اصانلو: بیش از ۳۴۶ هزار پرونده در مدت ۷ ماه در سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی شد

11:01 - 28 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۳۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان تعزیرات گفت: سازمان تعزیرات حکومتی در مدت ۷ ماه از ۳۶۰ هزار و ۲۴۳ پرونده تخلفات موجود در شعبات سازمان تعزیرات به ۳۴۶ هزارو ۷۰۰ پرونده رسیدگی کرده است.

- نشست خبری افتتاح سامانه برخط سازمان تعزیرات حکومتی با حضور احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

احمد اصانلو امروز در نشست خبری افتتاح سامانه برخط سازمان تعزیرات با تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: با اصلاح قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان اختیارات نظارت بر بازار و گشت تخلفات از سازمان تعزیزات حکومتی سلب شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به لحاظ قانونی وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی منحصر به مرجع رسیدگی به تخلفات شده است، افزود: در نتیجه اصلاح قوانین ذکر شده وظیفه بازرسی از بازار و گشت تخلفات به نهاد‌های دیگری مانند اتاق اصناف ایران، سازمان صمت، جهاد کشاورزی و... محول شده است.

اصانلو با اشاره به فعالیت ۲۰۰ روزه خود در سازمان تعزیرات حکومتی، گفت: برای انجام خدمت در سازمان تعزیرات حکومتی ۸ راهبرد را تعیین کرده ایم تا بر اساس آن‌ها و سیاست‌های اصلی برنامه‌های عملیاتی در این سازمان انجام شود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اضافه کرد: بر اساس ۲ راهبرد اصلی که در راستای تحول اساسی در سازمان تعزیرات حکومتی است بخشی از برنامه‌ها عملیاتی سازمان اجرایی شده و برخی دیگر درحال پیگیری است.

وی در تشریح این ۲ راهبرد، گفت: یکی از این راهبرد‌ها تسریع در دسترسی مردم به خدمات سازمان تعزیرات حکومتی است که متأسفانه در گذشته از آن غفلت شده بود و راهبرد دوم بحث هوشمندسازی سازمان تعزیرات است. در راستای اجرای این راهبرد اقدامات خوبی صورت گرفته که یکی از آن‌ها ارتقا و باز طراحی سامانه ۱۳۵ است که امروز رونمایی شد.

معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، افزود: متأسفانه با اصلاح قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اختیارات نظارتی بر بازار و گشت تخلفات در حوزه بازار از سازمان تعزیرات حکومتی سلب شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به لحاظ قانونی و عملی این سازمان منحصر به یک مرجع رسیدگی به تخلفات شده و اساساً وظیفه بازرسی، نظارت بر بازار و گشت تخلفات به سایرنهاد‌ها از جمله اتاق اصناف ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صمت و در حوزه محصولات کشاورزی نیز بخشی از نظارت به جهات کشاورزی محول شده است.

اصانلو بیان کرد: در حال حاضر سازمان تعزیرات حکومتی تبدیل به مرجع رسیدگی به تخلفات گزارش شده از سوی این نهادها، شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: این در حالی است که انتظارات مردم، جامعه و حتی بعضی از دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سازمان تعزیرات حکومتی منطبق با اختیارات گذشته و قبل از اصلاح قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.

وی اظهار کرد: بعد از اصلاح قانون نظام صنفی و قانون حمایت از مصرف‌کنندگان مدیران سازمان تعزیرات حکومتی به سمت استفاده از ظرفیت‌های باقیمانده برای کنترل و نظارت بازار رفته اند.

اصانلو تنها ظرفیت باقیمانده برای کنترل بازار را ماده ۱۹ آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی عنوان کرد و گفت: بر اساس این ماده این سازمان می‌تواند برای ایفای وظیفه خود شعب سیار تشکیل دهد تا با استفاده از این ظرفیت در قالب گشت‌های مشترک با دیگر نهاد‌های نظارتی در بازار حضور پیدا کند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: چالش دوم سازمان تعزیرات حکومتی که در اثراصلاح قانون نظام صنفی به وجود آمده سلب رسیدگی به تخلفات بالای یک میلیون تومان است که از رسیدگی سازمان خارج شده و به هئیت صنفی متشکل از نمایندگان اتاق اصناف، سازمان صمت و سازمان تعزیرات حکومتی محول شده که نماینده سازمان تعزیرات حکومتی در این هیئت تنها به عنوان یک عضو رسیدگی به تخلف می‌تواند اعلام نظر کند.

وی، افزود: در حال حاضر ۴۹ درصد شهرستان‌ها اساساً فاقد اداره تعزیرات حکومتی هستند و از ۲۸۰ شهرستانی که ادارات تعزیرات حکومتی دارند ۱۰۰ شهرستان فاقد رئیس شعبه و نیروی دفتری هستند یعنی ۱۸۰ شهرستانی که رئیس شعبه دارند باید وظایف باقی شهرستان‌های فاقد رئیس شعبه را نیز انجام دهند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به این موضوع که سازمان تعزیرات حکومتی حدود ۳۲۰ رئیس شعبه دارد که روسای شعب به عنوان بدنه اصلی سازمان وظیفه رسیدگی به تخلفات بازار، قاچاق و حوزه بهداشت را برعهده دارند، افزود: با این تعداد رئیس شعبه و با توجه به میزان ورودی پرونده‌ها همکاران ما در سازمان و ادارات کل وظایف محوله را به سختی انجام می‌دهند.

رئیس سازمان تعزیرات گفت: علی رغم مشکلات موجود در سازمان تعزیرات حکومتی، این سازمان در مدت ۷ ماه از ۳۶۰ هزار و ۲۴۳ پرونده تخلفات ورودی به سازمان تعزیرات به ۳۴۶ هزارو ۷۰۰ پرونده رسیدگی کرده است.

اصانلو اعلام کرد: در کنار رسیدگی به پرونده‌ها از تاریخ ۱۴۰۰.۰۷.۳۰ الی ۱۴۰۱.۰۱.۲۷، ۱۴۲ هزار و ۵۴۷ فقره بازرسی داشته‌ایم، همچنین در ایام عید ۵۵ هزار گشت مشترک انجام شده که این آمار بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه قانوناً فقط روسای شعب می‌توانند در گشت سیار حضور داشته باشند، افزود: ۱۴۲ هزار بازرسی از مراکز تولیدی و توزیعی توسط تنها ۳۲۰ رئیس شعبه که در کنار رسیدگی به پرونده‌ها، داشته‌اند حاکی از این است که همکاران ما کار جهادی انجام داده‌اند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: طبیعی است که ۳۲۰ رئیس شعبه امکان رسیدگی و بازرسی به تمام واحد‌های صنفی را نخواهند داشت، به همین دلیل با استفاده از سامانه‌ها و فناوری‌های جدید به تسهیل در رسیدگی به شکایت‌های مردمی کمک می‌کنیم.

اصانلو تشریح کرد: قبل از اصلاح و ارتقای سامانه ۱۳۵ با محدودیت و موانع آیین‌نامه‌ای مواجه بودیم به همین دلیل با کمک هیئت وزیران آیین‌نامه اصلاح شد و در کمتر از یک ماه پس از این اصلاح سامانه جدید را همکاران ما در سازمان تعزیرات حکومتی با کار جهادی طراحی کردند.

وی افزود: قبل از طراحی این سامانه مردم دسترسی آسانی به تعزیرات حکومتی نداشتند یا باید با مراجعه حضوری و یا از طریق سامانه ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شکایت می‌کردند که درآن سیستم امکان پیگیری شکایت برای مردم وجود نداشت. حتی تماس با سامانه ۱۳۵ هم لینک به سامانه ۱۲۴ وزارت صمت بود که فرایند سخت و مشکلی بدون امکان پیگیری شکایات برای مردم ایجاد می‌کرد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به رونمایی از سامانه جدید ۱۳۵ توضیح داد: در این سامانه به محض ضبط شکایات مردمی این شکایات به شعبه رسیدگی‌کننده ارسال شده و در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی می‌شوند و تمام فرآیند رسیدگی از طریق پیامک به شکایت‌کننده اعلام می‌شود.

اصانلو ادامه داد: از طرفی مردم شکایات خود را از طریق تلفن همراه با شماره گیری ۱۳۵ انجام می‌دهند و به محض شماره گیری لینکی به شماره همراه آن‌ها ارسال می‌شود که از طریق ورود به آن لینک می‌توانند اطلاعات و شکایت خود را بارگذاری کنند تا به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شود و بلافاصله این شکایات به شعبه رسیدگی ارجاع خواهند شد.

وی با اعلام این که مردم باید فاکتور یا رسید پرداختی خود را در این سامانه بارگذاری کنند و علاوه بر آن از پروانه کسب واحد صنفی متخلف عکسی در این سامانه ارسال کنند، اضافه کرد: اصناف وظیفه دارند پروانه کسب خود را در معرض دید عموم نصب کنند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، گفت: با نوآوری که با اصلاح آیین‌نامه صورت گرفت رسیدگی در شعب سازمان تعزیرات حکومتی حضوری نخواهد بود و به محض ارسال شکایت بدون نیازی به حضور واحد صنفی متخلف شعب مبادرت به رسیدگی و صدور حکم مقتضی خواهند کرد.

اصانلو ادامه داد: حکم صادر شده بر اساس اطلاعات پروانه کسبی که توسط شاکی در سامانه بارگذاری شده است از طریق تلفن همراه به واحد صنفی متخلف پیامک و ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: تفاوت این رسیدگی این است که نیازی به تعیین وقت رسیدگی و مراجعه حضوری واحد صنفی متخلف نیست و بدون اطاله در اسرع وقت و همراه با اطلاع‌رسانی به شاکی و واحد صنفی متخلف رسیدگی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این فرایند امروز در فاز اول انجام می‌شود و در فاز دوم باشگاه «ناظرین مردمی» افتتاح خواهد شد تا مردم ناظر اصلی بر بازار باشند و به سازمان تعزیرات حکومتی در کنترل بازار و رسیدگی به تخلفات کمک کنند.

اصانلو اظهار کرد: هدف اصلی سازمان تعزیرات حکومتی از اجرای این برنامه‌ها کوتاه کردن دست متخلفان و گران فروشان از جیب مردم است و باتوجه به چالش‌ها و کمبود‌های این سازمان استفاده از این سامانه و فناوری‌های نوین بهترین راه برای اعمال این نظارت است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *