چکناوریان: نوازندگان ارکستر برای امرار معاش مسافرکشی می‌کنند

14:00 - 27 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۰۹۴
رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: به نظر من مشکل اساسی که امروز روبروی موسیقی کشور وجود دارد این است که نوازندگان ارکسترها به هیچ وجه درآمد خوبی ندارند، این مشکلات در امرار معاش تا حدی است که بسیاری از نوزاندگان مجبور هستند شغل دوم داشته باشند و بسیاری از آنها برای گذران زندگی مسافرکشی می کنند.

لوریس چکناواریان در گفت‌وگو با میزان، پیرامون دیدار اخیر هنرمندان با رییس جمهور گفت: خوشبختانه دیدار خوبی بین هنرمندان و ریاست جمهوری شکل گرفت و در این دیدار توانستیم مشکلات فراوانی که طی دو سال گذشته پیش روی هنرمندان بوده را با رییس جمهور در میان بگذاریم. 

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه موسیقی کشور مشکلات فراوانی دارد، به نظر من این نوع از جلسات باید بیشتر از یکبار در سال رخ دهد تا بتوانیم با برگزاری کنفرانس هایی این چنین مشکلات فراوان اهالی موسیقی را مرتفع نماییم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره مشکلات اهالی موسیقی اضافه کرد: به نظر من مشکل اساسی که امروز روبروی موسیقی کشور وجود دارد این است که نوازندگان ارکسترها به هیچ وجه درآمد خوبی ندارند، این مشکلات در امرار معاش تا حدی است که بسیاری از نوزاندگان مجبور هستند شغل دوم داشته باشند و بسیاری از آنها برای گذران زندگی مسافرکشی می‌کنند. 

این هنرمند عرصه موسیقی در همین رابطه ادامه داد: اگر می خواهیم مشکلات موسیقی حل شود باید آن را تبدیل به یک شغل درآمدزا نماییم، به عنوان مثال یک نوازنده باید تمام انرژی خود را روی این کار بگذارد و بتواند از طریق آن مخارج زندگی اش را تامین کند. این اتفاق باعث می شود که نوازنده همواره وقت و فرصت تمرین و ارتقا داشته باشد و در ادامه موسیقی کشور رشد کند. 

وی درباره قرارداد نوازندگان اظهار کرد: قرارداد نوازندگان یک چیز فانتزی است، آنقدر مبلغ دریافتی نوازندگان پایین است که نوشتن قرارداد برای آن معنایی ندارد، پیش از بستن قرارداد باید به درستی به معیشت هنرمندان عرصه موسیقی نگاه کرده و چالشهای پیرامون آنها را مرتفع کنیم. 

چکناواریان ادامه داد: معضلات عرصه موسیقی یک شبه حل نمی شود، این اتفاق نیازمند برنامه ریزی حداقل ده ساله است، اگر امروز برنامه ریزی کنیم می توانیم آینده موسیقی کشور را تامین نماییم، در غیر صورت امید چندانی به موسیقی نیست، 

این موسیقیدان پیشکسوت در همین رابطه خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اینکه فعلا و به دلیل کرونا وضعیت کنسرتها به هیچ وجه خوب نیست، هنرمندان موسیقی دو سال است که درآمدی نداشته اند، اما کمک مالی و غیره هم راهکاری گذراست و در طولانی مدت چیزی را حل نمی کند. ما باید برای بهبود وضعیت موسیقی کشور از نظر اساتید فن بهره ببریم و با حمایت دولتی این نظرات را به سرانجام برسانیم، موسیقی در فرهنگسازی نقش عمده ای دارد و نباید به راحتی از کنار مشکلات آن عبور کنیم. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *