چرا کف پا ترک می‌خورد؟

3:50 - 06 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۲۴۳۶
گاهی عفونت‌های باکتریایی و قارچی موجود بر ترک‌های سطح کف پا ممکن است و تشخیص اینکه ترک پاشنه پا به دلیل بیماری است یا نه، با پزشک است.

_ شستن بیش از حد پا‌ها نیز یکی از دلایل خشکی پا محسوب می‌شود و در صورتی که پوست بسیار خشک باشد، سبب بروز ترک پا در افراد می‌شود. اما این موضوع ناخوشایند دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چرا کف پا ترک می‌خورد؟

دلایل بوجود آمدن ترک پا

همانطور که می‌دانید، در صورتی که پوست بسیار خشک باشد، ترک می‌خورد و از این رو با خشک شدن کف پا، ترک‌هایی در این مناطق رخ نمایی می‌کند.

ترک کف پا بطور معمول در روز‌های سرد بخصوص زمستان بیشتر شایع می‌شود.

از سوی دیگر، فاکتور‌هایی همچون کمبود مواد مغذی، ایستادن برای مدت‌های طولانی و پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و یا نوک تیز که برای پا مناسب نیستند نیز امکان دارد ترک‌هایی را در کف پا ایجاد کند.

دیدن ترک‌های پا خیلی خوشایند نیست و علاوه بر این با وجود این ترک‌ها در پا احساس خارش و سوزش بوجود می‌آید.

اگر برای مدت طولانی این مشکل را نادیده بگیرید، ترک‌ها شروع به خونریزی و ایجاد درد بیشتر می‌نمایند. همچنین اکثر مرطوب کننده‌ها به طور عمقی به پوست‌های مرده نفوذ نمی‌کنند و تاثیر چندانی ندارند؛ بنابراین بهتر است ترک‌های پا را در اسرع وقت درمان کنید. افرادی که به بیماری‌هایی مثل اگزما، پسوریازیس و دیابت مبتلا هستند، باید بیشتر از دیگران به سلامت پا‌های خود توجه نشان دهند.

شستن پا‌ها و ترک پا

البته شستن بیش از حد پا‌ها نیز یکی از دلایل خشکی پا به خصوص میان خانم‌های خانه دار است. برای رفع این مشکل بهتر است پس از هر بار شستن پاها، آن‌ها را با حوله نرم کاملا خشک کرده و سپس از کرم‌های مرطوب و چرب کننده برای حفظ زیبایی و سلامت پا‌ها استفاده کنید.

وراثت و ترک پا

گاهی ترک کف پا می‌تواند به دلیل جنبه‌های وراثتی باشد. در این شرایط برای برطرف کردن این عارضه لازم است از نرم کننده‌ها مانند وازلین طبی استفاده شود و در کنار آن با پوشاندن پاها، آن‌ها را از آسیب‌ها حفظ کرد.

عفونت و ترک پا

گاهی عفونت‌های باکتریایی و قارچی موجود بر ترک‌های سطح کف پا ممکن است باعث مقاومت ترک‌ها شود؛ بنابراین برای درمان ترک پا بهتر است ابتدا عفونت‌ها را از بین ببرید.

ترک‌های عمیق پا حاصل خشکی زیاد پوست و در برخی مواقع اگزمای پوستی و درمان آن چرب و مرطوب نگه داشتن پا در شرایط خشکی پوست است.

وقتی ترک پا بسته می‌شود

اگر در عمق ترک‌های پا، عفونت‌های باکتریایی و قارچی نشت کرده باشد، باعث بسته شدن ترک‌ها می‌شود که درمان و رفع ترک‌ها را به تعویق می‌اندازد.

در این شرایط درمان‌های آنتی باکتریال ضدمیکروبی و ضدقارچی در ترک‌های مقاوم با استفاده از پماد‌های ضدالتهاب، نرم کننده و چرب کننده تاثیر زیادی دارند.

چرا کف پا ترک می‌خورد؟

یائسگی و ترک پا

در اغلب خانم‌ها بعد از یائسگی، شاهد ضخیم شدن پوست کف پا هستیم که به آن کلفتی کف پای دوران یائسگی گفته می‌شود.

در مواردی که ضخیم شدن کف پا به دلیل وراثت و یا بعد از دوران یائسگی است، پیشگیری از آن ممکن نیست و می‌توان با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده کف پا را نرم و تا حدودی از خشک شدن و ترکیدن پوست پیشگیری کرد.

تشخیص اینکه ترک پاشنه پا به دلیل بیماری است یا نه، با پزشک است. برای تشخیص این بیماری، آزمایش قارچ یا نمونه برداری بافتی انجام می‌شود.

چطور از بروز ترک پا پیشگیری کنیم؟

ساده‌ترین راه پیشگیری از ترک خوردن کف پا و لای انگشتان، چرب کردن روزانه پوست پا با وازلین و کرم اوسرین است.

افراد نباید از کفش‌های پاشنه‌بلند یا تنگ استفاده کنند.

اگر فردی در طول روز زیاد روی فرش، موکت و… راه می‌رود، بهتر است در طول روز از جوراب یا پاپوش استفاده کند تا تماس کف پا با سطوح زبر کمتر شود.

هنگام خواب هم باید حتما کف پا را با کرم مناسب ماساژ داد.

ترک کف پا معمولا در خانم‌های خانه‌دار شایع است. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها بعد از انجام هر کاری که باعث خیس شدن پا‌ها می‌شود، پا‌ها را با حوله نرمی خشک و از کرم کف پا استفاده کنند.

لای انگشتان را هم نباید از یاد ببرند. خشک و چرب کردن این ناحیه ضروری است.

چرا کف پا ترک می‌خورد؟

چرا کف پا ترک می‌خورد؟

بهترین درمان‌های خانگی برای ترک خوردگی کف پا

سرکه

مخلوط سرکه سفید و آب ولرم یک روش مناسب برای اسکراب کف پا و از بین بردن لایه‌های مرده پوست است.

استفاده از سنگ پا

سنگ پا یکی از روش‌های حذف پوست اضافه و مرده از کف پاست. برای این کار کافی است کف پا را چند دقیقه در وان آب ولرم قرار دهید، سپس با سنگ پا پوست مرده را حذف کنید.

چرب کردن و مرطوب کردن پوست

استفاده از روغن زیتون، نارگیل و بادام بهترین روش برای نرم کردن کف پاست. برای این کار کافی است شب قبل از خواب پای خود را بشویید و سپس به روغن آغشته کنید و جوراب بپوشید و بخوابید. صبح شاهد نرمی کف پا خواهید بود.

عسل

ترکیب آب ولرم و عسل یک معجون ضدعفونت باکتریایی مناسب برای ضد عفونی کردن کف پا و درمان ترک پاست. این روش سه بار در هفته توصیه شده است.

سولفات منیزم

سولفات منیزیم باعث تحریک گردش خون در پا‌ها می‌شود. می‌توان علاوه بر نمک سولفات منیزیم، از عصاره نعناع نیز در یک وان آب ولرم استفاده کرد و دو بار در هفته پا‌ها را با این مخلوط ماساژ داد. این کار از بروز عفونت در پا جلوگیری می‌کند.

جوش شیرین

جوش شیرین باعث از بین رفتن التهاب کف پا می‌شود. کافی است پا را به مدت ۱۰ دقیقه در وان آب ولرم که در آن سه قاشق غذاخوری جوش شیرین حل شده است قرار دهید و پس از آن از سنگ پا استفاده کنید.

آرد برنج

ارد برنج، سرکه سیب و عسل را مخلوط کنید و کف پا را با این خمیر ماساژ دهید و پس از چند دقیقه بشویید. سه بار این عمل را در هفته تکرار کنید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن را با آب ولرم مخلوط کرده و پا را به مدت ۳۰ دقیقه در این مخلوط قرار دهید و سپس از سنگ پا استفاده کنید.

لیمو

آب و پوست لیمو یک روش طبیعی فوق العاده برای نرمی کف پا است.

می‌توان از ترکیب آب ولرم و لیمو برای نرمی کف پا استفاده کرد و پا را به مدت ۱۰ دقیقه در این ترکیب ماساژ داد. یک راه دیگر آغشته کردن ترکیب وازلین و آب لیمو به کف پا، قبل از خواب است.

موز

در این روش توصیه شده است موز کاملا رسیده را دررون مخلوط کن کاملا له کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی ترک‌های پا قرار داد و سپس پا را با آب ولرم شست.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به صورت طبیعی یک روش قوی برای نرمی و لطافت کف پا است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *