حرکت پر چالش لیبی در مسیر صلح

0:45 - 29 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۷۹۸
رویکرد خوش بینانه به دولت وحدت ملی لیبی با مشاهده چالش‌های پیش روی آن، کمی تار می‌شود.
لیبی پس از تقریبا یک دهه جنگ داخلی و تفرقه، در ماه‌های اخیر به سمت صلح و آشتی در حرکت است؛ مسیری که وجود چالش‌ها و مشکلات در آن قابل پیش بینی است.
 
تشکیل «GNU» (دولت وحدت ملی) در ماه مارس با هدف متحد کردن دولت وفاق ملی تحت حمایت سازمان ملل و دولت طبرق در شرق به ریاست «خلیفه حفتر»، تلاشی برای خاتمه دادن به یک دهه جنگ داخلی در لیبی است.
 
دولت وحدت ملی لیبی، اگرچه نهادی موقت است که قصد دارد کشور را به سمت انتخابات دسامبر سوق دهد، نشانه‌ای از حصول پیشرفت در مسیر صلح در لیبی است.
 
این دولت در مسیر حرکتش به سمت صلح و پر کردن شکاف میان شرق و غرب این کشور، با چالش‌هایی مواجه است که مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد چارچوبی برای آشتی ملی و رسیدگی به نقش بی ثبات کننده بازیگران خارجی است.
 
مهم‌ترین چالش‌هایی که دولت وحدت ملی لیبی باید با آن‌ها مواجه شده، عبارتند از:
- موازی کاری نهاد‌های رسمی در شرق و غرب لیبی تحت نظارت دولت طبرق و دولت وفاق ملی
- سهم خواهی شرق و غرب در ساختار قدرت
- مداخله نظامی بازیگران خارجی
- فرصت سه ماهه دولت وحدت ملی برای در اختیار داشتن قدرت
- ناتوانی دولت وحدت ملی برای پاکسازی مداخلات خارجی
- نامشخص بودن وضعیت مدیریت و کنترل نیرو‌های مسلح لیبی
- بدهی‌های مالی لیبی
- روند رو به گسترش بازیگران مسلح غیر دولتی
- تنوع قومی و زبانی
گذشته از موارد مذکور، دولت وحدت ملی لیبی با مشکل مهم آشفتگی داخلی مواجه است؛ لیبیایی‌ها از سال‌ها جنگ داخلی آسیب دیده‎اند.
 
زیرساخت‌های این کشور نابود شده، بحران نقدینگی، لیبی را ناتوان ساخته، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی لیبی در میانه شیوع کرونا ناکارآمد هستند و ...
 
به نظر می‌رسد دولت وحدت ملی لیبی برای دستیابی به نتایج مفید می‌بایست، رویکردی منطقی برای ایجاد انسجام میان مقام‌های مرکزی، منطقه‌ای و محلی ایجاد کند تا قرارداد اجتماعی جدید در این کشور جنگ زده در مسیر مذاکره قرار بگیرد.
 
البته نباید از چالش مهم وجود بازیگران نظامی خارجی در لیبی که برای منافع قدرت‌های خاص منطقه‌ای و بین المللی می‌جنگند، غافل شد؛ این چالش را به درستی می‌توان مهم‌ترین مانع در مسیر ثبات لیبی دانست.
 
در پایان باید توجه داشت که مسائل امنیتی لیبی را نمی‌توان جدا از تحولات سیاسی این کشور حل و فصل کرد و کمک سازمان‌ها و جوامع بین المللی به دولت وحدت ملی لیبی برای بازگرداندن صلح و ثبات به این کشور، تعیین کننده است.
 

برچسب ها: لیبی خلیفه حفتر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *