دستاورد‌های مهم دولت سیزدهم تنها در شش ماه

10:31 - 26 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۷۶۴
تحلیلگران و مردم اعتقاد دارند دولت سیزدهم از زمان شروع به کار خود در موضوعات مختلفی همانند واکسیناسیون عمومی، آزادسازی سواحل و فروش نفت دستاورد‌های مهمی دست پیدا کرده است.

_ روزنامه ایران نوشت: «بی‌دولتی» شرایطی بود که دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد. مسأله فقط این نبود که معمولاً در ماه‌های پایانی فعالیت دولت‌ها، امور به حال خود رها می‌شوند، مسأله این بود که در دو سال آخر فعالیت دولت دوازدهم، مردم عملاً اثری از تصمیم، اراده یا فعالیت دولت در زندگی خود و جامعه نمی‌دیدند. گویی مسائل خود به خود به وجود می‌آمدند و بی‌آنکه ازسوی دولت دستی برای حل آن‌ها وجود داشته باشد، عملاً همچنان باقی می‌ماندند.

دولت آیت‌الله رئیسی در چنین شرایطی کار خود را آغاز کرد. کشته‌های ناشی از ویروس کرونا در دوره‌هایی به ۷۰۰ نفر در روز رسیده بود، تورم رو به اوج داشت، کرونا به موج بیکاری دامن زده بود، فروش نفت به حداقل خود رسیده و در میانه همه این مسائل، آنچه مردم می‌دیدند، صرفاً گفتار درمانی دولتی بود که رئیسش حتی حاضر نبود از کاخ سعدآباد پا بیرون بگذارد. حالا که در انتهای سال ۱۴۰۰ قرار داریم، صرفاً در ۶ ماه فعالیت دولت سیزدهم اکثریت قریب به اتفاق این فرایند‌ها معکوس شد، واکسیناسیون گسترده انجام شد و جان بسیاری از ایرانیان نجات یافت، فروش نفت حتی به دوران قبل از تحریم رسید و پول‌های حاصل هم برگشت، تورم رو به کاهش رفت و رشد نقدینگی هم مهار شد. آنچه در ادامه می‌خوانید، مروری است بر ۱۲ اقدام و راهبرد مهم دولت در ۶ ماه گذشته به گواه تحلیلگران و مردم که می‌توان آن‌ها را جزو دستاورد‌های دولت در این مدت دانست.

۱ واکسیناسیون عمومی: افزایش واکسیناسیون در دولت سیزدهم واقعیتی انکارناپذیر است. تا پایان شهریور یعنی کمتر از یک ماه پس از جابه‌جایی دولت، ۲۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد و در نتیجه، این تلاش‌ها باعث شد اواسط مهرماه ۶۸ میلیون دوز واکسن به مردم تزریق شود. در سایه این تلاش ملی بود که تعداد کشته‌های ناشی از کرونا در کشور از ۷۰۰ مورد به کمتر از ۵۰ مورد رسید.

۲ آزادسازی سواحل: آیت‌الله رئیسی در پانزدهمین سفر استانی به گیلان، دستور داد که در عرض کمتر از یک ماه مناطق ساحلی که در اختیار دستگاه‌های حاکمیتی یا بخش خصوصی است، به نفع مردم آزاد شود. این اقدام با همکاری همه ارکان، در موعد مقرر انجام شد و متعاقب آن رئیس جمهور دستور داد در ادامه، امکانات رفاهی لازم هم برای بهره‌مندی بیشتر مردم از این سواحل ایجاد شود.

۳ افزایش فروش نفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت که باعث ایجاد ثبات در غالب بازار‌ها شد، افزایش فروش نفت به میزان قبل از تحریم‌ها بود و مهم‌تر اینکه منابع حاصل از فروش نفت به کشور باز گشت. این دستاورد ناشی از رویکرد دولت مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها بود، امری که همزمان با مذاکرات رفع تحریم‌ها دنبال شد. فروش نفت تحقق شعار دولت بود؛ شعار «ما می‌توانیم.»

۴ سفر‌های استانی: آیت‌الله رئیسی در ۶ ماه نخست فعالیت خود به عنوان رئیس جمهور، ۱۷ سفر استانی انجام داده است که به‌طور متوسط، هر ماه ۳ سفر را شامل می‌شود. این سفر‌ها از استان‌های کمتر برخوردار سیستان و بلوچستان و خوزستان آغاز و به مازندران ختم شد. گره‌گشایی از مشکلات و بررسی میدانی مسائل، عمده اهداف این سفر‌ها بود و به همین دلیل بدون تشریفات مرسوم برگزار شد.

۵ تکمیل درگاه ملی صدور مجوز‌های کسب‌‏وکار: تسهیل در صدور مجوز کسب‌و کارها، اقدام دولت برای مانع‌زدایی از فعالیت‌های اقتصادی در داخل کشور است، امری که می‌تواند ظرفیت‌های درونی کشور را بیش از پیش فعال کند. در این راستا، از ۲۸ بهمن تا ۱۷ اسفندماه، ۴۰ هزار و ۷۸۶ نفر مجوز کسب و کار خود را به صورت الکترونیکی دریافت کردند.

۶ مدیریت بحران: دولت سیزدهم در ۶ ماه نخست فعالیت خود، بحران‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشت که هک شدن سامانه بنزینی، سیل در کرمان و هرمزگان و زلزله در خوزستان از جمله آنهاست. دولت با بسیج همه ظرفیت‌های مدیریتی خود و نیز توانایی مالی توانست این بحران‌ها را با کمترین خسارت پشت سر بگذارد. حضور مداوم عالی‌ترین مسئولان در میدان یکی از عوامل مؤثر در این زمینه بود.

۷ اعطای وام بدون ضامن: همکاری بانک‌ها با سیاست‌های دولت، یکی از چالش‌های هر دولتی بود که در دولت سیزدهم تبدیل به تعامل شد و به وضعیت بهتری رسید. کما اینکه اندکی پس از جلسه رئیس جمهور با مدیران بانک‌ها، اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به ایرانیان آغاز شد، تسهیلاتی با کمترین تضامین و با سهل‌ترین شرایط که بسیاری از ایرانیان از آن برخوردار شدند.

۸ تعیین تکلیف اموال مردم در سازمان اموال تملیکی: سال‌ها بود که به دلیل فقدان نظارت و اراده در دستگاه‌های مختلف، اموال و تجهیزات بسیاری در سازمان اموال تملیکی متروکه باقی مانده بود که با اقدام دولت، دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضائیه بسیج شدند تا این اموال را تعیین تکلیف کنند. نخستین مزایده‌ها برای فروش این اموال به نفع مردم سال گذشته برگزار شد.

۹ اجرای طرح جهش تولید مسکن: جهش در تولید مسکن یا ایجاد ۴ میلیون مسکن در طول فعالیت دولت، یکی از وعده‌های دولت سیزدهم است. اقدامات برای تحقق این وعده در نخستین ماه‌های فعالیت دولت آغاز شده و علاوه بر تعیین زمین در برخی نقاط، ثبت‌نام از جوانان و نیازمندان مسکن نیز انجام شده است. به نظر می‌رسد سال آینده باید منتظر نخستین بهره برداری‌ها در این زمینه بود.

۱۰ استفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی: سیاست خارجی دولت در ۶ ماه نخست، از سفر به اجلاس شانگ‌های در شهر دوشنبه تاجیکستان آغاز شد و با سفر به قطر ختم شد. غیر از سفرها، ارتباطات و تماس‌های آیت‌الله رئیسی در این دوره، توانست سبب تغییر وضعیت مناسبات ایران با همسایگانش شود. توافقات تجاری با روسیه، سوآپ گازی و اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله با چین در کنار مذاکرات ۱+۴ از دیگر نشانه‌های رشد اقدامات دیپلماتیک بود.

۱۱ حل مشکلات فاضلاب استان خوزستان: فاضلاب استان خوزستان یکی از معضلاتی بود که سال‌ها بر زمین مانده و اراده‌ای برای حل آن وجود نداشت. این مسأله پس از سفر رئیس جمهور به استان، در دستور کار قرار گرفت تا جایی که اواخر اسفند، مدیر آب و آبفای وزارت نیرو، اعلام کرد تکمیل آب شرب شهر اهواز طی ۲ مرحله در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و شبکه فاضلاب اهواز هم در ۲۰۰ نقطه در حال اصلاح، تعمیر و توسعه است.

۱۲ احیای شورا‌های عالی: یکی از نخستین اولویت‌های رئیس جمهور در ماه‌های اول فعالیت، احیای شورا‌های عالی بود که در دولت قبل رها شده بود. این شورا‌ها می‌توانند تسهیلگر تصمیم‌سازی‌های بهینه برای امور مختلف باشند. شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی اشتغال، شورای عالی مسکن، شورای عالی آب و شورای عالی مناطق آزاد از جمله نهاد‌های احیا شده در این دوره است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *