رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شرایط بررسی دو شوری لایحه بودجه از سوی شورای نگهبان تائید شد

10:48 - 18 دی 1400
کد خبر: ۷۸۷۵۱۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تائید طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: این لایحه در خصوص بررسی دو شوری لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی بود که در شورای نگهبان بررسی شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و از همین اکنون قابل اجراست.

- هادی طحان‌نظیف امروز در نشست خبری نیمه حضوری با اصحاب رسانه با اشاره به آخرین مصوبات شورای نگهبان گفت: ۱۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان در مدت سپری شده، مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: اولین مصوبه‌ای که در جلسه شورای نگهبان بررسی و مورد تایید قرار گرفت طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است. این لایحه در خصوص بررسی دو شوری لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی بود که این لایحه در شورای نگهبان بررسی شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و از همین اکنون قابل اجراست و امسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ انشالله به صورت دو شوری در مجلس بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین لایحه موافقتنامه بین ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتقاء بین‌المللی راه‌آهن بود که این مصوبه هم در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی شد و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

ابهام در زمینه مواد اضافه شده به لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس
طحان نظیف در ادامه این جلسه با توجه به درخواست برخی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برای اعلام دلایل رد صلاحیتشان و اصلاح قوانین انتخاباتی در این بخش گفت: ما از اصلاح قانون انتخابات استقبال کرده ایم. بنده فکر می‌کنم که در همین یک ماه گذشته شاید سه الی چهار نفر از اعضای شورای نگهبان در صحبت‌هایی که داشتند به این نکته اذعان داشتند لذا ما همیشه نسبت به اصلاح قانون انتخابات تاکید داشته ایم که اشکالاتی داریم و معتقدیم که باید این اتفاق رخ دهد و قوانین اصلاح شود طبیعتا اگر قانون تغییر کند ما پایبند قانون خواهیم بود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت بررسی مصوبه رتبه‌بندی معلمان در شورای نکهبان، گفت: طرح رتبه بندی معلمان به شورای نگهبان ارسال شده و ما در حال رسیدگی به مصوبه هستیم.

وی تاکید کرد: ما نسبت به بخش‌هایی که نسبت به این لایحه در مجلس اضافه شده، یک سری سوالات و ابهاماتی داریم و در حال بررسی آن‌ها هستیم و طبیعتاً بعد از اینکه بررسی‌ها در شورای نگهبان به اتمام برسد نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد. البته زمان زیادی هم در این زمینه باقی نمانده است و پس از بررسی ا نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

طحان نظیف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره وجود ۴۷۰ پروژه فاقد مجوز در بودجه سال ۱۴۰۱ و تشخیص مغایرت‌های این مسئله با قوانین محیط زیست در شورای نگهبان بیان داشت: همانطور که قبلاً عرض کردیم شورای نگهبان نسبت به بحث محیط زیست حساسیت دارد، با این حال لایحه بودجه از طرف دولت ارائه می‌شود و قاعدتاً این به معنای این است که تمام مباحث کارشناسی سازمان محیط زیست در جلسات دولت شنیده شده و در نهایت دولت این لایحه را تصویب کرده است با این حال اگر مصوبات و هر مصوبه دیگری موجب آلودگی محیط زیست و تخریب محیط زیست شود طبیعتا با ایراد شورای نگهبان مواجه خواهد شد. البته خیلی اوقات اشکال به قانون بازنمی‌گردد و اشکال به شیوه اجرای قانون است چرا که معمولاً شیوه اجرا در قانون ذکر نمی‌شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نقد‌های صورت گرفته به هیئت عالی نظارت مجمع و طرح ادعای شورای نگهبان دوم به آن گفت: هیئت عالی نظارت یک ساختار قانونی در کشور است و مورد جدیدی هم نیست و از ابتدا و شاید ۲۰ سال قبل نسبت به حسن اجرای سیاست از مقام معظم رهبری سوال شد و ایشان موضوع را به مجمع تفویض کردند. البته مقررات نظارت در حال اصلاح است و اگر این اصلاح صورت بگیرد، شاید بخش قابل توجهی از انتقادات مرتفع شود.

وی بیان داشت: اعضای هیئت عالی نظارت می‌توانند در کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کنند و نظراتشان را مطرح کنند؛ حالا ما نمی‌دانیم این دعوت صورت نمی‌گیرد یا اعضا حاضر نمی‌شوند. ما هر آنچه را دریافت کنیم موظف به اعلام مغایرت یا عدم مغایرت هستیم و موارد را به مجلس اعلام می‌کنیم. شورای نگهبان نمی‌تواند نسبت به این موضوع ورودی داشته باشد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه شورای نگهبان در سال ۱۴۰۱ گفت: بودجه شورای نگهبان کاملا شفاف است و همه نظارت‌ها و مصارف تحت نظارت دبیر و فق‌های شورای نگهبان انجام می‌شود. نهاد‌های مربوطه هم نظارت دارند و در همه این سال‌ها هیچ تخلفی در خصوص مسائل مالی شورای نگهبان صورت نگرفته است و گفته شده دریافتی کارمندان شورای نگهبان از همه نهاد‌ها کمتر است.

وی با اشاره بودجه این نهاد در سال ۱۴۰۱ بیان داشت: بودجه شورای نگهبان در سال جاری نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش داشته است چراکه ما در سال پیش رو انتخابات نداریم. برخی هم البته جنبه انصاف را رعایت نمی‌کنند و بودجه شورای نگهبان را با ۱۴ سال قبل مقایسه می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آیت‌الله جنتی از دبیری شورای نگهبان استعفا خواهند داد چراکه زمزمه جایگزینی آیت الله اعرافی در این جایگاع مطرح شده است، گفت: تغییری در شورای نگهبان مطرح نیست و این اخبار تکذیب می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری درباره تعامل شورای نگهبان با مجلس و دولت در زمینه تحقق سیاست‌های کلی انتخابات گفت:شورای نگهبان مکرر نسبت به این موضوع ابراز علاقه مندی کرده است تا انتخابات دو سال آینده مجلس با قوانین بهتر و اصلاح شده صورت بگیرد. ظرفیت کارشناسی شورای نگهبان در خدمت این نهاد‌ها است تا این قوانین اصلاح شوند.

وی ادامه داد: کمیسیون شورا‌های مجلس مشغول بررسی طرح‌ها و لوایح در این خصوص است. اگر از ما درخواست شود چه در مجلس و چه در دولت از این موضوع استقبال می‌کنیم تا تجربه و کار کارشناسی را در اختیار نمایندگان بگذاریم.
 
طحان نظیف در ادامه درباره مقدمات اجرای انتخابات الکترونیک تاکید کرد: انتخابات الکترونیکی ۲۵ مرحله دارد که بیش از ۲۰ مرحله آن الکترونیکی انجام می‌شود، ما نسبت به انجام مابقی مراحل هم مشکلی نداریم، فقط تاکید بر این است که امنیت تک تک آرا مردم تضمین و مباحث فنی انتخابات درنظر گرفته شود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با ثبت حقوق و دستمزد کارکنان شورای نگهبان در سامانه حقوق و دستمزد بیان داشت: در بحث ثبت حقوق کارمندان، همزمان با بقیه دستگاه‌ها ما هم در شورای نگهبان شروع کردیم، اما دلیل تاخیر در اجرای این مصوبه از سوی مجری بود که در دولت جدید شروع شد، این مصوبه را ما تایید کردیم و مشکلی با آن نداریم.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهارات نادرست یکی از اعضای حزب موتلفه نسبت به شورای نگهبان درباره تایید نامزد این حزب در انتخابات، گفت: ما همواره گفته‌ایم که در‌های شورای نگهبان نسبت به احزاب شناسنامه‌دار و اشخاص سیاسی باز است. ما یکی از ارکان مردم‌سالاری را احزاب می‌دانیم و این گفتگو همواره وجود داشته است و ما مطالب و دغدغه‌های آن‌ها را می‌شنویم و معنای این موضوع نگاه سهمیه‌ای به احزاب نیست. نظام انتخاباتی ما این موضوع را تائید نمی‌کند و نظام ما شخص‌محور است.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان و نقطه نظرات درباره قانون‌گذاری به منظور تغییر آئین‌نامه شورای نگهبان برای شفاف شدن آرا این نهاد، از سوی مجلس، گفت: ما در شورای نگهبان با هر چیزی که منع شرعی و قانونی نداشته باشد و برای اطلاع‌رسانی عمومی و شفافیت در نهاد‌ها و تصمیمات آن‌ها مفید باشد، موافق هستیم و مشکلی نداریم، اما اینکه دقیقاً چه متنی به تصویب مجلس برسد و چه نهاد‌هایی را شامل شود، باید منتظر ماند تا متن نهایی تهیه شود.

طحان نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان درباره شفافیت در حوزه مصوبات همیشه پیشتاز بوده است، گفت: این مسئله بدون اینکه الزام قانونی در این موضوع وجود داشته باشد، مدنظر بوده است و نمونه آن سامانه نظرات شورای نگهبان است که سال‌هاست مردم و نخبگان از آن استفاده می‌کنند و تمام سوابق اعم از نظرات شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تاکنون، محتوای طرح‌ها و لوایح و مشروح مذاکرات در آن موجود است.
 
وی در پاسخ به سوالی راجع به مهم‌ترین الزامات شورای نگهبان برای بررسی بودجه ۱۴۰۱ گفت: الزامات کلی ما راجع به همه مصوبات روشن است که شرع و قانون است. بودجه باید تفصیلی باشد یعنی ریز هزینه‌ها در بودجه ذکر شده باشد هم‌چنین باید جامعیت و تعادل بین هزینه‌ها و درآمد‌ها وجود داشته باشد هم‌چنین موارد غیر بودجه‌ای نباید در بودجه ذکر شود و این‌ها اصولی است که مکرراً با ایراد شورای نگهبان روبرو شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به رفع ایراد طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار گفت: این‌که راهکار چه چیزی است با مجلس است البته ما در مجلس حضور پیدا می‌کنیم و آن را تبیین می‌کنیم. ایراد شورای نگهبان روشن است. باید ساماندهی در خصوص قضات صورت گیرد، اما نحوه ساماندهی برعهده مجلس است.


انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *