«گسترش ارتباطات سیاسی با خارج» و «دفع ایران‌هراسی» با توسعه مقوله دیپلماسی قضایی

8:00 - 24 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۶۸۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دیپلماسی قضایی ظرفیت مغفول مانده‌ای است که با توسعه آن پیشبرد امور ناظر بر سیاست خارجی کشور تسهیل و تسریع می‌شود و توسعه ارتباطات با سایر کشورها و احیاناً حل و فصل اختلافات فی‌مابین میسرتر می‌شود؛ همچنین بواسطه این امر از بسیاری از هجمه‌های ناروای حقوق بشری علیه کشورمان دفع می‌گردند.

- دیپلماسی قضایی ظرفیت مغفول مانده‌ای است که با توسعه آن پیشبرد امور ناظر بر سیاست خارجی کشور تسهیل و تسریع می‌شود و توسعه ارتباطات با سایر کشورها و احیاناً حل و فصل اختلافات فی‌مابین میسرتر می‌شود؛ همچنین بواسطه این امر از بسیاری از هجمه‌های ناروای حقوق بشری علیه کشورمان دفع می‌گردند. 

هجدهم آبان ماه سال جاری بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در جمع سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و همچنین رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم، دستگاه‌های قضایی کشورهای جهان را به مشارکت برای توسعه دیپلماسی قضایی جهت دفاع از حقوق بشر، بی‌تأثیر از رفتارهای سیاسی دعوت کرد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان نشست مزبور با تشریح مقوله دیپلماسی قضایی گفت: طبق آنچه امروزه مرسوم است محتوای دیپلماسی بیشتر متضمن مسائل سیاسی و اقتصادی است لذا ضرورت دارد محتوای قضایی نیز وارد این عرصه شود؛ بر همین مبنا قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا در راستای توسعه دیپلماسی قضایی به بسط ارتباطات حقوق بشری با سایر کشور‌های دنیا بپردازد و با مطالعات مشترک و جلسات مداوم در راستای رسیدن به ادراک و فهم مشترک در امر حقوق بشر با سایر کشور‌ها و جوامع گام بردارد و از این طریق در جهت مقابله با انواع و اقسام ظلم‌های روا شده در دنیای کنونی و همچنین مقابله با مفاسدی نظیر جریانات تروریستی، کارتل‌های مواد مخدر، پولشویی و ... گام بردارد.

رئیس دستگاه قضا همچنین خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با تعدادی از کشور‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله استرداد مجرمان موافقتنامه‌های قضایی منعقد کرده است و این آمادگی را دارد این موافقتنامه‌ها را با سایر کشور‌ها نیز منعقد کند و حتی در مواردی بدون انعقاد توافقنامه و به صورت مقطعی در جهت توسعه ارتباطات قضایی و حقوق بشر گام بردارد.

رییس عدلیه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش در در جمع سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و همچنین رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم، تاکید کرد: بیایید دست در دست هم با دیپلماسی قضایی بی‌تأثیر از رفتار‌های سیاسی، از حقوق بشر دفاع کنیم. امروز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای همکاری با دستگاه‌های قضایی کشور‌های جهان در جهت مبارزه با همه مصادیق ظلم و تعدی به حقوق بشر باز نموده است.

در جریان گردهمایی اخیر رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با طرح مجدد مقوله دیپلماسی قضایی و ضرورت کاربردی کردن آن اظهار داشت: توسعه مقوله دیپلماسی قضایی مزایای قابل توجهی دارد و از وقوع بسیاری از مسائل و آسیب‌ها پیشگیری می‌کند. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین راستا افزود: برای نمونه وقتی تبعه یک کشور خارجی در داخل کشور تحت تعقیب قرار می‌گیرد و احیاناً بازداشت می‌شود، چنانچه سازوکار ضابطه‌مندی برقرار باشد که به محض تحت تعقیب قرار گرفتن و بازداشت آن تبعه خارجی، وزارت خارجه ما و سفیر ما در کشور آن تبعه و همچنین سفیر کشور تبعه مورد اشاره نسبت به موضوع و ادله ناظر بر آن آگاهی پیدا کنند، طبعاً از وقوع بسیاری از مسائل و آسیب‌ها پیشگیری می‌شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تاکنون به نحو مطلوبی از ظرفیت‌های دیپلماسی قضایی استفاده نشده است گفت: حوزه قضایی ظرفیت‌های قابل توجهی برای کاربرد در عرصه دیپلماسی دارد که ضروری است به این مقوله بیش از پیش توجه شود.

توسعه دیپلماسی قضایی، به دفع ایران‌هراسی می‌انجامد

حسین محمدنبی ، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تاکیدات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه مبنی بر توسعه مقوله دیپلماسی قضایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این حوزه مغفول مانده ، گفت: بدون شک ، توسعه دیپلماسی قضایی که موضوع و مقوله‌ای مرتبط و پیوسته با سایر بخش‌های عرصه دیپلماسی است مزایا و دستاوردهای قابل توجه و معتنابهی را برای کشور به همراه دارد که از جمله مهم‌ترین این مزایا و دستاوردها دفع موضوع ایران‌هراسی است.

این حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی برای تسهیل عبور و مرور ایرانیان خارج از کشور، تصریح کرد: تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر توسعه دیپلماسی قضایی و تشکیل کارگروهی با وزارت امور خارجه و همچنین ایجاد سامانه‌ای برای پیگیری وضعیت حقوقی و قضایی ایرانیان مقیم خارج که به نوعی در ذیل دیپلماسی قضایی تعریف می‌شوند، این نوید را می‌دهد که بازگشت ایرانیان ساکن خارج به وطن تسهیل شود و کشور ما از مزایای مادی و معنوی این سرمایه‌های انسانی مقیم خارج بهره‌مند شود.         

دیپلماسی قضایی ایده نو و متفاوتی که می‌تواند به رفع مشکلات زیادی کمک کند

محمدصالح جوکار، عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و چین در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به گفتمان جدید «دیپلماسی قضایی» که رئیس دستگاه قضا در دیدار اخیر با جمعی از سفرا و نمایندگان کشور‌های خارجی در تهران، مطرح کرد، گفت: دیپلماسی‌هایی که صورت می‌گیرد یا در حوزه دولتی هاست و یا دیپلماسی مردمی است که توسط پارلمان‌ها انجام می‌شود. دیپلماسی قضایی یک ایده نو و متفاوتی است که می‌تواند نگرش‌ها و نگاه‌ها به موضوع قضاوت در عرصه بین المللی را در هر کشوری تغییر بدهد.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس تاکید کرد: بنده معتقدم خیلی از مسائل و مشکلاتی هنوز بین کشور‌ها وجود دارد که پرداختن به دیپلماسی اقتصادی می‌تواند آن‌ها را به طور کامل برطرف کند.تشکیل دیپلماسی قضایی به واسطه تشکیل یک مجمع جهانی حقوقی می‌تواند تمامی مشکلات فیمابین کشور‌ها را حل و فصل کند.

وی تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که ایده و گفتمان دیپلماسی قضایی از سوی رئیس دستگاه قضا ابتکار خوبی است البته باید مورد پیگیری قرار گیرد تا بتوان آن را اجرایی کرد. بخشی از این کار - دیپلماسی قضایی - باید از طریق سفرای ما و دستگاه سیاست خارجی دنبال شود.

رئیس مجمع نمایندگان تهران: دیپلماسی قضایی مکمل دیپلماسی سیاسی است

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس مجمع نمایندگی تهران در گفت‎وگو با میزان، با اشاره به گفتمان جدید «دیپلماسی قضایی» که رئیس دستگاه قضا در دیدار اخیر با جمعی از سفرا و نمایندگان کشور‌های خارجی در تهران، مطرح کرد، گفت: هر نظامی باید برای تقویت ارتباط با کشور‌های خارجی و همسایه و استفاده از ظرفیت‌های بین المللی از همه امکانات خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه این امکانات تنها به امکانات مالی و اقتصادی منتهی نمی‌شود، اظهارداشت: بسیاری از اعتبارات کشور‌ها در موضوعات مختلف، از جمله امکانات آن کشور قلمداد می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دیپلماسی در بخش‌های مختلف می‌تواند از جمله امکانات مهمی هر کشور محسوب شود، تاکید کرد: این دیپلماسی باید در راستای سیاست‌های کشور به کار گرفته شود و مشکلات ارتباطی با همسایگان را برطرف کند.

تقوی با بیان اینکه دیپلماسی باید در جهت صلح و آرامش جهانی به کار گرفته شود، اظهارداشت: از این رو یکی از امکانات بسیار ارزشمند نظام بهره گیری از فعالیت قوه قضائیه است.

وی با بیان اینکه قوه یکی از ارکان مهم نظام قلمداد می‌شود، بیان داشت: همه کشور‌ها هم به اشکال مختلف قوه قضائیه داشته و در این بخش فعال هستند لذا ما از قوه قضائیه فقط تنها نباید در رابطه با برخورد با مجرمین و بگیر و ببند‌ها توقع نداشته باشیم البته بله این موارد موضوعات حقوقی است و باید به آن پرداخته شود، اما همین قوه قضائیه می‌تواند با همتایان خود در کشور‌ها در قالب دیپلماسی قضایی ارتباط پیدا کند و از این طریق هم از تجربیات استفاده شود و هم ارتباط قضایی کشور با سایر کشور‌ها تقویت شود.

تقوی بیان داشت: در بسیاری موارد دیپلماسی قضایی می‌تواند به دیپلماسی سیاسی و وزارتخانه‌ای ما کمک کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه گفتمان دیپلماسی قضایی، گفتمان ارزشمندی است، تصریح کرد: حتما باید به دیپلماسی قضایی عمل شود و باید برای ادامه این راه برنامه‌ریزی کرد.

عضو هئیت رئیسه مجلس: دیپلماسی قضایی باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به گقتمان جدید «دیپلماسی قضایی» که رئیس دستگاه قضا در دیدار اخیر با جمعی از سفرا و نمایندگان کشور‌های خارجی در تهران مطرح کرد، گفت: ایده گفتمان دیپلماسی قضایی، ایده بسیار خوب و مناسبی آنهم در شرایط فعلی کشور و تحولات منطقه‌ای است.

این نماینده مجلس بیان داشت: قطعا دیپلماسی قضایی حقوق ملت‌ها در چارچوب قانون را تامین خواهد کرد.

حاجی دلیگانی بیان داشت: دیپلماسی قضایی راهبرد مناسبی بوده و باید برای این راهبرد برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد لذا راهبرد و گفتمان مطرح شده از سوی رئیس دستگاه قضا کاملا درست و مطابق با شرایط است.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دیپلماسی قضایی باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: همچنین دیپلماسی قضایی باید توسعه پیدا کرده و به درستی در فضای رسانه‌ای تببین شود تا این مسئله جایگاه خود را در فضای دیپلماسی سیاسی و بین المللی دنیا باز کند.

اقدام رئیس دستگاه قضا در ایجاد گفتمان دیپلماسی قضایی رسواکننده چهره دروغین استکبار جهانی است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به گقتمان جدید «دیپلماسی قضایی» که رئیس دستگاه قضا در دیدار اخیر با جمعی از سفرا و نمایندگان کشور‌های خارجی در تهران، مطرح کرد، گفت: رئیس محترم قوه قضاییه بسیار هدفمند، عاقلانه و آگاهانه و بسیار به موقع این مطلب و گفتمان دیپلماسی قضایی را مطرح کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شعار فریبنده آمریکایی‌ها، استکبار جهانی و غرب برای غارت کشور‌ها تکیه بر مفهوم حقوق بشر دارد، بیان داست: از این رو مستکبرین می‌کوشند تا پشت دیوار حقوق بشر خودشان را مخفی کرده و بالاترین آسیب‌ها را نسبت به بشر مرتکب شوند.

وی بیان داشت: به واقع این اقدام رئیس دستگاه قضا در ایجاد و بیان گفتمان دیپلماسی قضایی در حقیقت رسوا کننده چهره دروغین آمریکایی‌ها و استکبار جهانی است.

ذوالنور ادامه داد: اگر گفتمان اعلامی رئیس دستگاه قضا درباره دیپلماسی قضایی مورد پیگیری قرار گیرد هم مجلس و هم وزارت خارجه باید به صورت مطلوب این مسئله را پیگیری کنند چراکه دیپلماسی قضایی می‌تواند برکاتی را برای ملت‌های مظلوم داشته باشد و همچنین چهره کریه دشمنان و استکبار جهانی را رسوا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از این رو مجلس و دولت رسالت سنگینی همسو با این گفتمان دارند تا بلکه بتوانند این مسئله را هم پای قوه قضاییه به درستی اجرایی کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *