جواهری: هنرمندان زیادی داریم که با جریان مهم هنر انقلاب همراه بوده‌اند

12:00 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۲۶۳
محسن جواهری تهیه کننده رادیو و کارشناس رسانه معتقد است با در جریان شناسی و جامعه شناسی هنر انقلابی و مکتبی بررسی به آثار فاخری می‌رسیم که در به نقطه هدف قطعا نزدیک شده‌‍اند.

محسن جواهری در گفت‌گو با میزان پیرامون برگزاری هفتمین هفته هنر انقلاب و معرفی چهره سال هنر انقلاب در پاسخ به این سوال که آیا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی آیا در حوزه فرهنگ و هنر به یک مکتب و یا جریان دست پیدا کرده ایم یا خیر، بیان کرد: بله قطعا، خوشبختانه به جریان هنر متعهد و مکتب انقلابی دست یافته ایم و از کنار این هنر و مکتب، هنرمندان شاخصی در حوزه‌های مختلف به ویژه سینما و موسیقی و هنر‌های تجسمی رشد کرده و تاثیرگذار بوده اند.

وی افزود: وقتی در جریان شناسی و جامعه شناسی هنر انقلابی و مکتبی بررسی می‌کنیم به آثار فاخری می‌رسیم که به نقطه هدف قطعا نزدیک شده‌‍اند. با بررسی و مداقه در حوزه شعر و ادبیات انقلابی ما به شعرا، خوانندگان و سرایندگانی می‌رسیم که با اهداف و نقطه‌گذاری‌های جریان مهم هنر انقلاب همراه بوده‌اند؛ افرادی مثل مسعود شجاعی طباطبایی درهنر‌های تجسمی مثال زدنی هستند. هنر انقلابی و این جریان مکتب‌ساز باید بتواند بعد از چهل سال متاثر از اتفاقات پیرامونش، متعهدانه حرف خود را همراه با تاثیرگذاری مطرح کند.

این هنرمند با ارائه تعریفی از هنر مردمی و متعهد خاطرنشان کرد: هنر انقلابی جریان ساز و مطالبه‌گر و مدافع ارزش‌هایی است که در جریان انقلاب و دفاع مقدس هویت یافته و امروزه حرفی برای گفتن دارد، جریان و هنر انقلاب از دل مردم شکل گرفته و هنرمندان شاخصی را پرورش داده است.

جواهری با ارزیابی آینده هنر انقلاب در ایران بیان کرد: هنر انقلابی متحول کننده سبک زندگی می‌تواند باشد؛ بنابراین خیلی مهم است با چه دیدگاهی و با چه روش‌هایی در این راه قدم برمی‌داریم، مستند سازی و واقع گرایانه (رئالیسم) و متعهد بودن در هنر، آینده روشنی را برای آن رقم خواهد زد.

وی در پاسخ به این سوال که هنر به عنوان یک ابزار تمدن ساز در ایران در چه جایگاهی قرار دارد، توضیح داد: هنر به عنوان یک چرخه و یک منظومه کیفی و کمی از نظر محتوا و عینی سازی تخیل در زندگی همه انسان‌ها جریان دارد. در ایران با قدمت چند هزار ساله قطعا فرهنگ که هنر زیر شاخه‌ایی از آن است، تمدن ایرانی را شکل داده است. با این شکل و به این کیفیت هنر دینی از هنر آیینی و اسلامی گرفته تا شاخه‌ها و شاخص‌های ان در شکل گیری تمدن نقش به سزایی دارد.

جواهری خاطرنشان کرد: آینده هنر و هنرمندان در ایران قطعا روشن است و اهداف طراحی شده از این جریان روزگار خوشی را پیش رو خواهد داشت و حتما می‌تواند با شناسایی افراد خوش ذوق، ایده پرداز، خلاق، دانش پژوه و با انگیزه برای رسیدن به آینده روشن موثر باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *