مدیرکل آژانس انرژی اتمی به زودی به ایران سفر می‌کند/ واکنش ایران به احداث سد ایلی‌سو ترکیه

10:08 - 24 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۱۱۲
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مراودات فنی ایران و آژانس مثل همیشه در مسیر بسیار خوبی قرار دارد، گفت: تاریخ سفر آقای گروسی معین شده و به زودی عازم ایران خواهند بود.
- سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص خبرسازی‌های رژیم صهیونیستی درباره حضور نیرو‌های مستشاری ایران در سوریه، اظهار داشت: خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و کشور‌های دیگر موضوع تازه‌ای نیست. روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف از عمق و دامنه بسیار گسترده‌ای برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: فرمانده گروه مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه در پایان دوران ماموریت خود مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی دریافت کرد. همه آن‌هایی که به این موضوع آشنا هستند، می‌دانند که جایگاه روابط جمهوری اسلامی ایران با سوریه در چه سطحی است و این خبرسازی‌هایی است که ارزش جواب دادن ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران و رایزنی درباره سد ایلی‌سو، بیان داشت: سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران در چهارچوب تنظیم روابط دوجانبه است و از قبل هم پیش‌بینی شده بود. دستور مذاکراتی مفصلی در خصوص موضوعات دوجانبه و از جمله موضوع سد و مرزی وجود دارد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: موضوع آب در منطقه ما موضوع مهم و حائز اهمیتی است. این سد بر روی رود دجله است که در پایین دست به فرات می‌پیوندد و در ایران به اروندرود وارد شده و تا شط‌‌العرب کشیده می‌شود؛ لذا همه کشور‌هایی که در خلیج فارس هستند متاثر از آن هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هر چند باید به الزامات محلی توجه کرد، افزود: ولی باید به الزامات جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت ما نسبت به موضوع آب در این منطقه رویکرد یکسانی داریم و از نگاه محلی صرف باید دوری کرد.

وی همچنین درباره اظهارات منتسب به مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره دسترسی نداشتن به مقامات سیاسی تهران، گفت: من تصور نمی‌کنم که این اظهارات منتسب به آقای گروسی باشد. او ملاقات بسیار نزدیکی در سازمان انرژی اتمی و هم با دوستان ما در سفارت در وین دارند.
 
خطیب‌زاده ادامه داد: تاریخ سفر آقای گروسی معین شده و به زودی عازم ایران خواهند بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم. فکر می‌کنم مراودات فنی ایران و آژانس مثل همیشه در مسیر بسیار خوبی قرار دارد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مهمترین محورهای دیدار وزرای امور خارجه ایران و ترکیه، بیان داشت: موضوع اصلی ما پیگیری توافقاتی است که بین دو کشور از قبل وجود داشته است. با تمرکز بر گسترش و ارتقای روابط اقتصادی، همکاری‌های مرزی، برخی موضوعات منطقه‌ای مثل قفقاز جنوبی، وضعیت در شامات و افغانستان و دیگر موضوعات مورد علاقه دو طرفه گفت‌وگوها و سرفصل‌هایی وجود دارد. موضوعات دیگری هم در سطح بین‌المللی بین دو کشور مطرح است که امیدواریم وقت کفاف بدهد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور گروهک‌های تروریستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق، اضافه کرد: اشراف اطلاعاتی روی این اقدامات وجود دارد. متاسفانه گروهک‌های محدودی هستند که با عملیات‌های تروریستی و ایذایی از اقلیم کردستان وارد ایران می‌شوند، اقداماتی را انجام می‌دهند و بعد فرار می‌کنند و به خاک عراق بر می‌گردند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی از اعتراض جدی و رسمی ایران در سطح دیپلماتیک به طرف عراقی خبر داد و افزود: به آن‌ها گفته شده است که ادامه این وضعیت ممکن نیست و جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند شاهد ادامه آن باشد. عراق نمی‌تواند در سیاست حسن همجواری اجازه بدهد که خاکش مأمن تروریست‌ها باشد.
 
وی درباره آخرین تحولات در مذاکرات ایران و عربستان، گفت: تحول جدیدی شکل نگرفته است و منتظریم که جدیت را در طرف مقابل ببینیم. موضوعات دوجانبه از جمله برخی مواردی که در موضوعات منطقه‌ای و مورد علاقه دو طرف بود، مطرح شده است. اما بیش از آن چیزی برای گفتن ندارم.
 
خطیب‌زاده در مورد گفت‌وگوی تهران با کشور‌های منطقه، تصریح کرد: رایزنی ما با همه کشور‌های منطقه به غیر از یک یا دو کشور که قطع روابط دیپلماتیک است به صورت جدی و به صورت بسیار نزدیک و دوستانه انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه، گفت: سفر آقای دکتر باقری به اروپا (انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا) در ظرفیت معاونت سیاسی ایشان انجام شد. البته به دلیل اینکه ایشان مذاکره‌کننده ارشد هستند و سه کشوری هم که در این سفر وجود داشته‌اند کشور‌هایی هستند که در گفت‌وگو‌های وین حاضر خواهند بود، بخشی از گفت‌وگو‌ها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرده است.
 
وی اضافه کرد: معاون سیاسی وزیر امور خارجه در تمامی کشور‌های اروپایی که به آن سفر کرده علاوه بر مذاکره‌کنندگان ارشد آن کشور‌ها در وین، با مسئولین روابط دوجانبه و همچنین مسئولین منطقه‌ای در وزارت امور خارجه‌های آن کشور‌ها نشست‌ها و ملاقات‌هایی را داشتند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی، ابراز داشت: نباید محور‌های این سفر را در حد مذاکرات کم کرد. نکته مهم اینکه ما به همه کشور‌ها توصیه می‌کنیم به این مهم توجه کنند ما چگونه به یک توافق خوب در وین دسترسی پیدا کنیم. این که گفت‌وگو‌ها در وین کجا شکل بگیرد، یک موضوع ثانویه و موضوعات اختلافی روشن است. موضوعاتی وجود دارد که ایالات متحده باعث اختلاف شده و اجازه نمی‌دهد توافق خوب و سریع به دست آید؛ امریکا باید این رویکرد را تغییر بدهد.
 
خطیب زاده درباره دیدار وزیر امور خارجه با مقامات اقلیم کردستان عراق، افزود: ما تغییر رویه‌ای نسبت به دوستانمان در عراق نداریم و سفر‌های وزیر امور خارجه به هر کشوری بر اساس یک دستور کار بسیار فشرده انجام می‌شود. سفر آقای دکتر امیرعبداللهیان به بغداد هم یک روز پس از تحلیف برای یک جلسه‌ای بسیار فشرده بود. در زمان خود سفری به صورت دوجانبه تدارک دیده خواهد شد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی، گفت: سیاهچاله تاریک کل این کره خاکی شنیدن این جملات بسیار مضحک است. لکه ننگ برای تمدن بشری به عنوان رژیمی است که نه تنها اشغال می‌کند، بلکه می‌کشد، ترور می‌کند و تمامی توان خود را گذاشته برای این که توطئه کند. متن نامه‌هایی که اخیراً در کمیته چهارم بر ضد این رژیم تصویب شد، نشان می‌دهد جهان در خصوص محکوم کردن خوی اشغالگری و خوی تهاجمی این رژیم اجماع دارد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: تمرکز ما در وین بر رفع مؤثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها خواهد بود. آنچه ایالات متحده باید ثابت کند همین است که این رقم مؤثر تحریم‌ها همراه با تضامین لازم قابل ارائه است.
 
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره همکاری وزرات امور خارجه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیان داشت: ستاد مشترکی با حضور همه دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط در وزارت امور خارجه تشکیل و موضوعات مرتبط با اقتصاد و تجارت خارجی تا آنجایی که لازم است هماهنگ می‌شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: موضوع قاچاق موضوعی است که دستگاه‌های اصلی و ذیربط، مسئول پیگیری آن هستند. تا آنجایی هم که وزارت خارجه در حوزه تسهیل، اطلاع‌رسانی و کمک‌رسانی باید وارد شود ورود کرده و همواره در کنار ارگان‌ها و نهاد‌های ذیربط بوده است.
 
خطیب‌زاده درباره پرداخت بدهی انگلیس به ایران، ابراز داشت: عمده بحث‌های ما با انگلیس، چه در سفر آقای دکتر باقری یا در تماس‌ها، موضوعات دوجانبه و یکی از بند‌های دائمی آن مربوط به بدهی انگلیس است که متاسفانه هر روز به یک بهانه‌ای طی چهار دهه گذشته به تعویق افتاده است. طبق قوانین محلی انگلیس هم، این بدهی باید پرداخت شود. این موضوع یکی از بند‌های همیشگی گفت‌وگو‌ها است.
 
وی همچنین درباره روند آستانه در دیدار وزرای امور خارجه ایران و ترکیه، اظهار داشت: ما در روند آستانه ایران، روسیه و ترکیه با هم شریک هستیم. گفت‌وگو‌های مفصلی داریم از جمله در این سفر هم یکی از موضوعاتی که مورد بحث واقع می‌شود، موضوع مشترک روند آستانه است.
 
خطیب‌زاده در پاسخ به میزان، درباره اظهارات اخیر بایدن مبنی وجود نفت کافی برای کاهش خرید نفت از ایران، اظهار داشت: نیت و خواست آمربکا یازگشت به برجام است. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، این است که ایالات متحده نشان بدهد که تحریم‌هایی که یکجانبه، غیرقانونی و فراسرزمینی علیه ملت ایران اعمال کرده، مرتفع می‌‎شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما در روابط بین‌الملل و گفت‌وگوهایمان در موضوعات مختلف، هیچ وقت گفت‌وگو‌ها را براساس خوش‌بینی نچیدیم. برای ما مهم واقعیت‌های روی زمین و در عمل است.

وی تصریح کرد: آنچه بایدن می‌گوید نشان می‌دهد چقدر دنیا متصل به هم است و هیچ کشوری قابل جدا شدن و حذف از هیچ بازاری نیست. سال‌ها بیش از چهار دهه آمریکا تلاش کرده ملت ایران را از بازار‌های جهانی خارج کند، ولی هر روز کمتر نتیجه گرفته است و آن‌هم به خاطر جوانانی است که خلاق کار می‌کنند و هر چه تلاش کنند چند گام از جوانان ما عقب هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بایدن باید توجه کند، به دقت رفتارش توسط تهران رصد و ارزیابی می‌شود و براساس همین گفتار‌ها و رفتار‌ها، گفت‌وگو‌ها را در وین جلو خواهیم برد و تضامین را خواهیم خواست.
 
خطیب‌زاده در خصوص سفر کاظمی قمی به کابل، اضافه کرد: این سفر به عنوان نماینده ویژه ایران در امور افغانسنتان انجام و گفت‌وگو‌هایی با هیئت حاکمه سرپرستی در افغانستان انجام خواهد شد و درباره وضعیت امروز و فردای مردم افغانستان گفت‌وگو به عمل خواهد آمد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: تلاش کردیم مردم افغانستان کمترین تاثیر را از تحولات افغانستان و خروج فاجعه بار آمریکا از این کشور داشته باشند. درخصوص برخی موضوعاتی که مسئولیت هیأت حاکمه افغانستان است نیز گفت‌وگو می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه نگران افراطی‌گری و تروریسم هستیم، بیان داشت: بدترین و منزجرکننده شکل تروریسم در حمله به نمازگزاران است که چندین بار اتفاق افتاده است. هیئت حاکمه مسئولیت مستقیمی دارد که از امنیت نمازگزاران و مردم افغانستان حفاظت کند. متأسفانه گزارش‌هایی از فعالیت‌های داعش داریم که نگران‌کننده است و از جمله موضوعاتی است که در این سفر گفت‌وگو خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره ازسرگیری روابط کشور‌های عربی با سوریه، گفت: سوریه یکی از کنشگران مهم در جهان عرب بوده است و کسانی که در زمینه تضعیف این کشور تلاش کردند، جهان عرب و منطقه را تضعیف کرده‌اند. جای خوشحالی دارد که کشور‌ها ابتدا به صورت پنهان و امروز هم با پذیرفتن واقعیت‌های روی زمین، به صورت آشکار روابط خود را با سوریه به عادی‌سازی می‌رسانند این به نفع همه ملت‌های منطقه است. ایران از این روند نه تنها استقبال می‌کند، بلکه تمام تلاش خود را می‌کند این روند تسریع شود و کشور‌های عرب و سوریه مجددا روابط عادی خود را از سر بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز بلاروس، اضافه کرد: سفارتخانه‌های ما در کشور‌های خارجی فارغ از این‌که اتباع ایرانی چرا و چگونه گرفتار شده‌اند فارغ از هر ملاحظه‌ای وقتی متوجه می‌شوند به کمک آن‌ها می‌شتابند. فارغ از اینکه افراد بدون توجه به هشدار‌های جدی نهاد‌های امنیتی فریب می‌‎خورند.
 
خطیب‌زاده تاکید کرد: بار‌ها گفته شده که مراقب باند‌های قاچاق باشند که با وعده‌های فریب دهنده اتباع جمهوری اسلامی ایران را با خیال واهی به مرز‌هایی با دمای چندین درجه زیر صفر می‌کشانند و بدون حمایت رهایشان می‌کنند و بعضاً نمی‌توانیم جایشان را پیدا کنیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه سفارتخانه‌های ایران پناهگاه ایرانیان هستند، اضافه کرد: ولی باید مردم این هشدار را جدی بگیرند که متاسفانه گروه‌هایی به صورت فریب‌دهنده و با وعده‌های توخالی آن‌ها را به جا‌های خطرناک می‌کشانند و اتفاقات ناگواری برای آن‌ها رخ می‌دهد. این پیامی است که همه باید به طور جدی به آن توجه کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *