رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری استان قم:کارآموزان قضایی باید از استقلال و اقتدار در تصمیم برخوردار باشند

9:37 - 06 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۸۴۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان قم گفت: قضات تا زمانی که حتی یک ابهام جزعی هم در پرونده وجود دارد دست به قلم نشوند و تصمیم گیری نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری در آئین افتتاحیه دوره‌های کارآموزی قضایی ۱۱۵ و ۱۱۶ و تحلیف دوره کارآموزی ۱۰۵ استان قم بیان کرد: خدمت در هر جای این مملکت، خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کل دادگستری استان قم خطاب به کارآموزان قضایی توصیه کرد: این دوره یک فرصت طلایی برای شماست آن را مغتنم شمرده و قدر آن را بدانید. مقدماتی که در این دوره سپری می‌کنید کار را در دوران قضاوت برای شما آسان می‌کند. در تمام موضوعات دوره شرکت کنید و آنرا جدی بگیرید که بسیار مهم است.

رئیس کل دادگستری استان قم خطاب به کارآموزان قضایی گفت: تا زمانی که حتی یک ابهام جزعی هم در پرونده وجود دارد دست به قلم نشده و تصمیم گیری نکنید.

وی ادامه داد: در طول مسیر دو خطر در پیش روی شما است که اگر جدی نگیرید با مشکل مواجه می‌شوید یکی اینکه باید خودتان را تجهیز کنید و منظور از تجهیز این است که دوره‌ای را که برای شما  گذاشته اند را جدی بگیرید. دوم اینکه باید همت کنید و دانش خودتان در رابطه با پرونده‌ای که رسیدگی می‌کنید به روز کنید و تا زمانی که حتی یک ابهام جزعی هم در پرونده وجود دارد دست به قلم نشده و تصمیم گیری نکنید.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص نظریات کارشناسی بیان کرد: تمام نظریات کارشناسی مقدمه‌ای برای علم قاضی است تا بتواند به یک نتیجه‌ای برسد، ولی در نهایت مسئولیت با خود قاضی است؛ و آن هم بستگی به دانش و همت او دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری در ادامه گفت: بخش مهمتر کار کارآموزان قضایی این است که برای تصدی منصب قضا که بدون شک از شئونات انبیا عظام الهی و ائمه معصومین (ع) و خطیرترین و حساس‌ترین شان از شئونات حکومت اسلامی است، خود را آماده کنند و ویژگی‌های شخصیتی خود را که برای منصب قضا لازم است، تقویت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به این مطلب که کارآموزان قضایی باید از استقلال، اقتدار و سرعت در تصمیم برخوردار باشند، ادامه داد: کارآموزان قضایی باید قاطعیت و جسارت را در خود پرورش دهند تا بتوانند بر مبنای عدالت محوری مسائل را درک کرده و حکم قانونی متناسب را صادر کنند.

وی در پایان استقلال از فشار‌های درونی و بیرونی را از دیگر ویژگی‌های قضات برشمرد و اظهار کرد: قاضی باید آنقدر قوی و مقتدر باشد که بتواند مستقل و مقتدر بوده و با جرات و جسارت تصمیم گیری کند و در رابطه با رسیدگی به پرونده هیچ توصیه‌ای را حتی از نزدیکترین افراد زندگی خود نباید بپذیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *