باید‌ و نباید‌های خرید ماهی قرمز

13:30 - 25 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۶۱۳
کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات توضیحاتی در رابطه با نحوه خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید ارائه کرد.

_ ایسنا نوشت: محمد حسن الهیا، با بیان اینکه همه ساله مردم بر اساس سنت و آداب و رسوم برای سفره هفت سینشان ماهی قرمز خریداری می‌کنند، گفت: ماهی قرمز برای انسان و سلامت انسان هیچ خطری ندارد. بر اساس تحقیقات و بررسی‌هایی که در این زمینه انجام داده‌ایم تاکنون هیچ گزارشی در کشور مبنی بر وجود بیماری مشترک بین ماهی قرمز و انسان وجود ندارد.

وی ادامه داد: ولی این ماهی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول رهاسازی و نگهداری مخاطراتی را برای اکوسیستم طبیعی به همراه داشته باشد.

رئیس دفتر ماهیان زینتی سازمان شیلات اضافه کرد: برخی افراد این ماهی‌ها را در آب‌های آزاد مثل آب بندان ها، دریاچه پشت سد‌ها و رودخانه رها می‌کنند که ممکن است این کار بیماری‌هایی را بین ماهی قرمز و ماهیان بومی آن منطقه ایجاد کند و تلفات به بار آورد.

وی با بیان اینکه شیلات ایران برای خریداری و نگهداری ماهی زینتی دستورالعمل خاصی را مکتوب کرده است تا این مشکلات حل شود، اظهار کرد: از مردم خواهش داریم که ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر که دارای مجوز هستند، خریداری کنند.

کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات تصریح کرد: از انتقال ماهی‌های قرمزی که دارای علائم بیماری هستند یعنی فلس آن‌ها ریخته، لکه‌هایی روی پوست دارند، برای تنفس به سطح آب می‌آیند، کم تحرکند، بیرون زدگی چشم و پوسیدگی باله دارند و انگل به صورت علنی بر روی پوست ماهی قابل دیدن است، خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بعد از خرید نیز باید نکاتی در نگهداری ماهی قرمز رعایت شود، گفت: برای تعویض آب ماهی، آب شیر را ۲۴ تا ۴۸ ساعت کنار بگذارند تا کلر از داخل آن خارج شود. کلر برای ماهی مسمومیت زا است. همچنین برای انتقال ماهی به ظرف دیگر حتما باید آب آن با آب ماهی هم دما باشد. بیش از ۴ درجه اختلاف دمایی باعث شوک به ماهی و تلفات آن می‌شود.

به گفته وی برای انتقال هم فقط خود ماهی انتقال داده شود و ماهی به ظروف دهان گشاد منتقل شود.

الهی اضافه کرد: برای هر ماهی یک تا سه لیتر آب نیاز است. ماهی کوچکتر آب کمتر و اگر بزرگتر باشد آب بیشتری نیاز دارد. برای ضدعفونی کردن ماهی می‌توان از یک قاشق نمک در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه استفاده کرد. این مقدار نمک در این مدت زمان مشکلی برای ماهی ایجاد نخواهد کرد. ولی اگر غلظت نمک زیاد باشد تلفات ماهی را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: بعضی از ماهی‌ها نیاز به ضدعفونی دارند که داروی آن‌ها در مراکز فروش ماهیان زینتی وجود دارد و می‌توان از آن مراکز بسته به نوع بیماری دارو تهیه کرد.

این کارشناس شیلات با بیان اینکه توصیه می‌شود از غذای مخصوص ماهی استفاده شود، گفت: اگر قصد تعویض آب ماهی را دارند در حین این کار از دستکاری ماهی شدیدا اجتناب و از دستکش استفاده شود. بچه‌ها نیز از دستکاری آب حاوی ماهی و خود ماهی دوری کنند.

وی خاطر نشان کرد: بهتر است مردم ماهی‌ها را در حوضچه‌ها و استخر‌های داخل پارک‌ها رها کنند و از رهاسازی در منابع آبی طبیعی به شدت خودداری شود. اگر هم قصد نگهداری آن وجود دارد در ظروف بزرگتر یا در آکواریوم نگهداری شود.

به گفته این کارشناس ماهیان زینتی، ویروس‌های ماهی که اخیرا مطرح می‌شود در ماهی وجود دارد. ولی قابل انتقال به انسان نیست. یعنی مشترک بین انسان و ماهی نیست.

وی خاطر نشان کرد که امکان نگهداری ماهی در ظروفی که گیاه رشد می‌کند هم وجود دارد.

خرید و فروش مار و لاکپشت بدون مجوز است

الهی در پاسخ به این سوال که برخی اقدام به فروش لاکپشت و مار و سایر آبزیان می‌کنند و آیا نظارتی بر بازار فروش آن‌ها وجود ندارد؟ گفت:برخی افراد علاقمند به نگهداری از موجودات خاصی هستند. فروش مار و لاکپشت هم بدون مجوز است. حتی برخی گونه‌ها به صورت قاچاق وارد می‌شوند.

وی در پایان گفت:از مردم خواهش می‌کنیم از گونه‌هایی که به شکل بهداشتی نگهداری می‌شود خریداری کنند. برخی از مار‌های آبی هم نیمه سمی و خطرناکند و بهتر است مردم به سمت نگهداری از گونه‌های کم خطر و مناسب بروند.


برچسب ها: عید ماهی قرمز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *