهنگ کار و تلاش اهم فعالیت‌های بسیج در این حوزه را تشکیل می‌دهد. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «در مورد این حرکت عظیم بسیج سازندگی و اردوهای هجرت که به طور رسمی، ده سال است آغاز شده.

البته این را من باید اقرار کنم که این کار، اول از خود جوان‌ها شروع شد؛ خود جوان‌های دانشجو و دانش‌آموز در بخشهای مختلف، این حرکت را شروع کردند؛ در سال 79 گزارش این حرکت زیبا و پرشکوه به ما رسید و منجر شد به اینکه پیام بسیج سازندگی به قاطبه‌ی جوانان کشور داده شود.»31 شهریور89

ز) علمی و پژوهشی: بسیج در این حوزه با ایجاد،‌ سازماندهی و مدیریت هسته های علمی ـ پژوهشی بسیجیان، حمایت از مخترعان، ‌مبتکران، محققان و نخبگان بسیجی و زمینه‌سازی حضور آنان در جهاد علمی کشور با ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی در عرصه‌های علمی، پژوهشی کشور، به منظور برون رفت از وابستگی علمی و تقویت بنیه علمی کشور وکمک به فرایند جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، به رسالت خود در پیشبرد اهداف نظام اسلامی، عمل می‌نماید.

ترویج تفکر «ما می‌توانیم» از نتایج این فعالیت‌ها در کشور است. رهبر معظم انقلاب حرکت علمی بسیج را این طور تایید فرمودند:«امروز بسیج ما در زمینه‌ علم، در زمینه‌ ابتکار، در زمینه‌ نوآوری، پیشرو است»22/مهر/90

کارکردهای بسیج به نسبت ایجاد لوازم و بسترهای مورد نیاز آن از طرف دستگاه‌های مسئول در جامعه می تواند فراز و نشیب پیدا کند و انتظار از دستگاه‌های مسئول درک این ظرفیت عظیم است تا با اتکا به آن بتوانند مشکلات کشور را مرتفع کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد تاکید دارند:«دستگاه‌هاى دولتى در بخشهاى مختلف باید به رشد و گسترش بسیج کمک کنند»6/آذر/93 تاکیدی که به نظر می‌رسد مسؤلان دولتی یک بار دیگر آن را مطالعه کنند و با نگاهی به گذشته و مرور دستاوردهای بسیج به نعمت خدادادی این ملت یعنی بسیج بیش از پیش از این نعمت الهی بهره گیرند.

«خلاصۀ کلام، اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‏‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد شد و الاّ هر لحظه باید منتظر حادثه ماند». (فرازی از آخرین پیام امام راحل به مناسبت سالگرد تأسیس بسیج مستضعفین2/آذر/

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *