ابوترابی‌فرد: شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شخصیتی در تراز قرآن بود

12:43 - 03 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۰۴۰
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شخصیتی در تراز قرآن است، ایشان برای امنیت جهان اسلام، خلق امنیت کرد.
- حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد امروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: علی (ع) در حوزه حکمرانی با هویت دینی، نگاه حاکمان و حکمرانان را در تاریخ سیاسی جامعه بشری به ارکان چهارگانه کلیدی برای حکمرانی شایسته معطوف داشتند.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: نظام دفاعی، از مؤلفه‌های حکمرانی مقتدار است، بدون امنیت نمی‌توان راه را برای حرکت جامعه به‌سوی سعادت همراه کرد و باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.
 
وی فهم و رصد تهدیدات و تبدیل تهدید به فرصت و خلق امنیت را بستر دست‌یابی به دو گوهر ارزشمند تبدیل جامعه اسلامی به مدرسه و هموارسازی تعالی افراد، بسط عدالت و رفاه عمومی، برشمرد و تصریح کرد: مقدمه قانون اساسی با تحکیم بنیان‌های اقتصادی رفع نیاز‌های انسان در جریان رشد و تعالی آمده است، رفاه عمومی برای تعالی جامعه اسلامی است.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: سیاست‌های آمریکا و مزدوران آن و رژیم صهیونیستی به گسترش ناامنی در منطقه و جهان اسلام دامن می‌زند و نظام اسلامی امنیت منطقه را به شکل معنادار گسترش داده و راه را برای ملت اسلام هموارساخته است.
 
ابوترابی فرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را شخصیتی در تراز قرآن برشمرد و با تأکید بر اینکه برای امنیت جهان اسلام، خلق امنیت کرد، خاطرنشان کرد: نظام اسلامی طی دهه اخیر در راستای توسعه منابع اسلامی مانند کاهش فاصله توسعه علم تا تبدیل دانش به فناوری، خلق امنیت و اقتدار دفاعی و... قدم‌های بلندی برداشته است، تورم، نرخ بیکاری، شکاف طبقاتی هرگز در شرایط مناسب شایسته ملت ایران قرار ندارد و فقدان نظام مالی صحیحی، بودجه‌ریزی مبتنی بر مبانی درست از عامل مهم در شاخص‌های کلان اقتصادی است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: اگر منابع حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌گردید و در چارچوب قانون در مسیر تعریف‌شده هدایت می‌شد، امروز بدون تردید از یک اقتصاد بزرگ، نرخ تورم منفی، د موقعیتی بسیار مناسب در آسیا برخوردار بودیم، متأسفانه این مهم موردتوجه قرار نگرفته است.
 
ابوترابی فرد با اشاره به بودجه، ۱۴۰۱ بر نقش کلیدی این سند برای فراهم آوردن بستر حرکت جامعه به‌سوی قدرت تأکید کرد و افزود: رشد ۵۰ درصدی تورم در کنار رشد اقتصادی تقریباً منفی موقعیت جمهوری اسلامی را ازنظر شاخص‌های کلان در وضعیت نامناسبی قرار داده است.
 
اقتصاد ایران و بودجه کشور با درآمد‌های نفتی گره‌خورده است
خطیب موقت نماز جمعه تهران نظام بودجه‌ریزی یعنی سیاست مالی، نظام بانکی و سیاست‌های پولی و ارزی را از مهم‌ترین عوامل مؤثر در شرایط اقتصادی امروز برشمرد و اظهار داشت: امروز اقتصاد ایران و بودجه کشور با درآمد‌های نفتی گره‌خورده است.
 
وی ادامه داد: سرمایه مستقیم و غیرمستقیم بیشتر از منابع حاصل درآمد‌های نفتی تأمین می‌شود، پیوند و پیوست اقتصاد ملی به نفت و قرار گرفتن آن در دست دولت‌مردان، موجب شده بخش اصلی اقتصاد، بنگاه‌های بزرگ و سرمایه‌بر یا تحت مالکیت دولت قرارگیرند و یا دولت نقش مستقیم در مدیریت آن داشته باشد و این اقتصاد دولتی به‌شدت راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است و زمینه گسترش فساد را فراهم آورده است.
 
مدیریت درآمد‌های نفتی در بودجه سالانه کشور تعریف می‌شود
ابوترابی تأکید کرد: امروز مدیریت درآمد‌های نفتی در بودجه سالانه کشور تعریف می‌شود، حتی سیاست‌های مالی بر نظام بانکی سلطه یافته است و سیاست‌های بانک مرکزی در راستای سیاست‌های مالی تعریف می‌شود و هرروز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم.
 
نباید بانک مرکزی، صندوق تأمین نیاز‌های مالی دولت باشد
خطیب موقت جمعه تهران بابیان اینکه نباید بانک مرکزی، صندوق تأمین نیاز‌های مالی دولت باشد ورشد تورم را ناشی از این اتفاق دانست و به تورم به‌عنوان ویران‌کننده اقتصاد ملی اشاره کرد و تصریح کرد: تورم بی‌ثباتی در اقتصاد، کاهش ارزش پول ملی، انتقال ثروت از جیب طبقات متوسط و ضعیف به جیب صاحبان ثروت، رکود اقتصاد ملی است و رابطه تورم با رشد اقتصادی معکوس است و رشد مثبت تورم، رشد منفی اقتصاد را به همراه دارد و آمار‌ها در این رابطه قابل دفاع نیست.
 
ابوترابی رشد فقر و ناهنجاری‌های فرهنگی، افزایش شکاف طبقاتی را به معنای خداحافظی با عدالت اجتماعی برشمرد و با تأکید بر اینکه این حقیقت در اقتصاد کشور است، گفت: عموم کشور‌ها از این موضوع فاصله گرفته‌اند، ولی ما در این حوزه پیشگام هستیم و مهم‌ترین قدم برای مدیریت تورم و فراهم کردن زمینه رشد اقتصاد ملی نظام بودجه‌ریزی و اصلاح نظام بانکی است.
 
قدم های مثبت دولت در بودجه ۱۴۰۱ 
خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای که در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۱ به مدیران کشور و مسئولان اداره دستگاه اجرایی ارسال کردند بر به صفر رساندن کسری بودجه سال آینده و فراهم کردن رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ تأکید کردند و در این بودجه قدم‌هایی مثبت برداشته‌شده است.
 
وی با اشاره به برخی گام‌های مثبت دولت در بودجه ۱۴۰۱، تشکیل صندوق پیشرفت و توسعه در تمام استان‌ها با تخصیص حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ و برخی ردیف‌های متفرقه، اختصاص ۲۰ درصد از منابع حوزه توازن و هدایت درآمد‌های مالیاتی به سمت این صندوق را ازجمله این گام‌ها و تأثیرگذاری بر رشد اقتصاد کشور و تبدیل استاندار به مدیر اقتصادی برشمرد و گفت: امکان دارد در صورت عدم انضباط و نظارت درست و عدم هدایت به سمت بخش‌های اقتصاد، نقشی مخرب در اقتصاد ملی ایفا کند.
 
هدایت منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی، اقدام شجاعانه رئیس جمهور
ابوترابی فرد هدایت منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی را اقدامی شجاعانه دانست و با بیان اینکه تردید ندارم این مهم بدون اراده و عزم رئیس‌جمهور شکل نمی‌گرفت، موانع در پیش رو را فراوان برشمرد و افزود: می‌تواند آثار تورمی را به همراه داشته باشد و آثاری که زمینه حرکت اقتصاد ملی به سمت رشد و کاهش تورم است.
 
هدایت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از ارز ترجیحی به اقشارآسیب‌پذیر
خطیب موقت نماز جمعه تهران هدایت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از ارز ترجیحی برای پرداخت مستقیم به اقشار و گروه‌ها در معرض آسیب را از دیگر این اقدامات دانست و با اشاره به اینکه حذف ردیف‌ها و قرار گرفتن منابع در اختیار وزرا و رئیس دستگاه‌های اجرایی را تحول در بودجه ۱۴۰۱ دانست و اضافه کرد: اعطای اختیار برای جابجایی ۳۰ درصد این منابع به سمت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و عمرانی که از اولویت برخوردارند و یا در آستانه اتمام قرار دارند از این اقدامات به شمار می‌رود.
 
ابوترابی فرد با اشاره به اینکه ما در مسیر اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی قدمی برنداشتیم، این اقدامات می‌تواند راه را برای تحقق این امر هموار کند و با عنایت به تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری بر اهمیت و ضرورت تحول در نظام بودجه‌ریزی و اصلاح ساختار بودجه، کاهش هزینه‌های اداره کشور، قطع وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی و هدایت درآمد‌های حاصل از نفت به صندوق توسعه ملی تأکید کرد و افزود: نهاد‌های قانون‌گذاری در تحقق اهداف بلند نظام، سیاست‌های ابلاغی، کاهش هزینه‌های جاری، کوچک کردن حجم دولت همراهی کنند.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران اکثریت آرا را تعریف کننده خروجی در مجلس دانست و با بیان اینکه از وزیر می‌توان سؤال کرد در مقام وزارت چه کردی؟، تصریح کرد: حقیر در دوران حضورم در نهادقانون‌گذاری، تمام مذاکراتم موجود و سخنرانی‌هایم در دسترس است، یک قدم برای افزایش هزینه‌های جاری خدا شاهد است برنداشتم، جهت کاهش تورم به عنوان نائیب رئیس مجلس از همه ظرفیت خود استفاده کردم.
 
عدم تعریف هزینه‌ها، بستر افزایش بدهی‌های دولت
وی بیان کرد: اما در نهاد قانون‌گذاری رأی اکثریت نقشه راه را تعریف می‌کنند و نمایندگان مجلس هر قدمی برای افزایش هزینه‌های جاری، نخست ضرر به افرادی است که زندگی آن‌ها با حقوق و دستمزد گره خورده است، عدم تعریف هزینه‌ها را بستر افزایش بدهی‌های دولت و رشد تورم برشمرد.
 
باید عملکرد بودجه ۱۴۰۱ را با لایحه بودجه مقایسه کنیم
وی خطاب به رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر بخواهیم در مورد شاخص‌های بودجه و ارائه تصویر از بهبود آن‌ها صحبت کنیم، باید عملکرد بودجه ۱۴۰۱ را با لایحه بودجه مقایسه کنیم، اضافه کرد: ارقام لایحه که تورم ایجاد نمی‌کند، عملکرد اقتصاد تورم خلق می‌کند.
 
تلاش دولت در کاهش عدد عملکرد بودجه ۱۴۰۱
خطیب موقت نماز جمعه تهران فاصله عملکرد عددی بودجه دولت سیزدهم با گذشته را معنادار توصیف کرد و با تأکید بر اینکه اراده رئیس‌جمهور بر کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدهاست، تصریح کرد: این موضوع را جدی مطالبه کنند، مسئولان بدانند کوچک‌ترین قدم برای افزایش هزینه‌ها راه را برای مشکلات جدی هموار می‌کند، راه دشوار و سخت و انتظارات فراوان است.

۹ دی، جمهوری اسلامی را در موقعیت دیگری از قدرت قرار داد ابوترابی با اشاره به ۹ دی، بابیان اینکه این یوم‌الله را روزی توصیف کرد که جمهوری اسلامی را در موقعیت دیگری از قدرت قرارداد، اضافه کرد: درست در شرایطی که دشمن گمان می‌کرد نقشه‌ها و دسیسه‌هایش به نتیجه می‌رسد، آگاهی، بصیرت، عزم، اراده، موقعیت‌شناسی ملت ایران و به‌ویژه مردم فهیم تهران در راهپیمایی عظیم ۹ دی، بی‌نظیر و خودجوش و برآمده از عزم ملت ایران بود و تمام توطئه‌ها را فروریخت.

ظرفیت‌های امروز ایران، استثنائی است
خطیب موقت نماز جمعه تهران اراده، عزم و بصیرت ملت ایران، را مهم‌ترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی دانست و آن را بستر عبور از تنگنا‌ها برشمرد و با تأکید بر اینکه مردم و جوانان عزیز، به دلیل نامناسب بودن شاخص‌های کلان اقتصادی جامعه تجربه سختی را پیش رو دارد، ظرفیت نظام در حوزه‌های مختلف، اراده در دستگاه اجرایی کشور، سیاست‌های الهام‌بخش مقام معظم رهبری، مطالبه درست شما، ایفای نقش جامعه علمی و نخبگان سیاسی را عامل مهم پیروزی و عبور از این تنگنا‌ها دانست و افزود: ظرفیت امروز ایران استثنائی است.

ابوترابی با بیان اینکه اگر درست از این ظرفیت‌ها استفاده شود و با مردم درست سخن بگوییم و اثار مخرب افزایش هزینه‌های جاری را درست تبیین کنیم، می‌توانیم با همراهی مردم مسیر را در راه اصلاح شاخص‌ها هدایت کنیم، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی تأکید دارند و پای می‌فشارند در کاهش هزینه ها، اسرار بر تحول در عرصه‌های اقتصادی دارند و راه را برای اقتدار ایران هموار می‌کند.


 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *