ارائه خط اعتباری از محل صندوق توسعه ملی به خریداران خارجی کالا‌های ایرانی/ زیرساخت‌های صادراتی ما ضعیف است

15:59 - 22 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۳۵۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: چند نرخی شدن برای صادرات، تولید و تجارت مسئله بسیار چالش‌برانگیز است که هرچه زودتر دولت باید شرایط تک‌نرخی را ایجاد کند، زیرا در ارتباط با مسئله چند نرخی ممکن است سوءاستفاده‌های کلان و رانت‌های کلان جابه‌جا شود که به نفع اقتصاد کشور نیست.

جمشید نفر در گفت‌وگو با میزان، در خصوص وضعیت صادرات به کشورهای هدف، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط کلی کشور بهترین حالت، مبادلات با کشورهای همسایه است و با توجه به اینکه ایران جزء کشورهایی محسوب می‌شود که دارای همسایه‌های بسیار زیادی در شرق، غرب، جنوب و شمال است می‌تواند راه‌حلی مناسبی برای مبادلات باشد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران: برای اینکه بتوانیم تجارت را با کشورهای هدف افزایش دهیم نیاز به موافقت‌نامه‌های ترجیحی و آزاد است تا با کشورهای همسایه مبادلات داشته باشیم.

وی افزود: اخیراً هیئت پاکستانی برای اجرای توافقات اقتصادی به تهران آمد تا با ایران موافقت‌هایی درزمینه ردوبدل کردن کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام دهد که این موضوع بسیار خوب و مثبت است.

نفر بیان کرد: باید بتوانیم از مزیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد با سرمایه‌گذارانی که در کشورهای اطراف ما هستند به‌صورت مشترک سرمایه‌گذاری کنیم و با توجه به نرخ ارز، کارگران و انرژی ارزان ما می‌تواند ظرفیت مناسبی برای تجارت با کشورهای همسایه باشد.

وی اظهار کرد: مسئله دیگر که باید به آن توجه داشته باشیم زیرساخت‌های صادراتی است و در ارتباط با زیرساخت‌های صادراتی به جهت اینکه تا سال ۹۷ اقتصاد نفت محور را داشتیم و بعد از تحریم‌های سنگین به فکر صادرات کالاهای دیگر و به رفع نیازهای ارزی از محل صادرات کالاهای غیرنفتی افتادیم  همچنین متوجه شدیم که زیرساخت‌های ما برای صادرات چه به جهت لجستیک و چه به جهت پایانه‌های صادراتی بسیار ضعیف است و باید حمایت انجام شود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران: در رابطه با صادرات نوعی رقابت منفی صادرکنندگان با یکدیگر در ارتباط با کشورهای هدف صادراتی صورت می‌گیرد که باید از طریق شرکت‌های مدیریت صادرات در این خصوص پیگیری اتفاق بیفتاد.


نفر در ارتباط با تضمین سرمایه صادرکنندگان، گفت: صندوق ضمانت صادرات باید قراردادهایی را با خریداران کالای صادراتی انجام دهد تا صادرکنندگان با خیال راحت بتوانند صادرات خود را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز از محل صندوق ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه ملی وام‌های زیادی به فعالان اقتصادی داده‌شده که با توجه به افزایش نرخ ارز کسانی که وام‌گیرنده بودند نتوانستند تعهدات خود را انجام دهند و  ظرفیت خوبی از اقتصاد کشور درجایی حبس شده است که راه‌حل این موضوع از طریق تصمیمات خوبی است که گرفته‌شده و امیدواریم هر چه زودتر اتفاق بیفتد، صندوق توسعه ملی قرار است به خریداران خارجی کالاهای ایرانی خط اعتباری بدهد تا صادرکنندگان بتوانند به‌محض صادرات به سرمایه خود برسند تا به‌طور سریع‌تر بتوانند این سرمایه را در چرخه کار تولیدی خود قرار دهند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: چند نرخی شدن برای صادرات، تولید و تجارت مسئله بسیار چالش‌برانگیز است که هرچه زودتر دولت باید شرایط تک‌نرخی را ایجاد کند، زیرا در ارتباط با مسئله چند نرخی ممکن است سوءاستفاده‌های کلان و رانت‌های کلان جابه‌جا شود که به نفع اقتصاد کشور نیست.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *