سازمان‌های مردم نهاد در احیای آثار تاریخی مشارکت کنند

2:58 - 19 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۹۰۴
محمد ثابت اقلیدی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد و گردشگری گفت: احیای آثار تاریخی علاوه بر حفاظت پایدار این آثار منتج به ایجاد مکان‌ها و مقاصد جدید گردشگری شده و به تبع این امر وقتی شاهد حضور گردشگران در مقاصد گردشگری باشیم اثرات اقتصادی گردشگری را می‌توان در آن جامعه محلی به عینه مشاهده کرد.
محمد ثابت اقلیدی مدیرکل پیشین نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خصوص امکان های موجود برای بهینه کردن ظرفیت های درآمدزا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به میزان گفت: به طور کلی در حوزه میراث فرهنگی ما از ظرفیت‌های فاخر در حوزه مواریث فرهنگی ما از ظرفیت‌های فاخر ملموس و ناملموس تاریخی و طبیعی برخوردار هستیم. اما به علت کثرت این آثار بودجه‌ها و اعتبارات دولتی کفاف رسیدگی و بالفعل کردن ظرفیت این مجموعه‌ها را نمی‌دهد و یکی از چالش‌های اساسی این حوزه به همین مساله بر می‌گردد. با این وجود اقدامات مختلفی طی سال‌های اخیر انجام گرفته تا شماری از این آثار و اماکن تاریخی که امکان تغییر کاربری و تبدیل به تاسیسات گردشگری و از جمله واحد‌های اقامتی و پذیرایی و همچنین خانه‌های خلاق صنایع دستی را داشته اند مرمت و احیا شوند.
 
وی ادامه داد: با این تدبیر تلاش شده تا فضا‌ها در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار بگیرد تا این سرمایه گذاران اقدامات برای مرمت، احیا و بهره برداری از این اماکن بر اساس آن کاربری‌هایی که منطبق بر محیط این بنا‌ها باشد را به انجام برسانند. اما من تصور می‌کنم، چون توازنی میان تعداد این آثار و حجم مشارکت بخش خصوصی وجود ندارد، نیازمند اقدام‌های جدی تری هستیم یکی از اتفاقاتی که می‌تواند به تسریع و تسهیل این موضوع بیانجامد استفاده از ظرفیت انجمن‌های میراث فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد است. اگر گر زمینه ای فراهم آید تا این تشکل‌های مردمی پای کار بیایند حفاظت و احیای این آثار شدت بیشتری می يابد.
 
وی ادامه داد: ایجاد زمینه برای جلب مشارکت خیرین و دریافت کمک‌های خیرخواهانه به منظور احیای این آثار نیز از دیگر اثرات مثبت میدان دادن به سمن ها خواهد بود.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی خاطرنشان کرد: درباره مشارکت‌های مردمی و اقدامات خیرین طی سال‌های اخیر در دو حوزه خیرین مدرسه ساز و خیرین سلامت موفقیت‌هایی کم نظیری حاصل شده است. بر این اساس شاهدیم در حوزه مدرسه سازی خیرین مدرسه ساز به نحو قابل توجهی توانستند برای جبران کمبود‌های این حوزه در سراسر کشور منشا اثر بشوند. مورد دیگر هم به مشارکت خیرین در حوزه بهداشت و درمان و سلامت باز می‌گردد که مشارکت کنندگان در این بخش هم انصافا با روحیه نیکوکارانه‌ای که وجود داشته بسیاری از کمبود‌های کشور در این عرصه را مرتفع کرده اند. حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی هم خوشبختانه مورد توجه مردم قرار دارد و من تصور می‌کنم اگر این رویه را در این حوزه هم بسترسازی کنیم تجربه موفقیت آمیزی خواهد بود. چرا که از اساس با اعتبارات دولتی آن طور که باید و شاید ما قادر به نگهداری، حفاظت و صیانت و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از اماکن تاریخی نخواهیم بود. 
 
ثابت اقلیدی افزود: وقتی احیای آثار تاریخی اتفاق بیفتد این مجموعه‌ها می‌توانند به صورت مکان‌هایی برای مقصد گردشگری در بیایند و به تبع این امر وقتی شاهد حضور گردشگران در مقاصد گردشگری باشیم که این هم باز به ابزار‌های خاصی مثل برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌ها نیاز دارد اثرات اقتصادی گردشگری را می‌توان در آن جامعه محلی به عینه مشاهده کرد. به این ترتیب می‌توان شاهد این بود که مشاغل محلی مردم رونق پیدا می‌کند و درآمد پایدار به وجود می‌آید، درآمد‌های تکمیلی و مضاعف حاصل می‌شود، مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد و زیست بوم محلی و بافت تاریخی احیا خواهد شد.
 
ثابت اقلیدی عملیاتی شدن این مهم را مستلزم برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب با رویکرد میدان دادن به سمن ها و انجمن های میراث فرهنگی و سرمایه گذاران بخش گردشگری عنوان کرد.
 

برچسب ها: میراث فرهنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *