کوچکترین گزارش‌های مردمی هم در کار پلیس موثر است

13:51 - 20 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۶۸۱۵
جانشین پلیس پیشگیری پایتخت گفت: حتی درخصوص پیش پا افتاده‌ترین پیام‌ها و گزارش‌هایی که مردم به پلیس می‌دهند افسر پلیس باید گزارشی را مکتوب کند و به دست مقام‌های بالادستی خودش در سلسله مراتب پلیس برساند و سپس در همان سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ این گزارش به ثبت برسد.
علیرضا ناصری نژاد جانشین پلیس پیشگیری پایتخت درباره شیوه استفاده گشت‌های سیار پلیس از نرم افزار‌های دیجیتالی هنگام انجام ماموریت به میزان گفت: در ماموریت‌هایی که اتفاق می‌افتد راه ارتباطی نیرو‌های گشتی ما با مرکز از طریق بی سیم میسر می‌شود. در کنار این پلیس پیشگیری تجهیزات به روزتری مانند تلفن همراه آنلاین هم در اختیار دارد. در خصوص ثبت اخبار پلیسی و دیگر ضرورت‌هایی که پیش می‌آید از این ابزار استفاده می‌شود.

وی درباره تاثیر استفاده از این نرم افزار‌ها بر ارتقای کارایی‌های پلیس پیشگیری اظهار داشت: به هر حال به کارگیری چنین قابلیت‌هایی در بالا رفتن کارایی پلیس پیشگیری موثر است. طبیعی است که استفاده از فناوری‌های روز در زمینه بهبود توانمندی‌های پلیس اثرگذار باشد. البته الان مصداقی برای آن مواردی که به کارگیری این نرم افزار‌ها به پیشرفت کار نیرو‌های ما کمک کرده باشد در ذهن ندارم، اما تاثیر بهره مندی از این ابزار‌ها انکارناپذیر است.

ناصری نژاد درباره نحوه عملی شدن مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع سرقت گفت: یکی از موارد این مشارکت‌های مردمی به مساله خودمراقبتی بر می‌گردد که اگر درباره این موضوع مردم اصول حفاظتی را برای مراقبت از اموالشان به خوبی رعایت کنند طبیعی است که در روند پیشگیری پلیس از وقوع سرقت بسیار موثر خواهد بود. مورد بعدی هم به این بر می‌گردد که شهروندان ما وقتی موارد مشکوکی را در محیط سکونت خود می‌بینند حتما و به فوریت آن مورد را از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ به پلیس اطلاع بدهند.

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت درخصوص ادعا‌ها درباره بی تاثیر بودن گزارش‌های مردمی بر اقدامات و تصمیم گیری‌های پلیس گفت: کوچکترین تماسی که شهروندان با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ می‌گیرند یا مراجعاتی که به کلانتری‌ها دارند مورد بررسی قرار می‌گیرد. حتی درخصوص پیش پا افتاده‌ترین پیام‌ها و گزارش‌هایی که مردم به پلیس می‌دهند افسر پلیس باید گزارشی را مکتوب کند و به دست مقام‌های بالادستی خودش در سلسله مراتب پلیس برساند و سپس در همان سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ این گزارش به ثبت برسد.
 
بیشتر بخوانید:
فرار سراسیمه سارقان مسلح در بزرگراه همت

وی درباره اینکه ادعا‌ها درباره سازوکار‌های ویژه‌تر پلیس برای مقابله و پیشگیری از وقوع جرایم و بی تاثیر بودن گزارش‌های مردمی بیان داشت: چنین ادعا‌هایی هیچ پایه درستی ندارد. گزارش‌ها و اطلاعاتی که مردم به دست پلیس می‌رسانند در پیشبرد اقدام‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. من اطمینان می‌دهم این گزارش‌های مردمی واقعا در نوع تصمیم گیری‌ها و اقدام‌هایی که از سوی پلیس برای پیشگیری از بروز جرائم اتخاذ می‌شود موثر است.

ناصری نژاد درمورد تاثیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان پلیس پیشگیری بر ارتقای کیفی قابلیت‌ها گفت: ما در حوزه مشارکت‌های مردمی علاوه بر اینکه به کارکنان خودمان آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم از خود شهروندان هم دعوت می‌کنیم تا در دوره‌های آموزشی ما که در کلانتری‌ها برگزار می‌شود حضور پیدا بکنند و آموزش‌های لازم را دریافت بکنند. چه در حوزه پیشگیری از سرقت و چه در حوزه همکاری‌های گوناگون با پلیس این آموزش‌ها در دوره‌هایی که برگزار می‌شود ارائه داده می‌شود.

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت در پاسخ به اینکه نقش پلیس پیشگیری در طرح اجرای فاصله اجتماعی و نوع همراهی‌های مردمی با پلیس در این موضوع چگونه است گفت: در مورد اجرای این طرح به صورت مستقیم وظیفه‌ای بر دوش پلیس پیشگیری گذاشته نشده است. درواقع اینطور نبوده که پلیس پیشگیری باید به شکل مستقیم در این حوزه موظف به اقدام و فعالیت باشد. اما به هرحال در حوزه‌های تخصصی گوناگون مانند پلیس مترو که در آنجا با مساله تراکم جمعیت مواجه هستیم پلیس از همان ابتدای شیوع پیدا کردن بیماری کرونا هم برای رعایت فاصله اجتماعی تذکر می‌داده و هم چنانچه اگر شهروندی بدون داشتن ماسک وارد فضای مترو می‌شده پلیس ماسک در اختیار چنین فردی می‌گذاشته و روی موضوع رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محیط‌های گوناگون نظارت کرده و ورود و اقدام در این زمینه همواره جزو برنامه‌های اصلی و اولویت دار پلیس بوده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *