شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی؛ حتی حذف رئیس‌جمهور !

8:04 - 24 دی 1399
کد خبر: ۶۹۱۴۳۰
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
وقایع اخیر رژیم آمریکا نشان داد شبکه‌های اجتماعی نه برای استفاده همگان بلکه برای مدیریت آن‌ها از سوی نظام سلطه طراحی شده است و در صورتی که احساس خطر کند حتی رئیس جمهوری قانونی آمریکا هم که باشد، را حذف می‌کند که حذف هم کرد.
- ترامپ رئیس‌جمهور سبک‌سر رژیم آمریکا که بار‌ها از طریق توییتر علیه کشورمان یاوه‌گویی کرده و به دنیا آدرس غلط داده بود، اخیراً از توییتر و فیسبوک برای تشویق طرفداران خود برای حمله به ساختمان کنگره استفاده کرد، اما با یک تفاوت اساسی؛ توئیتر که در جریان فتنه ۸۸ دربست در خدمت هیئت حاکمه رژیم آمریکا بود و به آتش فتنه می‌دمید این بار در جهت سردکردن اعتراض مردم آمریکا برآمد در اقدامی قابل رئیس‌جمهور آمریکا را از این فضا بیرون انداخت!
 
توییتر که یک شبکه اجتماعی نامیده می‌شود و در جریان فتنه ۸۸ بازه زمانی مربوط به سرویس خود را پیرو درخواست هیئت حاکمه ترویست‌پرور آمریکا به منظور ظرفیت‌سازی برای فتنه‌گران به تأخیر انداخت، نه تنها ترامپ را نقره‌داغ کرد، بلکه این گزاره را ثابت کرد که بی‌طرفی رسانه‌ای یک امر انتزاعی و صرفاً برای کلاس‌های خبری است والا در عالم واقع چیزی به اسم بی‌طرفی وجود ندارد.

در حریان روزهایی تماشایی رژیم آمریکا که به کنگره حمله شده بود، توئیتر اعلام کرد در پی حوادث کنگره، دسترسی ترامپ به حساب کاربری‌اش به مدت ۱۲ ساعت به حالت تعلیق درآمده است و در صورت تکرار نقض قوانین این شبکه اجتماعی، به صورت دائم مسدود می‌شود که در نهایت حساب کاربری ترامپ را بست و دلیل این اقدام را پیشگیری از تشویق یا ارعاب به خشونت عنوان کرد.

همچنین شبکه اجتماعی فیس بوک که مالک اینستاگرام نیز هست، در اقدامی مشابه، دسترسی ترامپ به این دو شبکه اجتماعی را برای مدت ۲۴ ساعت به حالت تعلیق درآورد و در نهایت این شبکه اجتماعی هم حساب‌های کاربری ترامپ را بست.

این همه ماجرا نیست؛ یوتیوب هم پیام ویدیویی ترامپ به هوادارانش برای پایان دادن به خشونت را، به دلیل در برداشتن این ادعا که اشتباهات یا تقلب گسترده نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تغییر داده است، حذف کرد.

همچنین این شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی هر ویدئو، تصویر و مطلبی را که ادعا کند در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، تخلفی صورت گرفته است، حذف کردند. فیس‌بوک ادعا کرد همه عکس‌ها و ویدئو‌های منتشر شده از اعتراضات در ساختمان کنگره را به دلیل محتوا‌های مجرمانه حذف می‌کند.

ویدیویی که ترامپ در آن از شورش کنندگان می‌خواست به خانه بروند، اما انتخابات را تقلب می‌خواند، در توییتر محدود شد تا کاربران نتوانند آن را لایک(پسند) کرده یا درباره‌اش اظهارنظر کنند و سپس به طور کامل از دسترس خارج شد.

پلتفرم پارلر که در میان حامیان ترامپ محبوبیت زیادى پیدا کرده بود و آن‌ها در انتقاد از توییتر به این پلتفرم روى آورده بودند، نیز از گوگل پلی حذف شد.

این درحالی است که اگر در هریک از این شبکه‌ها، انتخابات هر یک از کشور‌ها مانند ایران را زیر سوال ببرید، مشکلی وجود نخواهد داشت.

وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ و شکل‌گیری فتنه با کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت آمریکا که بیشترین وظیفه مدیریتی این فتنه‌ها بر دوش شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک بود، چیزی نیست که از یاد کسی برود؛ نقش این شبکه‌ها، هم‌سو با دولت آمریکا در جهت آشوب و ناامنی در کشور، بار‌ها مورد اشاره و تأکید اهالی فن قرار گرفته است.

در جریان این فتنه، توییتر قصد داشت به منظور انجام تعمیرات دوره‌ای برای مدت زمان کوتاهی خدمات جهانی خود را محدود کند که دقیقا همزمان بود با نیمه روز در تهران که با تلاش‌های دولت آمریکا، این تعمیرات به تعویق افتاد.

نقل است یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در ملاقات با «دورسی» از  مدیران توییتر، به وی اعلام کرد که محدود کردن خدمات توییتر در آن بازه زمانی چه ضربه‌ای به فعالان اجتماعی در ایران وارد می‌کند. در این نتیجه این گفت‌وگوها، توییتر تعمیرات خود را به تعویق انداخت و دلیل آن را  اینطور اعلام کرد که «به نظر می‌رسد در حال حاضر توییتر نقش ارتباطی مهمی در ایران ایفا می‌کند.»

درست در همان روزها بود که فتنه‌گران با کشته‌سازی و ثبت تصاویر آن با استفاده از دوربین تلفن‌های همراه و انتشار آن‌ها در  توییتر و فیس بوک، نقش مهم این شبکه‌های اجتماعی را نشان داد! بدین ترتیب، در کمتر از چند ساعت میلیون‌ها نفر از مردم جهان تصاویر ساختگی سرکردگان رژیم آمریکا در ایران را مشاهده کردند.

در زمستان ۹۶ و با انتشار تصاویری از اعتراضات مردم مشهد که توسط شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد، دشمنان با تحریف مطالبات مردم و با هدف ایجاد آشوب در پلتفرم تلگرام اقدام به آموزش و تسلیح افراد مزدور می‌کردند. از نخستین ساعات شروع آشوب‌ها، تلگرام و کانال‌های معلوم‌الحال آن، علناً به اتاق جنگ دشمنان تبدیل شدند. این کانال‌ها مستقیماً فرمان آتش و کشتار مردم را می‌دادند. آن‌ها به طور ویژه دستورالعمل ساخت و استفاده از ابزار و مواد تروریستی نظیر کوکتل مولوتف را بر روی خروجی خود قرار می‌دادند و مردم را ترغیب به تخریب اموال عمومی و تصرف اماکن دولتی می‌کردند.

اغلب این کانال‌ها که گردانندگانشان در خارج از کشور جیره خوار و مواجب‌بگیر سازمان‌های جاسوسی بیگانه بودند، آشکارا مردم و نیرو‌های انتظامی را تهدید به کشتن می‌کردند.

فعالان رسانه‌ای خوب نوشتند که آمریکا که دهه‌هاست با ابزار قرار دادن کلیدواژه «آزادی سیاسی» پروژه سرنگونی دولت‌های متفاوتی را پیگیری کرده، خود در واکنش به حادثه‌ای با شدت و حدت بسیار کمتر، هیچ گونه حقی برای مخالفان خیابانی قائل نشد.

به قول سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران که در جریان فتنه ۸۸ ردای خبرنگاری به تن داشت، واکنش محدودیت‌آفرین اخیر شبکه‌های اجتماعی اگر در هر کشوری که مورد خصم آمریکاست رخ می‌داد، دولت آمریکا فوراً از آن به عنوان سرکوب سیاسی یاد می‌کرد؛ اما برای حوادث اخیر به راحتی و با در نظر گرفتن اولویت امنیت بر آزادی سیاسی، نسخه محدودیت را تجویز کرد. این یعنی شاکله آمریکا درباره امنیت نظام با کسی شوخی ندارد و اگر این مؤلفه‌ها به خطر بیفتد، ژست دموکراسی و آزادی بیان را بی‌تعارف کنار می‌گذارد؛ حتی برای رئیس جمهور خودش!

 
به هر روی وقایع اخیر رژیم آمریکا نشان داد شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی نه برای استفاده همگان بلکه برای مدیریت آنها از سوی نظام سلطه طراحی شده است و در صورتی که احساس خطر کند حتی رئیس جمهوری قانونی آمریکا هم که باشد، را حذف می‌کند که حذف هم کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *