تشریح برنامه‌های رئیس جمهور در تاجیکستان/ امضای ۸ سند همکاری در بخش‌های مختلف

9:06 - 27 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۷۳۹
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برنامه‌های رئیس جمهور در تاجیکستان گفت: عمده ملاقات‌های ما حول محور همکاری‌های اقتصادی و تجاری، گمرکی، ترانزیت، انرژی و در مواردی مشکلات، تجار و بازرگانان و دانشجویان بود که باید حل و فصل می‌شد و مورد توجه قرار گرفت.

- حسین امیرعبداللهیان پیش از دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان، درباره عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری‌های شانگهای، اظهار داشت: فکر می‌کنم این را باید یک دستاورد خیلی مهم این اجلاس به شمار بیاوریم و حتماً مردم عزیزمان آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم ملاحظه و مشاهده خواهند کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه عضویت دائم به گونه‌ای است که مرحله به مرحله گام‌هایی اتخاذ می‌شود، اضافه کرد: در هر مرحله یکی از حلقه‌ها فعال می‌شود و در نهایت در یک پروسه حداکثر یک سال تا یک سال و نیمه، تمام بخش‌های مربوط به عضویت دائما به شبکه بزرگی که در بین کشور‌های عضو شانگهای قرار دارد، فعال می‌شود و این یک شروع خیلی دقیق است.

امیرعبداللهیان افزود: اما به موازات آن جناب آقای رئیس‌جمهور همانطور که در بخش‌های مختلف خبری منتشر شد، با سران کشور‌های عضو شانگهای ملاقات‌های دوجانبه زیادی داشتند. عمده ملاقات‌های ما حول محور همکاری‌های اقتصادی و تجاری، گمرکی، ترانزیت، انرژی و در مواردی مشکلات، تجار و بازرگانان و دانشجویان بود که باید حل و فصل می‌شد و مورد توجه قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه اضافه کرد: به دلیل اینکه تعدادی از وزرا همراه جناب آقای رئیس‌جمهور هستند، ما بلافاصله بعد از هر ملاقات ملاقات‌های دوجانبه وزرای همراه با هیئت‌های همتای خودشان ساماندهی کردیم.

وی در تشریح دیدارهای امروز هئیت حاضر در شانگهای، بیان کرد: امروز هم علاوه بر نشست سران شانگهای که عضویت دائم ایران در آن کلید خورد، با توجه به تحولات افغانستان و نگرانی‌هایی که در سطح منطقه و در سطح جهانی در این رابطه وجود دارد، نشست مشترکی را داشتیم. در این نشست سران سازمان همکاری شانگهای و سران سازمان همکاری امنیت دسته‌جمعی منطقه کشور‌های CIS و این مجموعه به طور مشترک، با محور امنیتی این اجلاس را برگزار کردند تا پیامد‌های سیاسی امنیتی تحولات افغانستان را مورد توجه قرار بدهند.

دامیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه دعوت شد و در این نشست سران کشور‌ها راجع‌به تحولات افغانستان شرکت کردند و عمدتاً در خصوص دولت فراگیر در افغانستان اتفاق نظر داشتند.

رئیس درستگاه دیپلماسی ادامه داد: رؤسای دو کشور ملاقات خصوصی دارند و بعد هم با حضور همه وزرا ملاقات رسمی انجام خواهد شد و در پایان هم ۸ سند هست که امضا خواهد شد.

این سند‌ها در زمینه گردشگری، کار و تعاون و تبادل محکومین یک موافقتنامه است امضا می‌شود و وزرای نیرو و کار و امور اجتماعی نیز در ارتباط با حوزه‌های خودشان هرکدام دو سند امضا خواهند کرد.

وی درباره سفر به کولاب گفت: یکی از عرفای بزرگ ایرانی در آنجا مدفون است و خیلی چهره مقدسی برای مردم در تاجیکستان است. یک برنامه مردمی برای استقبال از آقای رئیس جمهور و ادای احترام به این عارف بزرگ، تدارک دیده شده است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *