تقویم تاریخ؛ از روز وحدت حوزه و دانشگاه تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

8:30 - 27 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۴۷۳
امروز، شنبه بیست و هفتم آذر سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با سیزدهم جمادی الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با هجدهم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و هفتم آذر) به شرح زیر است:

شهادت دکتر محمد مفتح، عالم و روحانی مبارز، روز وحدت حوزه و دانشگاه

۴۲ سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم آذر سال ۱۳۵۸ هجری شمسی دکتر «محمد مفتح»، عالم و روحانی مبارز ایرانی، توسط تروریست‌های منحرف و کج اندیش، به شهادت رسید.

او در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی متولد شد و پس از پایان تحصیلات مقدماتی به حوزه علمیه قم رفت و همزمان با تحصیل دراین حوزه دینی، تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در دانشگاه تهران ادامه داد و در رشته فلسفه به دریافت درجه دکترا نائل شد. وی سپس به تدریس در دانشگاه پرداخت و در کنار تدریس، مبارزه با رژیم وابسته شاه را نیز ادامه داد. شهید مفتح در دوران انقلاب اسلامی همگام با مردم مسلمان ایران در صحنه‌های مبارزه علیه رژیم شاه حضوری فعال و موثر داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران را به عهده گرفت و سرانجام در چنین روزی به شهادت رسید. شهید مفتح از پایه گذاران و منادیان وحدت بین حوزه علمیه و دانشگاه بود. به همین دلیل روز شهادت وی در ایران به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

تقویم تاریخ؛ از روز وحدت حوزه و دانشگاه تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

درگذشت حجت الاسلام فلسفی

۲۳ سال پیش، در روز بیست و هفتم آذر سال ۱۳۷۷ هجری شمسی حجت الاسلام «محمد تقی فلسفی» خطیب شهیر و عالم انقلابی ایران درگذشت. وی در سال ۱۲۸۷ ش در تهران در خانواده‌ای عالم و پاسا متولد شد و پس از تحصیلات ابتدایی، به فراگیری علوم دینی نزد پدرش آیت الله محمدرضا تنکابنی پرداخت. فلسفی همچنین نزد دیگر اساتید، دروس مختلف اسلامی، بویژه منطق و فلسفه را آموخت. اما ویژگی مهم وی، قدرت بیان و مهارت در خطابه بود که با کمک این استعداد خدادادی، به گسترش معارف اسلامی پرداخت.

وی با افزایش معلومات خود در زمینه دینی، اجتماعی و روانشناسی بر غنای منابر خود می‌افزود و با تفکرات انحرافی، چون کمونیسم، بهایی گری و بویژه رژیم وابسته شاه، مقابله می‌کرد. به همین دلیل حجت الاسلام فلسفی توسط این رژیم بار‌ها ممنوع المنبر و بازداشت شد. وی از قیام امام خمینی (ره) کاملاً حمایت می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز به این حمایت و همچنین نشر اسلام ادامه داد. فلسفی کتاب‌های متعددی نیز نوشته که از جمله آن‌ها می‌توان به «شرح و تفسیر دعای مکارم الاخلاق»، «جوان از نظر عقل و احساسات» و «معاد از نظر روح و جسم» اشاره کرد.

تقویم تاریخ؛ از روز وحدت حوزه و دانشگاه تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر گرامی پیامبر اسلام

۱۴۳۲ سال پیش در چنین روزی، سیزدهم جمادی الاول سال ۱۱ هجری قمری بنا به روایتی، حضرت «فاطمه زهرا» (س)، دختر گرامی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و همسر علی بن ابیطالب (ع)، پس از یک زندگی کوتاه، اما سرشار از درس‌های بزرگ اخلاقی و معنوی به شهادت رسید.

این بانوی گرامی در صحنه‌های گوناگون و پرفراز و نشیب دوران اولیه اسلام، با رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع) همراه بود و فرزندان صالحی، چون امام حسن (ع) و امام حسین (ع) تربیت کرد که به فرموده پیامبر (ص)، سرور جوانان اهل بهشتند. درباره شخصیت والای حضرت فاطمه (س)، اندیشمندان بسیاری سخن گفته اند و ایشان را نمونه جامع و کاملی از یک زن مسلمان دانسته اند. ایمان، پاکی، صداقت، آگاهی و دانش حضرت فاطمه او را الگوی زنان قرار داد. به همین جهت پیامبر گرامی اسلام (ص) حضرت فاطمه (س) را سرور زنان عالم خوانده است.

با عرض تسلیت به مناسبت سالروز وفات بانوی گرامی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) گزیده‌ای کوتاه از سخنان آن بزرگوار را نقل می‌کنیم که می‌فرماید: «از دنیای شما سه چیز محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه به سیمای پیامبر و انفاق در راه خدا.»

تقویم تاریخ؛ از روز وحدت حوزه و دانشگاه تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

کشته شدن ابراهیم بن مالک اشتر، از سرداران اسلام

۱۳۷۱ سال پیش، در روز سیزدهم جمادی الاول سال ۷۲ هجری قمری «ابراهیم بن مالک اَشتر» از سرداران شجاع اسلام در جنگ با سپاه اموی کشته شد.

وی فرزند «مالک اشتر» صحابه و سردار بزرگ سپاه حضرت علی (ع) بود. ابراهیم در نوجوانی در جنگ صفین در کنار پدرش در مقابل سربازان معاویه شجاعت و لیاقت خوبی نشان داد، اما نقطه اوج درخشش او در جریان قیام مختار ثقفی در کوفه در سال ۶۶ هجری قمری بود. این قیام برای گرفتن انتقام خون امام حسین (ع) و یارانش در حادثه کربلا در سال ۶۱ ق برپا شد. ابراهیم بن مالک اشتر در جریان قیام مختار نقش مهمی داشت و پس از پیروزی، از طرف وی، موصل در شمال عراق و اطراف آن را تصرف کرد، اما چندی بعد مُصعب بن زبیر، کوفه را اشغال کرد و پس از کشتن مختار، از ابراهیم بن مالک خواست با او بیعت کند. ابراهیم که خود را از طرف حکومت بنی امیه در خطر می‌دید، این بیعت را پذیرفت، اما در جنگ با سپاه عبدالملک بن مروان، به دلیل خیانت یکی از فرماندهانش کشته شد.

تقویم تاریخ؛ از روز وحدت حوزه و دانشگاه تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

آغاز اشغال مصر توسط انگلیس

۱۰۷ سال پیش در چنین روزی، هجدهم دسامبر سال ۱۹۱۴ میلادی انگلیس به طور رسمی مصر را مستعمره خود کرد.

شایان ذکر است در جریان جنگ جهانی اول، دولت عثمانی با دولت‌های مخالف انگلیس یعنی آلمان و اتریش متحد شد. انگلیس نیز به منظور مقابله با این عمل، مصر را که تا آن زمان متعلق به دولت عثمانی بود، تصرف کرد و تحت استعمار خود درآورد. اما به دنبال مبارزات مردم مصر با استعمار انگلیس، این کشور در سال ۱۹۲۲ میلادی استقلال خود را اعلام کرد و هم اکنون نیز با نظام جمهوری اداره می‌شود.

تقویم تاریخ؛ از روز وحدت حوزه و دانشگاه تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

کشف شکافتن هسته اتم

۸۳ سال پیش در چنین روزی، هجدهم دسامبر سال ۱۹۳۸ میلادی با شکافتن هسته اتم توسط «اتو هان» (Otto Hahn)، شیمیدان آلمانی، عصر اتم آغاز شد.

این شیمیدان آلمانی درسال ۱۸۷۹ میلادی در فرانکفورت متولد شد و تحصیلات خود را در رشته شیمی تا اخذ درجه دکترا، ادامه داد و از آن پس به مطالعه و آزمایش در زمینه علم فیزیک مشغول شد. اتو هان درپی تحقیقات و آزمایش‌های متعدد خود در چنین روزی، موفق به شکافتن هسته اتم اورانیوم شد. این عمل، باعث آزاد شدن انرژی عظیمی شد و این انرژی بعد‌ها در رآکتور‌ها و بمب‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفت. هان در سال ۱۹۴۴ برنده جایزه نوبل در زمینه شیمی شد و در سال ۱۹۶۸ درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از روز وحدت حوزه و دانشگاه تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

تصویب کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان

۴۲ سال پیش، در روز هجدهم دسامبر سال ۱۹۷۹ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد کنوانسیون «رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» را به تصویب رساند.

این معاهده در شش فصل و ۳۰ ماده، قصد دارد بی عدالتی‌هایی را که علیه بانوان در جهان اعمال می‌شود، از بین ببرد. در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، مانند بسیاری از پیمان‌های بین المللی، دیدگاه مادی گرای غرب حاکم است که بر اساس آن، باید میان حقوق زنان و مردان در تمامی عرصه ها، تساوی ایجاد شود. حال آنکه زن و مرد از نظر جسمی و روحی با هم متفاوت هستند. به همین دلیل ادیان الهی و بویژه اسلام، راه نجات بانوان را ایجاد شرایط عادلانه برای آنان بر اساس توانایی‌های جسمی و روحی شان می‌داند. با وجود گذشت سال‌ها از تصویب و اجرای کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، آن‌ها هنوز وضعیت نامناسبی دارند و خشونت علیه زنان و سوء استفاده جنسی از آنان به شکل‌های مختلف ادامه دارد. چنانکه طی سال‌های گذشته معضل «تجارت زنان» به غرب و بهره کشی جنسی از آنان، تشدید شده است.

تقویم تاریخ؛ از روز وحدت حوزه و دانشگاه تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *