وضعیت دشوار آسانژ در زندان لندن/ چه سرنوشتی در انتظار افشاگر جنایات آمریکا و انگلیس است؟

15:33 - 27 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۵۷۶
موضوع انتقال احتمالی موسس ویکیلی لیکس از زندان امنیتی انگلیس به آمریکا همچنان با واکنش‎هایی همراه است.

- تصادفی نیست که «جولیان آسانژ»، فعال و روزنامه‌نگار شفافیت دیجیتالی، که «ویکی‌ لیکس» را برای کمک به افشاگرانی که خواهان اطلاع رسانی درباره جنایات پنهانی دولت‌های غربی هستند، ساخت، ۱۰ سال از صحنه‌ها محو و به تدریج در همان سایه‌ها ناپدید شود.

به گزارش «میدل ایست آی»، رفتار با «آسانژ» جنایتی شبیه به جنایاتی است که «ویکی لیکس» با انتشار صد‌ها هزار مطلب درباره جزئیات جنایات جنگی توسط آمریکا و انگلیس در عراق و افغانستان، افشا کرد.

این دو کشور غربی، غیر‌نظامیان را کُشتند و شکنجه‌ها را به خاطر دفاع از خود یا «ترویج دموکراسی» انجام ندادند، بلکه برای تحمیل کنترل بر منطقه‌ای استراتژیک و غنی از منابع انجام دادند.

این پارادوکس زشت است چرا که سرنوشت حقوقی و فیزیکی «آسانژ» در دستان ۲ کشوری است که از طرفی عنوان می‌کنند که خواهان «آزادی بیان» هستند، اما از طرفی دیگر با شخصی که حقایقی را افشا می‌کند، برخورد شدید می‌کنند.

دادگاه عالی انگلیس اخیرا با لغو تصمیم دادگاه بدوی که باید به «آسانژ» اجازه می‌داد آزاد شود، موافقت کرد؛ بر اساس این حکم «آسانژ» به طور نامحدود در حبس نگه داشته می‎شود.

«جولیان آسانژ» یک زندانی محبوس است؛ او بدون انجام جرم، گناهکار شناخته شده است و با این حال برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی در سلول انفرادی ادامه می‌دهد.

 موسس «ویکی لیکس» بدون اینکه نور روز یا سایر انسان‌ها را ببیند، در زندانی با امنیت بالا در کنار خطرناک‌ترین جنایتکاران انگلیس به سر می‌برد.

«آسانژ» و جنایت فرضی او در جست‎وجوی شفافیت و پاسخگویی به داستان تبدیل شده است؛ چرا که جنایاتی که او افشا کرد توسط آمریکا برای تخریب کل مناطق و ویران کردن زندگی میلیون‌ها نفر انجام شد.

هدف این است که مناظره‌ای که «آسانژ» می‌خواست از طریق روزنامه‌نگاری‌اش درباره جنایات دولت‌های غربی آغاز کند، متوقف شود؛ در عوض، افکار عمومی به بحثی منحرف می‌شوند که شکنجه‌گران او می‌خواهند: آیا آسانژ می‌تواند با خیال راحت از سلولش خارج شود؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *