لوکاشنکو رفتار برنده بلاروسی جایزه نوبل ادبیات را غیرقابل قبول خواند

18:41 - 03 آبان 1394
کد خبر: ۹۱۲۳۴
خبرگزاری میزان رییس جمهوری بلاروس با انتقاد از رفتار «سوتلانا آلکسیویچ» برنده بلاروسی جایزه امسال نوبل ادبیات، آن را غیرقابل قبول خواند.
به گزارش گروه بین الملل ، لوکاشنکو روز یکشنبه در مراسمی گفت: جای تعجب است که چرا برخی از شخصیت های فرهنگی حتی برنده جایزه نوبل در سفر به کشورهای دیگر، میهن خود را به باد انتقاد می گیرند.

رییس جمهوری بلاروس که در مراسمی برای اعطای نشان دولتی به یک آهنگساز بلاروسی به نام «ویکتور دروبیش»، درباره اظهارات انتقاد آمیز آلکسیویچ برنده بلاروسی جایزه نوبل ادبیات سخن می گفت، اظهار داشت: این برنده جایزه نوبل هنوز جایزه را دریافت نکرده کشور خود را به باد انتقاد گرفته است.

وی ادامه داد: این گونه رفتار درست نیست و آن را نمی توان مخالفت سیاسی صحیح با دولت خواند.
رییس جمهوری بلاروس گفت: میهن را همانند والدین یا مادر انتخاب نمی کنند و آن را همان گونه که هست باید قبول کرد و اگر از میهن خود بدگویی کنی و از آن شرمسار شوی در واقع فرزند خوبی نیستی.

به گزارش رسانه ها، «سوتلانا آلکسیویچ» امروز در پاسخ به انتقاد رییس جمهوری بلاروس گفت: لوکاشنکو زمانی که به من دریافت جایزه نوبل را تبریک گفت، فکر کردم یک سیاستمدار واقعی است، اما این اظهارات تند وی نشان می دهد که تبریک به من به دلیل نزدیکی به زمان انتخابات ریاست جمهوری بلاروس انجام گرفت و لوکاشنکو می خواست وجهه خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: اما الان که انتخابات پشت سر گذاشته شده است، لوکاشنکو خود را آزاد می بیند.

خانم آلکسیویچ گفت که هیچگاه از ملت بلاروس انتقاد نکرده بلکه سیاست های لوکاشنکو را هدف انتقادات خود قرار داده است.
«سوتلانا آلکساندرونا آلکسویچ» از نویسندگان برجسته بلاروسی و شوروی سابق از سوی آکادمی ملی سوئد برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2015 معرفی شد.

این نویسنده بلاروسی از اوایل سال های دهه 2000 میلادی با سفر به اروپا در کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان سکونت کرد و در سال 2013 به بلاروس آمد و دوباره مقیم این کشور شد.

وی از دوران اتحاد جماهیر شوروی به تالیف کتاب های ادبی و نیز انتشار مقالات ادبی و روزنامه نگاری می پردازد.

اکثر کتاب های این نویسنده شهیر بلاروس در ژانر هنری-مستند نگاشته شده است که از معروفترین آن که برای وی شهرت جهانی به ارمغان آورد «جنگ چهره زنانه ندارد» است.
از دیگر کتاب های آلکسویچ، «پسربچه های سربی»، «دعای چرنوبیل» و «دوره جنس دست دوم» را می توان نام برد.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *