نقش سردار سلیمانی در کمک به سیل‌زدگان خوزستان

11:10 - 13 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۴۲۷
فرمانده قرارگاه کربلا در توصیف حضور حاج قاسم در مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: آن مرد آمد، برای خدمت. زمانی که سیل بی‌رحمانه می‌تاخت و شهر‌های استان خوزستان یکی پس از دیگری در میان هجوم سیلی ویرانگر به زیر آب می‌رفتند.

_ روزنامه همشهری نوشت: یکی از نقطه‌های عطف رابطه سردار شهید قاسم سلیمانی و مردم خوزستان بی‌شک حادثه سیل فروردین‌ماه ۱۳۹۸ بود. سیل که آمد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود، از مشتاقان مدافع حرم خواست به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند: «مشتاقان دفاع از حرم به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند. جوانانی که سن‌شان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند که به عنوان مدافع حرم در جبهه حضور پیدا کنند، به نظر من باید بیایند خوزستان؛ چرا که حادثه اخیر یک دفاع از حرم است. هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست.»

این روزنامه در دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به بازخوانی این بخش از زندگی این فرمانده در گفت‌وگو با سردار احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه مقدم جنوب (کربلا) پرداخته است.

«آن مرد آمد، برای خدمت. زمانی که سیل بی‌رحمانه می‌تاخت و شهر‌های استان خوزستان یکی پس از دیگری در میان هجوم سیلی ویرانگر به زیر آب می‌رفتند.» این سطور توصیف سردار احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه کربلا است از حضور سردار شهید قاسم سلیمانی در سیل خوزستان. سرداری شهید که کارنامه او نمونه و الگوی بارزی است از میهن‌دوستی و دفاع از ارزش‌های ملی. فعالیت مبارزاتی علیه نظام پهلوی، حضور هشت‌ساله در جنگ تحمیلی و دفاع از مستضعفان منطقه در چند سال اخیر برداشتی ملموس و برجسته از کارنامه بارز سپهبد شهید قاسم سلیمانی است؛ برداشتی که تنها روایتگر بخشی از زندگی این فرمانده شهید است. سردار خادم سیدالشهدا روایتگر بخش دیگری از زندگی سپهبد شهید قاسم سلیمانی است.

مردمداری، بارزترین خصوصیت اخلاقی

او یکی از فرماندهان سپاه استان خوزستان است که از همراهان سردار شهید در سیل فروردین ماه سال ۹۸ خوزستان بوده؛ خادم سیدالشهدا در مورد این بخش از زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی می‌گوید: «روحیه خدمت‌رسانی، روحیه انقلابی و روحیه مردمداری از بارزترین خصوصیات اخلاقی این شهید بزرگوار بود. ایشان ازجمله افرادی بود‌ه‌ا‌ند که بلافاصله پس از سیل فروردین‌ماه در استان خوزستان حاضر شدند.»

فرمانده قرارگاه کربلا در شرح حضور شهید قاسم سلیمانی در سیل خوزستان می‌گوید: «دو بار سردار در رابطه با سیل به خوزستان آمد و هر دو بار توفیق حضور در کنارشان را داشتم. از نگاه من حضور سردار سلیمانی در سیل خوزستان یک حضور سازمانی نبود، یک حرکت داوطلبانه و جهادی بود. سردار پس از دریافت اطلاعات و ارزیابی اولیه از میزان خسارت، با یک گروه ۱۰ نفره وارد خوزستان شد.»

بازدید روستا به روستا

بنا به گفته این سردار، شهید سلیمانی در سیل خوزستان در دو مرحله، یک مرحله ارزیابی اولیه از سیل خوزستان و حضور در دشت آزادگان و مرحله دوم با پشتیبانی حشدالشعبی و برخی از نیرو‌های قدس، حاضر شد. حشدالشعبی یکی از چهل و چند تشکل تحت هدایت بسیج مردمی عراق است که در سیل سال ۹۸ با یکصد خودرو سبک و سنگین، صد دستگاه آمبولانس و تجهیزاتی همچون بیل مکانیکی، لودر و کمپرسی از مرز مهران وارد ایران و روانه نواحی سیل‌زده شدند. هدف از این حضور احداث سیل‌بندی عظیم و جلوگیری از خطر سیل برای اهالی بود. سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در مرحله نخست وارد روستا می‌شوند و با اهالی روستا فرد به فرد صحبت می‌کنند. درخواست بسیاری از اهالی تهیه پلاستیک برای ایجاد خاکریز و مانع برای سیلاب بود. تشکیل قرارگاه مردمی برای کمک و حمایت از سیل استان خوزستان در خانه امام جمعه وقت، آیت‌الله موسوی جزایری اولین گام پس از ورود سردار و هیات همراه بود. شهید سپهبد قاسم سلیمانی در پی وضعیت اضطراری شهر‌های سیل‌زده خوزستان ضمن حضور در مناطق سیل‌زده و بازدید روستا به روستا، دستور راه‌اندازی موکب‌های اربعین را داد.

وحدت برای خدمت

سردار خادم سیدالشهدا در این‌باره می‌گوید: «بلافاصله نیرو‌های بسیجی جهادگر ساماندهی شدند. موکب‌هایی ایجاد شدند و قرار شد آنچه مورد نیاز است به هر نحوی از عراق یا ایران وارد منطقه شود.» خادم سیدالشهدا با اشاره به وحدت و هماهنگی منسجم در سیل خوزستان در بین دستگاه‌های دولتی، لشکری و جهادی ادامه می‌دهد: «در مرحله بعدی که با بالگرد به دشت آزادگان رفتیم، سردار دستور می‌دهد بالگرد برگردد تا ارزیابی از وضع و روند فعالیت‌های انجام‌شده در شهر‌هایی که بازدید انجام شده، داشته باشد.»

سردار سلیمانی و هیات همراه از شهر‌های مختلف بازدید کردند؛ از اهواز تا شادگان. در شادگان وضع کمی به‌هم‌ریخته است. سردار خادم سیدالشهدا در این‌باره می‌گوید: «کاملا در محاصره آب قرار گرفته بود و راه چند روستا مسدود شده بود. برنامه‌ریزی انجام شد، آب باید از جاده آبادان-ماهشهر خارج می‌شد و به دریا می‌ریخت. با تعداد بسیاری از رزمندگان حشدالشعبی و برخی از امکانات مورد نیاز وارد شادگان شدند و مسیر آب را باز کردیم.» بازدید روستا به روستا، گفت‌وگوی فرد به فرد از جمله توصیفاتی است که سردار خادم سیدالشهدا در مورد حضور سردار سلیمانی در خوزستان به آن اشاره دارد.

دائما می‌گفت مبادا مردم را فراموش کنید

این فرمانده نظامی در توصیف آن روز‌ها می‌گوید: «مردم و گروه‌های جهادی سردار را که می‌دیدند با اشتیاق در حال خدمت، انرژی دو چندان می‌گرفتند. در شوش، شوستر و شادگان عربی با مردم حرف می‌زد، با آن‌ها می‌نشست، نماز می‌خواند، چای می‌خورد، مردم هم دلبسته همین خصوصیات سردار شدند، استقبال‌ها بی‌نظیر بود. یکی چفیه سردار را به یادگار گرفت، یکی انگشتر. یادم هست پیرمرد سیل‌زده با گلایه و درحالی‌که قاب عکسی از بنیانگذار انقلاب هم در دست داشت، به پیشواز سردار آمد. سردار پس از شنیدن خوش‌آمدگویی، دست او را می‌بوسد و خطاب به مرد سالخورده می‌گوید «من با شما هستم»؛ حقیقتا هم با مردم بود.»

پیگیری و تعهد به انجام وظیفه است؛ این دیگر ویژگی‌ای است که سردار خادم سیدالشهدا در توصیف خصوصیات و فضائل اخلاقی سردار قاسم سلیمانی از آن یاد می‌کند. فرمانده قرارگاه کربلا در مورد این خصوصیات اخلاقی سردار شهید سلیمانی می‌گوید: «دائما تأکید می‌کرد که مبادا مردم را فراموش کنید. برای رسیدگی به افراد آسیب‌دیده و نیازمند واقعا خستگی‌ناپذیر کار می‌کرد. بعد از نماز صبح، کار را شروع می‌کرد؛ بازدید‌های منطقه به منطقه. بلافاصله پس از استراحتی کوتاه منطقه دیگری را برای بازدید انتخاب می‌کرد.» فرمانده قرارگاه کربلا سردار سلیمانی را مصداق آیه «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» برمی‌شمرد و می‌گوید: «اگر احساس می‌کرد فردی نیاز به سرزدن دارد، سر می‌زد. مشکلات را حل و فصل می‌کرد. این بود که در دل مردم جای گرفته بود.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *