چه کسانی به سلاجقه مشاوره کارشناسی می‌دهند؟

10:47 - 11 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۱۹۸
اینکه شکارفروشی، روشی برای مدیریت جمعیت حیات وحش است ادعایی است بی‌‌اساس و مشخصا بدون پشتوانه علمی که طرح آن برازنده معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نیست.

- اظهارات دور از انتظار علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه تصویری اخیرش، که شکارفروشی را روشی برای مدیریت جمعیت حیات وحش اعلام کرد جامعه محیط زیستی اعم از مخالفان و حتی موافقان شکار را غافلگیر و این سوال را مطرح کرد که چه کسانی به سلاجقه مشورت کارشناسی می‌دهند؟

محمود کلنگری، کارشناس و فعال محیط زیست در این باره به میزان گفت: اینکه شکارفروشی، روشی برای مدیریت جمعیت حیات وحش است ادعایی است بی‌‌اساس و مشخصا بدون پشتوانه علمی که از زبان ذی‌نفعان شکار بارها شنیده شده اما طرح آن برازنده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نیست.

وی افزود: این ادعای غیرعلمی و موارد مشابه، مانند اینکه حیوانات پیر باید شکار شوند تا جوان‌ها جفتگیری کنند یا اینکه با شکار باید نسبت جنسیتی جانوران را اصلاح کرد پیشتر هم در توجیه شکارفروشی مطرح شده و نهایتا در برابر استدلال‌های جامعه علمی بی‌دفاع مانده‌اند.

این کارشناس محیط زیست یادآور شد: در نتیجه تخریب زیستگاه‌ها و عملکرد ناموفق سازمان محیط زیست در حفاظت از حیات وحش، شاهد تلفات گسترده گونه‌های ارزشمند حیات وحش بر اثر شیوع بیماری‌های مهلک، تصادفات جاده‌ای، شکار و تعارضات با انسان هستیم. نتیجتا پذیرفتن اینکه جمعیت حیات وحش تا حدی افزایش یافته که از ظرفیت برد و توان اکولوژیکی زیستگاه‌ها فراتر رفته باشد آسان نیست.

وی ادامه داد: اما با فرض صحت این ادعا، شایسته است آقای سلاجقه عنایت کند که این جمعیت حیات وحش نیست که از ظرفیت برد زیستگاه‌ها فراتر رفته بلکه این ظرفیت برد زیستگاه‌هاست که در نتیجه تعلیف غیرقانونی احشام، جاده‌سازی، معدنکاوی و ... کاهش یافته و این عذر بدتر از گناه است که سازمان محیط زیست به جای تلاش برای احیای زیستگاه‌ها به فکر شکارفروشی برای کاهش جمعیت حیات وحش باشد.

کلنگری با تاکید بر اینکه طبیعت قرن‌هاست بدون مداخله انسان از عهده تعدیل جمعیت حیات وحش برآمده گفت: جالب توجه است که سازمان محیط زیست از میان صدها گونه‌ جانوری، نسخه تعدیل جمعیت با شکار را فقط برای قوچ‌ها و کل‌ها می‌پیچد؛ گونه‌هایی که شکارچیان، مشتاق ثبت رکورد با طول شاخشان هستد؛ گونه‌هایی که خوراک شکارچیان طبیعی هستند و حذفشان، گوشتخوارانی چون پلنگ و گرگ را که در راس هرم غذایی قرار دارند برای تامین خوراک به سوی جوامع انسانی سوق می‌دهد.

کلنگری تصریح کرد: بنابراین حتی اگر جمعیت حیات وحش از ظرفیت برد بیشتر باشد علم و منطق این گونه حکم می‌کند که جانوران ضعیف‌تر در تنازع بقا مغلوب و به طعمه گوشتخواران تبدیل شوند نه به ابزاری برای نزئین دیوار خانه‌ شکارچیان!

این کارشناس محیط زیست با اشاره به تاثیر منفی شکار اتباع خارجی بر جامعه به ویژه جوامع محلی گفت: این یک حقیقت غیرقابل انکار است که شکار حیات وحش به دست شکارچیان خارجی، غرور ملی را خدشه‌دار کرده و جامعه را نسبت به سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفظ حیات وحش بدبین و بی‌اعتماد می‌کند. چطور می‌توان به کاهش تخلفات امید داشت و بومیان را به حفاظت از حیات وحش تشویق کرد در حالی که شاهد حضور شکارچیان خارجی در زیستگاه‌ها هستند؟

وی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در خصوص حرمت شکار و شکارفروشی گفت: اینکه در واکنش به حرمت شکار، رئیس سازمان محیط زیست با طرح این ادعای مردود در صدد توجیه شکارفروشی برآید مصداق بارز رندی است و این رسالت رسانه‌هاست که با طرح سوالات مرتبط ایشان را درجایگاه دفاع از ادعایشان قرار دهند.

کلنگری با بیان اینکه نگاه کاسبکارانه به طبیعت و چرتکه انداختن برای فروش سرمایه‌های ملی به بهانه ارزآوری دون شان سازمان محیط زیست است گفت: شایسته است مسئولان، سیاست‌های سودجویانه‌ای چون شکارفروشی که حاصل ده‌ها سال سیطره شکارفروشان و شکارچیان بر سازمان حفاظت محیط زیست است را کنار گذاشته، مطابق با اصول حفاظت از حیات وحش در قرن ۲۱ عمل کنند و در مسیر بسط فرهنگ رواداری و مهربانی، مطابق با مکاتب الهی گام بردارند.

بیشتر بخوانید:
اظهارات دوپهلوی سلاجقه در واکنش به حرمت شکار و شکارفروشی

به گزارش میزان، پس از تاکید رهبر انقلاب بر حرمت شکار و شکارفروشی، علی سلاجقه، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به بیانات رهبر انقلاب در سال جدید صدور مجوز شکار متوقف خواهد شد یا نه به رسانه‌ها گفت: "سازمان از روز اول با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی موافق و مخالف جلسات متعددی تشکیل داده. البته ما مبتنی بر بین شرع کار خواهیم کرد و سعی می‌کنیم در قالب نشست‌های کارشناسی مسائل دقیق رعایت شود. چون در بعد محیط زیست، مسئله شکار خودش یکی از روش‌های مدیریتی است؛ دقت بفرمایید. وقتی گونه‌ها افزایش پیدا می‌کنند در یک منطقه و ظرفیت منطقه و برد اکولوژیکی منطقه، توان تحمل گونه‌ها را از نظر تعداد نداشته باشد حتما باید کاهش پیدا کند. یک بحث علمی هست، یک بحث مدیریتی و یک بحث فقهی که ان شاء الله همه در کنار هم قرار می‌گیرند و سعی میکنیم منویات رهبر انقلاب را به نحو احسن اجرا کنیم."



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *