رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلاش می‌کنیم زمینه خروج دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین را فراهم کنیم/ پیش‌نویس توافق آماده شده است

11:06 - 09 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۶۳۷
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم ایرانیان را به کشور بازگردانیم گفت: وضعیت جنگی در اوکراین دسترسی به ایرانیان را سخت کرده، اما دریافتی ما این است که برخی از دانشجویان از خارکیف خارج شده‌اند و به سمت اسلواکی حرکت کرده‌اند.

- سعید خطیب زاده امروز در یک نشست خبری ضمن تبریک به مناسبت عید مبعث، در مورد آخرین اقدامات وزارت خارجه در اوکراین اظهار داشت: نگرانی‌های دانشجویان و ایرانیان مقیم کاملاً قابل درک است.

وی ادامه داد: در وزارت امور خارجه طی هفته‌های گذشته تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌ایم و سه اطلاعیه‌هایی که صادر شد برای این بود که ایرانیان مقیم اگر کار مهمی ندارند از این کشور خارج شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تمامی وزارت خارجه از بالاترین تا پایین‌ترین سطوح در حال پی گیری وضعی دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین است تا زمینه برای خروج آن‌ها از اوکراین فراهم شود.

وی افزود: دریافتی ما این است که برخی از دانشجویان ما از خارکیف خارج شده‌اند و به سمت اسلواکی حرکت کرده‌اند.

خطیب زاده با اشاره به آخرین روند مذاکرات وین، افزود: طی چند روز گذشته در مورد مذاکرات وین چند جلسه در شورای عالی امنیت ملی و نزد رئیس‌جمهور برگزار شده است در همین چارچوب برخی از تماس‌ها از سوی دکتر باقری با آقای مورا و آقای دکتر امیرعبداللهیان با آقای بورل برگزار شد و در مورد روند مذاکرات گفت‌وگو و رایزنی شد.

خطیب زاده افزود: به رغم همه تلاش‌هایی که در اوکراین و کشورهای همجوار انجام دادیم، اگر ۱۰ ایرانی هم مشکل داشته باشند ناراحت کننده است و باید تلاش کنیم این موارد حل شود.

وی ادامه داد: در وهله اول افراد را وارد مکان‌های امن کردیم برای مثال نزدیک ۴۰ نفر در خارکیف حضور داشتند که تلاش کردیم این اقدام صورت بگیرد و طی چند روز گذشته وزارت خارجه و سفارت خانه‌های ما خواب نداشتند. در حال حاضر دریافتی ما این است که اتباع ما از خارکف خارج شده و به سمت مرز حرکت کرده‌اند. صف طولانی برای ورود به لهستان وجود دارد و بسیاری از انتقادات دانشجویان همین موضوع است.

ون‌هایی را در مرزها با پرچم ایران مستقر کرده‌ایم، تعدادی از هموطنانمان در ورشو، بوداپست و بخارست مستقر شده‌اند



سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما ون‌هایی را در مرزها با پرچم ایران مستقر کرده‌ایم گفت: تعدادی از هموطنانمان در ورشو، بوداپست و بخارست مستقر شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر مذاکره کننده ارشد ایران به کشور و جلسه برگزار شده در شورای عالی امنیت ملی گفت: سفر دکتر باقری به تهران همانند بسیاری از سفرها برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده و شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را به عهده دارد. در این سفر پیش‌نویس توافق مورد بررسی قرار گرفت و البته برخی موضوعات باقی مانده که نیاز له دریافت دستورالعمل‌هایی بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در چند مورد مهم اختلافات باقی مانده که ما سعی کردیم مواضع تهران تبیین شود، اظهار داشت: در نقطه‌ای هستیم که ابهامی در خصوص خطوط قرمز ایران وجود ندارد. امیدواریم این موضوعات باقی مانده شامل ادعاهای آژانس در خصوص سایت‌های ایران مرتفع شود.

وی افزود: پیش‌نویس به صورت مشترک آماده شده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده مواردی است که باید مرتفع شود. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌ها، تضامین و برخی ادعاهای سیاسی در حوزه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران باید در یک بستر مناسب آماده شود.

خطیب زاده با بیان اینکه در وین نیستیم که توافق جدید کنیم، تأکید کرد: توافق در ۲۰۱۵ انجام شده است. در وین حضور داریم که مطمئن شویم اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد که یک روزه نخواهد بود، مسیر بر راستی آزمایی آمریکاست.

وی در مورد تماس امیرعبداللهیان با همتای روسی خود در مورد اوکراین، اینکه آیا روس‌ها تضمینی برای خروج اتباع ما از اوکراین داده‌اند یا خیر، گفت: یکی از موضوعات اصلی که وزیر امورخارجه با همتایان خارجی خود صحبت کردند در مورد وضعیت اتباع ایرانی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: متأسفانه تا آغاز جنگ تعداد بسیار کمی از ایرانیان اوکراین را ترک کرده بودند.

وی گفت: تلاش ما این است که بتوانیم ایرانیان را به کشور بازگردانیم لذا در ورشو هم یک پرواز اختصاصی قرار داده‌ایم البته خود ایرانیان هم باید ثبت‌نام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به بیانیه شورای اروپا در خصوص حل و فصل اختلافات ایران و امارات در رابطه با جزایر سه‌گانه گفت: این بیانیه‌ای که اشاره کردید دخالت آشکار در امور داخلی ایران و تعرض به تمامیت ارضی ایران است.

وی تأکید کرد: این بیانیه بی‌مبنا باید تصحیح شود و ما اعتراض خودمان را در این رابطه اعلام کرده‌ایم. جزایر سه‌گانه عضو لاینفک جمهوری اسلامی ایران است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که برخی نمایندگان مجلس نسبت به پیش‌نویس توافق وین اعتراض کرده‌اند، آیا تعاملی در این رابطه با مجلس وجود دارد، گفت: صدای ملت و نمایندگان ملت از همه طیف‌ها را شنیده‌ایم و نکاتشان را یادداشت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان بارها در صحن و کمیسیون امنیت ملی گفت‌وگو کرده و تعامل بسیار خوبی در این سطح وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اجازه بدهید عرض کنم راهبری مذاکرات به عهده شورای عالی امنیت ملی است. ما دغدغه نمایندگان را می‌دانیم اما در وین نیستیم که توافق جدید را گفت‌وگو کنیم؛ در وین هستیم که اطمینان حاصل کنیم آمریکا این بار به تعهدات خود پایبند می‌ماند.

 

چیزی جدای از برجام را در وین مذاکره نکرده‌ایم و از منافع ملت ایران عقب نخواهیم نشست

وی گفت: من تعهد می‌دهم ما چیزی جدای از برجام را در وین مذاکره نکرده‌ایم و از منافع ملت ایران عقب نخواهیم نشست.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سؤال که موضع ایران در خصوص مذاکرات روسیه و اوکراین چیست، گفت: هنوز گزارش جدیدی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم اما اصل خبر امیدوارکننده است.

وی با بیان اینکه ما خواهان مذاکرات برای توقف درگیری‌ها هستیم، گفت: گفت‌وگوهای سیاسی راه حل پایدار برای مشکلی است که دهه‌ها در این منطقه وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر ضرورت حضور ریاض در مذاکرات وین گفت: اعضای برجام در متن برجام نوشته‌شده و توصیه می‌کنم زمان بگذارند و این چند خط را مطالعه کنند.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در زمان توافق در وین، وزیر امور خارجه این توافق را امضا خواهد کرد، گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سفر وزیر امور خارجه به وین وجود ندارد.

وی افزود: آنچه در وین اتفاق می‌افتد تصمیم کمیسیون مشترک و کمیسیون مشترک هم شامل ایران و ۱+۴ است. نتیجه این تصمیم نیز این است که آمریکا بخواهد به برجام برگردد و این تصمیم به این موضوع بستگی دارد که راستی آزمایی صورت بگیرد و به این سرعت و سادگی نیست، هر زمان این مراحل طی شود، آن زمان تصمیم می‌گیریم که چه کسی این تصمیم را امضا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین روند پرداخت بدهی‌های انگلیس به ایران گفت: تحول در پرونده قطعی بدهی انگلیس به تهران، باید در لندن انجام شود و لندن باید بدهی خودش را به ملت ایران بپردازد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد توئیت مذاکره‌کننده فرانسه در وین مبنی بر بازی کردن تهران با آتش، گفت: من این توئیت را ندیده‌ام و فکر می‌کنم این مقام فرانسوی متوجه مفهوم آتش نبوده و نثر شعرگونه بیان کرده است.

وی گفت: اگر فرانسه از روز اول سازنده‌تر عمل کرده و روند مذاکرات را با سکته مواجه نمی‌کرد، ماه‌ها قبل در نقطه‌ای قرار داشتیم که به متن مشترک برای توافق برسیم.

توقف درگیری‌ها باید به‌طور جدی در دستور کار قرار بگیرد. برای مسئله اوکراین راه‌حل سیاسی وجود دارد

خطیب‌زاده در خصوص موضع ایران در مورد برگزاری مذاکراتی بین روسیه و اوکراین بیان داشت: گفت‌وگو بین روسیه و اوکراین مورد نظر و توصیه ما بوده است و برای توقف درگیری‌ها باید به‌طور جدی در دستور کار قرار بگیرد. برای مسئله اوکراین راه‌حل سیاسی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تأثیرگذاری جنگ اوکراین بر روند مذاکرات وین اظهار کرد: ربطی بین مذاکرات وین و جنگ اوکراین و روسیه وجود ندارد؛ آنچه در وین انجام می‌شود بر اساس برجام شکل گرفته و بر اساس منافع همه طرف‌ها در برجام آن را به میان آورده است. تلاش می‌شود که از این گفت‌وگوها نتیجه‌ای حاصل شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه با گفت‌وگوهای تهران و سئول در کره جنوبی گفت: این مذاکرات براساس درخواست طرف کره‌ای در دیدار معاون وزیر خارجه کره با آقای باقری صورت گرفت. تا الان که با شما صحبت می‌کنم نتیجه‌ای حاصل نشده و طرف کره‌ای به صورت لاک‌پشتی تلاش می‌کند کار را جلو ببرد.

وی افزود: زمانی که طرف کره‌ای به تعهداتش عمل کند می‌توانیم درباره مسائل دیگر صحبت کنیم لذا تا آن موقع موضوعی که با کره داریم بدهی قطعی آن کشور به ایران است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر سخنگوی سازمان انرژی اتمی به وین و مباحث باقیمانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نکات فنی آژانس شنیده شده است. برداشت ما این بود اگر نگاه فنی به سؤالات آژانس باشد تمامی این‌ها قابل بسته شدن بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: متأسفانه برداشت‌هایی وجود دارد که برخی در مذاکرات فنی آژانس دخالت می‌کنند. ایران همواره روابط فنی بسیار خوبی را با حفظ بی‌طرفی آژانس دارد و این پرونده در خصوص برخی سؤالات ادعایی باید خیلی پیش‌تر بسته می‌شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که با توجه به امکان تحریم روسیه از سوی غرب، حجم مبادلات تجاری ۲ کشور افزایش خواهد یافت، گفت: روابط ایران با روسیه چند لایه چند بعدی و طبیعی و براساس و برخاسته از همسایگی و حسن همسایگی و نیازهای ۲ طرف و اراده سیاسی دو پایتخت برای ارتقای روابط به روابط ممتاز است. در اوج تحریم‌های فلج‌کننده تلاش کردیم روابط خود را مقاوم و علیرغم فشارهای ثالث ادامه دهیم. 
 
خطیب زاده در مورد بسته شدن مرزهای زمینی ایران و عراق، گفت: روابط ایران و عراق در سطوح مختلف با نزدیکی جدی پیش می‌رود. امروز شاهد سفر یکی از مقامات امنیتی و سیاسی بلندپایه عراق و همتای آقای شمخانی هستیم. حتماً مباحث مختلف مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: روابطی که بین ایران و عراق تعریف می‌شود از جنس متفاوتی است و بعضی موارد مرزی، گمرکی و پروتکل‌های کرونایی و یا برخی نکاتی که باید حل وفصل شود مانع برخی اقدامات می‌شود.
 
خطیب زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما موضوعاتمان را هم از طریق بغداد و هم از طریق سفارت عراق در تهران مطرح کردیم و روابط هم در سطوح مختلف به صورت قابل توجهی پیگیری می‌شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *