دولت یازدهم دو سال پر افتخار را پشت سر گذاشت/سیستان افتخاری برای ایران است

21:40 - 28 شهريور 1394
کد خبر: ۷۸۲۳۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان-معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم با وجود تحریم‌های ظالمانه، بدهی‌ها، کمبود منابع و مطالبات روز افزون توانست دو سال پر افتخار را پشت سر بگذارد.
دولتیازدهم دو سال پر افتخار را پشت سر گذاشت/سیستان افتخاری برای ایران استبه گزارش ، اسحاق جهانگیری روز شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات منطقه سیستان در زابل اظهارکرد: منتقدان باید به این نکته توجه کنند که دولت در دو سال اخیر چه برنامه‌هایی داشته و آنها را در چه شرایطی انجام داده است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر دولت با مسائلی از جمله بدهی‌های دولت قبل، کمبودها و مطالبات روز افزون مردم مواجه بوده و می توان گفت این دولت با افتخار این مسائل را مدیریت کرده است.

وی گفت: هدف از تحریم ایران به زانو در آوردن و تسلیم کردن و نیز محروم کردن ملت از حقوق هسته ای، علمی و فن آوری آنان بود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در سال های گذشته فروش نفت در روز دو میلیون بشکه بوده که هم اینک این میزان به نصف کاهش پیدا کرده که در صورت برطرف شدن کامل تحریم ها، ایران توانایی افزایش استخراج و فروش نفت را دارد.

وی تاکید کرد: منابع نفتی باید هر چه کمتر در بودجه دولت لحاظ شود و در کنار آن توجه به نقش بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

جهانگیری گفت: با وجود جوسازی برخی افراد کل مبلغ برداشتی دولت از صندوق توسعه ملی 10 میلیارد دلار بوده که این مبلغ پس از تصویب رهبر معظم انقلاب به دولت داده شده و دولت نیز متعهد شده این مبلغ را به این صندوق باز گرداند.

وی با اشاره به درگیری ها و ناامنی های موجود در سایر کشورها خاطر نشان کرد: ملت ایران باید قدردان امنیت پایدار خود باشد که این امر در مرحله نخست مرهون تلاش نیروهای مسلح و در اصل حاصل همراهی و همدلی مردم است.

وی تصریح کرد: اهل سنت ایران همواره با دولت و نظام رابطه خوبی دارند که این همدلی شیعه و سنی سبب ایجاد امنیت پایدار در کشور شده است.

وی گفت: تاریخ سیستان برای هر ایرانی افتخار است زیرا این منطقه از تمدن و سابقه ای کهن برخوردار است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات پیش روی مردم سیستان اظهار داشت: با توجه به وجود توفان های شن در سیستان باید برای ایجاد آرامش در زندگی مردم منطقه از طریق مهارکردن این توفان ها اقدام کرد.

وی گفت: مرز میلک باید به یک مرز صادراتی تبدیل و به چابهار متصل شود تا چرخه ترانزیت از شمال تا جنوب استان فعال شود.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف سیستان باید به سوی تجاری شدن حرکت کند به طوری که دریچه ای برای صادرات میلیاردها دلار کالا باشد و به این منظور تمام زیرساخت ها باید در منطقه مهیا شود.

جهانگیری گفت: یکی از برنامه های مهم دولت در سیستان ایجاد طرح 46 هزار هکتار انتقال آب با لوله است که این موضوع توسط رئیس جمهوری به رهبر معظم انقلاب ارائه و پس از تصویب ایشان 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به آن اختصاص یافت.

وی ادامه داد: طرح لوله کشی آب به مزارع دشت سیستان باید به سرعت انجام شود و کشاورزان نیز در این طرح باید از روش های نوین آبیاری استفاده کنند.

وی بیان کرد: برای آبگیری رودخانه هیرمند باید با کشور افغانستان گفت و گو شود که از این طریق بتوان تالاب بین المللی هامون را احیا کرد.

وی گفت: امید است نهایتا هفته دیگر موضوع منطقه آزاد تجاری سیستان در هیات دولت تصویب شود و از این طریق بتوانیم به بهبود مسائل معیشتی این منطقه کمک کنیم.

جهانگیری افزود: با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان و فاصله زیاد آن با مرکز کشور برای این استان برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: راه آهن چابهار - زاهدان و زاهدان - سرخس در خراسان رضوی یکی از طرح های مهم در حال اجرای دولت است که باید با جدیت تمام پیگیری شود زیرا این مسیر می تواند باعث توسعه سرمایه گذاری و نیز انتقال نتایج حاصل از سرمایه گذاری به خارج از استان و کشورهای آسیای میانه شود.

وی اضافه کرد: سواحل مکران از جمله ظرفیت های شاخص دیگر سیستان و بلوچستان است که پیش از این نادیده گرفته شده بود و مردم آن منطقه در محرومیت زندگی می کردند اما اکنون توسعه سواحل مکران در برنامه های اصلی دولت یازدهم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان به هر قیمت و هزینه ای توسط دولت انجام خواهد شد تا تمام شهرهای استان مانند تهران از نعمت گاز بهره مند شوند.

وی گفت: کمک به توسعه کشورهای افغانستان و پاکستان در حقیقت کمک به توسعه جمهوری اسلامی ایران است که با جدیت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: با توجه به هم مرزی سیستان و بلوچستان با این دو کشور و نیز دسترسی این استان به آب های آزاد، تمام تولیدات این منطقه باید به خارج از کشور ارسال شود.

وی افزود: دولت یازدهم به هر قیمتی برای توسعه سیستان و بلوچستان تلاش خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری که صبح امروز در راس هیاتی 40 نفره متشکل از وزرای جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون فناوری و علمی رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان وزرا و شماری از روسای سازمان های مختلف وارد زابل شده بود، این شهرستان را به مقصد خراسان جنوبی (بیرجند) ترک کرد.

زابل در 205 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *