چند نکته مهم پیرامون سیره جهادی حضرت «فاطمه زهرا (س)»

14:30 - 09 دی 1400
کد خبر: ۷۸۲۷۸۷
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: بازبینی در آیات قرآن و توجه به رهنمود‌های «اهل‌بیت (ع)» همچنین توجه به رویکرد و اهداف حضرت «فاطمه زهرا (س)» نشان می‌دهد که چه سبک زندگی و چه رویکردی را باید در زندگی به کار بگیریم.

حجت الاسلام سید محمد سعیدی در گفت‌وگو با میزان پیرامون سک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: با نگاهی به سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» به این مهم پی خواهیم برد که نکات بسیاری وجود دارد که راه و شیوه درست زندگی نه تنها فردی بلکه اجتماعی و خانوادگی را نشان می‌دهد.

وی در همین راستا ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۶۹ سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ، و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آن‌ها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است». برای بیان ابعاد شخصیت حضرت «فاطمه زهرا (س)» باید به این آیه توجه شود هنگامی ک پروردگار در آیه ۶۹ سوره عنکبوت بیان فرموند: «جَاهَدُوا فِینَا»: منظورشان هر گونه جهاد و تلاشی است که در راه خدا و برای رضایت او و به منظور خدمت به دین اسلام انجام پذیرد. «لَنَهْدِیَنَّهُمْ»: ایشان را هدایت می‌دهیم و رهنمود می‌گردانیم و به خیر و حق می‌رسانیم. «سُبُلَنَا»: افزایش هدایت و توفیق در خیرات و حسنات را معنا می‌دهد تلاش‌های حضرت «فاطمه زهرا (س)» نیز در همین راستا شکل گرفته است ایشان جهاد حقیقی را در راه خداوند انجام دادند.

وی در مورد سیره جهادی حضرت «فاطمه زهرا (س)» تاکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» غیرتمندانه و مجاهدانه وارد میدان شدند و از ولایت تا آخرین لحظه حمایت کردند، این تلاش، ایثار و از خودگذشتگی بعد از هفتاد و پنج روز پس از وفات «پیامبراکرم (ص)» ادامه داشت و در عین حال نکته‌های ناگفته فراوانی را برای نسل‌های بعدی از خود برجای گذاشت.

این کارشناس علوم قرآنی نتایج جهاد در راه خدا توسط حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: نتیجه همه آن تلاش‌ها و مجاهدت‌ها جاودان باقی ماندن اسلام را پایه گذاری کرد مسیر درست برای هدایت جامعه بشری تا روز موعود، این دستاوردی بزرگ و رویکردی ارزنده است اگرچه حضرت «فاطمه زهرا (س)» این جایگاه و منزلت را با اهدای جان مبارک خود ایجاد کردند.

سعیدی اشاره‌ای به غدیر خم داشت و افزود: بسیاری از یاران و انصار در روز غدیر خم با «پیامبراکرم (ص)» و «امیرالمومنین (ع)» دست بیعت دادند، اما پس از وفات «پیامبر اکرم (ص)» آن را به فراموشی سپرده و یا از حق دفاع نکردند همین بی مهری مردم بود که زمینه سقوط خودشان و در عین حال دغدغه مندی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را فراهم کرد، لذا ایشان جهاد را در راه رضای خدا بر خود واجب دانستند و وارد عمل شدند، ایشان به میدان آمده و با سخنرانی‌های کوبنده و تکیه بر آیات قرآن کریم حقیقت را بیان کردند و از تحریف دین جلوگیری کردند.

وی اظهار کرد: تلاش‌ها و کوشش بی وقفه حضرت «فاطمه زهرا (س)» در راستای عمل به قرآن کریم بود ایشان جهادگر فی سبیل الله به معنای واقعی و برای اسلام دغدغه‌مند بودند، «فاطمه زهرا (س)» هنگامی که در جوار آرامگاه مطهر عموی خود گریه می‌کردند از بی‌وفایی و در خطر بودن اسلام نگران بودند.

وی روایت‌هایی که پیرامون جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان شده را مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: جایگاه «فاطمه زهرا (س)» همواره مورد تاکید «ائمه معصومین (ع)» قرار دارد در کتاب بحار الانوار جلد ۴۳ صفحه ۸۳ بیان شده «امام باقر (ع)» فرمودند: «پیامبر اکرم (ص)» هرگاه می‌خواستند به سفر بروند با هر کس از اهل بیت خود می‌خواستند خدا حافظی کنند، خداحافظی می‌کردند، سپس آخرین کسی که از او خداحافظی می‌کردند، حضرت «فاطمه زهرا (س)» بود، پس سفرشان را از خانه «فاطمه زهرا (س)» آغاز می‌کردند و زمانی که از سفر باز می‌گشتند اول از همه به خانه حضرت «فاطمه زهرا (س)» می‌رفتند، در جایی دیگر بیان شده «پیامبر اکرم (ص)» فرمودند: اولین کسی که داخل بهشت می‌شود، فاطمه است.

سعیدی بهترین عمل در ایام شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و خاطر نشان کرد: بازبینی در آیات قرآن و توجه به رهنمود‌های «اهل‌بیت (ع)» همچنین توجه به رویکرد و اهداف حضرت «فاطمه زهرا (س)» نشان می‌دهد که چه سبک زندگی و چه رویکردی را باید در زندگی به کار بگیریم در حقیقت افرادی همانند حضرت «فاطمه زهرا (س)» مفسران آیات الهی بودند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *