آشنایی با اسطوره بوکس جهان

2:50 - 22 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۴۸۳۶
برای آشنایی با محمد علی کلی یکی از بزرگترین ورزشکاران تاریخ گزارش زیر را بخوانید.

- محمد علی کلی، در ۱۷ ژانویه ۱۹۴۲ میلادی به دنیا آمد. او یکی از مشهورترین بوکسور‌های سنگین وزن جهان است. او پس از گرویدن به اسلام در فعالیت‌های سیاسی نیز نقش داشت، به همین دلیل بیش از سایر قهرمانان ورزشی در جهان مطرح شد.

وی همچنین در قرن بیستم عنوان یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان ورزشی را نیز از آن خود کرد. محمدعلی در لویی ویل دوران کودکی خود را سپری کرد. در سن ۱۲ سالگی هنگامی که دوچرخه کوچکش به سرقت رفت، مثل بسیاری از کودکان دیگر گریه‌کنان نزد پدرش نرفت بلکه ماجرا را برای پلیس محلی‌اش جومارتین که یک مربی بوکس هم بود گزارش کرد. مارتین پیشنهاد کرد که راه مبارزه کردن را زیر نظر او یاد بگیرد و این پسربچه ۱۲ ساله به سرعت تحت فرامین مارتین در امر یادگیری بوکس پیشرفت کرد.

تا زمانی که به دبیرستان رفت در کنتاکی موفق به کسب ۶ عنوان شد و با این موفقیت‌ها مسئولان مدرسه در عوض، نمرات ضعیف درسی‌اش را نادیده گرفتند و اجازه دادند تا او فارغ‌التحصیل شود. در بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۶۰ م در رم او مدال طلای بوکس در رده سبک سنگین وزن را کسب کرد و سپس بعد از آن آموزش بوکس حرفه‌ای را زیر نظر آنجلو داندی ادامه داد و همزمان در همان سال‌ها بود که عقاید مذهبی خود را بروز داد. ضمن اینکه نتایج دور از انتظار و خیره‌کننده او در مسابقات و روحیه خستگی ناپذیرش موجب شده بود تا لقب مشت‌زن لویی ویل را از آن خود کند.

در ۲۹ اکتبر ۱۹۶۰ در لویی ویل، کاسیوس کلی در اولین مسابقه حرفه‌ای خود در ۶ راند توانست بر تونی هونساکر که رییس پلیس فایتویل ویرجینای شرقی بود پیروز شود. از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ این مبارزه‌گر جوان در ۱۵ مسابقه نفسگیر دیگر حریفانش را مغلوب کرد.

کسانی مثل تونی اسپرتی، جیم رابینسون، دانی فلیمن، داک سابدانگ، آلونزو جانسون، جرج لوگان، ویلی بسمانف و لامار کلارک که در دوره اوج خود بیش از ۴۰ پیروزی قاطعانه داشت.

شاید هیجان‌انگیز‌ترین و پرافتخارترین موفقیت کلی را در آن دوران پیروزی برابر سانی بنکس، آلخاندرو لاورانته و آرچی مور که سابقه ۲۰۰ پیروزی چشمگیر داشتند، باشد. رویارویی با سانی لیستون رقابتی بود که همه بوکسور‌ها با هراس از آ حرف می‌زدند و بوکسوری به سن و سال کم کلی نتوانسته بود او را تا کنون شکست دهد و این عنوان را کسب کند.

در فاصله میان این دو مسابقه، کاسیوس به دلایل دیگری نیز مطرح و معروف شد. او دین اسلام را پذیرفت و نام خود را به محمدعلی تغییر داد.

سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ برای وی سال‌های پرمشغله‌ای بود، چرا که او مجبور شد هفت‌بار از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. هیچ‌یک از قهرمانان سابق دنیا در طول یک سال این کار را در چنین دفعاتی انجام نداده‌اند.

محمدعلی در حال حاضر همراه خانواده‌اش در میشیگان زندگی می‌کند و سال‌های طولانی است که از بیماری پارکینسون رنج می‌برد و به رغم کارنامه درخشان قهرمانی این بیماری محدودیت‌های مهمی را در دوران سالمندی‌اش موجب شده است. کلی در سال ۲۰۱۶ م در گذشت.

منبع: کتاب دایرة المعارف نوابع و مشاهیر معلول ایران و جهان

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *