صدور حکم قطعی در ۳ پرونده مفاسد اقتصادی/ احکام مربوط به پرونده‌های اخلال در نظام پولی و ارزی، پتروشیمی و بانک سرمایه اعلام شد

10:59 - 14 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۶۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران رسانه‌های مختلف امروز، سه شنبه برگزار شد.

- «ذبیح‌الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه، امروز (سه شنبه ۱۴ دی ماه) در جریان نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به آدرس https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده پخش شد.


در ادامه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌های وی به خبرنگاران به صورت اجمالی از نظر می‌گذرد.

 

علت فوت «عادل کیانپور» در زندان
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۱:۴۵

سخنگوی دستگاه قضا پیرامون فوت «عادل کیانپور» در زندان به علت عدم رسیدگی پزشکی و اعتصاب غذا بیان کرد: این شخص دارای محکومیت به حبس بود و در اجرای حکم قطعی در حال تحمل مجازات بود. برخی رسانه ها نوشته بودند اتهام سیاسی، اصلا جرمی که وی به ارتکاب آن محکوم شده بودند جرم سیاسی نبود و هیچ کشوری این جرم را سیاسی تلقی نمی کند. حسب گزارش از دادگستری اهواز، این شخص در حال اعتصاب غذا نبود. از زندان به بیمارستان اعزام می شود و در بیمارستان فوت می‌کند. منتظر هستیم پزشکی قانونی علت فوت او را اعلام کند.

در پرونده گروه شاملویی و بانک سرمایه 7 نفر محکوم شدند
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۱:۴۰

خداییان در ادامه توضیحات خود پیرامون آخرین اخبار از پرونده‌های تشکیل دادگاه‌های مفاسد اقتصادی و پرونده بانک سرمایه گفت: در پرونده گروه شاملویی و بانک سرمایه 7 نفر محکومیت پیدا کردند. حسن شاملویی به 18 سال حبس، جزای نقدی و رد مال، سید مهدی موسوی نژاد به 15 سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شدند. فرهاد تقوی، مرتضی کشاورز، سید اصغر رضایی مقدم، امین سراج، علی زبردست هرکدام به 5 تا 7 سال حبس و جزای نقدی محکوم شدند.

توضیحات خداییان در ارتباط با دپو و احتکار خودرو و راهکارهایی که قوه قضاییه دارد
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۱:۳۸

خداییان در ارتباط با دپو و احتکار خودرو و راهکارهایی که قوه قضاییه برای مقابله با این موضوع دارد و اینکه تفهیم اتهام خودروسازان اتفاق افتاده است گفت: اینگونه نیست که اگر مدیری با روحیه جهادی وارد عمل شود و اقدام کند نتواند قطعاتی که باید را به کشور وارد کند. برخی شرکت‌های خصوصی این کار را می‌کنند و با مشکلی مواجه نیستند. این دو خودروساز هم جدی وارد عمل شوند. وزارت صمت جدی تر به این موضوع پرداخته و مورد بازخواست قرار دهد. سازمان بازرسی کل کشور هنگامی که به موضوعی ورود پیدا می کند و تشخیص می دهد که این عمل جرم است ابتدا توضیحات لازم را اخذ می کند چنانچه دلیل کافی وجود داشته باشد بازرسان قضایی ما می‌توانند تفهیم اتهام کنند و در صورت ضرورت قرار تامین صادر کنند.

جزییاتی دیگر از پرونده‌ تشکیل دادگاه‌های مفاسد اقتصادی
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۱:۳۵

همچنین سخنگوی قوه قضاییه پیرامون جزییاتی دیگر از پرونده‌های تشکیل دادگاه‌های مفاسد اقتصادی گفت: در پرونده دیگری علی شفیع زاده شوشتری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و ارزی کشور و ایجاد و تشکیل شبکه های مجرمانه کلاهبرداری به 20 سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شد. محکومیت محمدرضا شفیع زاده شوشتری به 15 سال حبس و رد مال و جزای نقدی است.

آخرین اخبار از پرونده‌های تشکیل دادگاه های مفاسد اقتصادی
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۱:۳۲

سخنگوی دستگاه قضا گفت: 3 پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شده اند. در پرونده پتروشیمی 4 نفر محکومیت پیدا کردند؛ مرتضی یافتیان به تحمل 12 سال حبس، رد مال و جزای نقدی و انفصال از خدمت، مصطفی یافتیان به 5 سال حبس، داود ناصری به دو فقره حبس سه و پنج سال و داود شیرازی به 5 سال حبس محکوم شدند.

آخرین وضعیت تفهیم اتهام به مدیران خودروساز و اخذ دفاعیات از آنها
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۱:۲۴

 

خداییان در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: توقف گاه‌هایی داریم که هزاران خودرو در آنها پارک شده اند. توافق شده بود که تا پایان آبان ماه سال جاری خودروهایی که ادعا می‌شود دارای نقص هستند کاهش پیدا کند؛ متاسفانه نه تنها این خودروها کاهش پیدا نکرد به تعداد آنها افزوده شد. مدعی هستیم این همه خودرویی که در توقف گاه‌ها وجود دارد موجب التهاب در بازار می شود و حبس سرمایه را در آنجا داریم.  وزیر صمت در این ارتباط جدی تر وارد عمل شوند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *